Iluminace 2023, 35(3):103-134 | DOI: 10.58193/ilu.1766

Animated Film and the Doubts of the Space Age. About Scepticism in Václav Mergl’s films: Laokoon, Crabs and Homunculus

Veronika Liptáková
Univerzita Karlova

This article primarily focuses on Václav Mergl's sci-fi films Laokoon, Crabs and Homunculus. With the help of theoretical frameworks of technological skepticism (or skepticism of the so-called Space Age), it interprets these movies, whereas significantly working with the considerations of Hannah Arendt, presented in her text “The Conquest of Space and the Stature of Man”. Since Václav Mergl takes his works to the level of relatively complex philosophical ideas, which he often expresses through images, this article also takes into account his independent artworks. However, it observes the artist's creative processes primarily in his films. The text focuses on humanistic and existential thinking about the position of man in the connection with scientific and technological progress. Moreover, the article also deals with the ways, in which meanings are created in the selected films through the genre (and aesthetics) of science fiction.

Keywords: Václav Mergl, animated fi lm, Hannah Arendt, skepticism, technology

Received: May 3, 2023; Revised: October 3, 2023; Accepted: January 10, 2024; Published: January 16, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Liptáková, V. (2023). Animated Film and the Doubts of the Space Age. About Scepticism in Václav Mergl’s films: Laokoon, Crabs and Homunculus. Iluminace35(3), 103-134. doi: 10.58193/ilu.1766
Download citation

References

  1. Adamovič, Ivan - Tomáš Pospiszyl, eds. Planeta Eden: Svět zítřka v socialistickém Československu 1948-1978 (Řevnice: Arbor Vitae, 2010).
  2. Arendt, Hannah. "Man's Conquest of Space", The American Scholar 32, č. 4 (1963), 527-540, http://www.jstor.org/stable/41209127.
  3. Arendt, Hannah. "The Conquest of Space and the Stature of Man", The New Atlantis, č. 18 (2007), 43-55, http://www.jstor.org/stable/43152916.
  4. Arendtová, Hannah. Mezi minulostí a budoucností: Osm cvičení v politickém myšlení, přel. Martin Palouš - Tomáš Suchomel (Praha: OIKOYMENH, 2019).
  5. Arendtová, Hannah. Vita activa neboli O činném životě, přel. Václav Němec (Praha: OIKOYMENH, 2009). Benešová, Marie - Jaroslav Boček. Kapitoly z dějin českého animovaného filmu (Praha: Československý filmový ústav, 1979).
  6. Blaim, Artur. "Anti-communist Dystopias: Fulfilled Desire, Unreality, Gothic Carnival", in Dystopia(n) Matters: On the Page, on Screen, on Stage, ed. Fátima Vieira (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013), 54-57.
  7. Dněprov, Anatolij. "Krabi na ostrově", in Povídky z vesmíru, ed. Jaroslav Piskáček (Praha: Svět sovětů, 1961), 33-55.
  8. Graham, Loren R., ed. Science and The Soviet Social Order (Cambridge - London: Harvard University Press, 1990).
  9. Gunning, Tom. "The Transforming Image: The Roots of Animation in Metamorphosis and Motion", in Pervasive Animation, ed. Suzanne Buchan (New York - Abingdon: Routledge, 2013), 52-69. Horáček, Pavel - David Kubec. Václav Mergl: Sekvence zastaveného času (Katalóg k výstave, Praha - Hluboká nad Vltavou: Občanské sdružení pro podporu animovaného filmu - Alšova jihočeská galerie, 2016).
  10. Hořejší, Jan. "Laokoon čili o hranicích fantazie v animované tvorbě", Film a doba 16, č. 7 (1970), 389-392. Go to original source...
  11. Jiřiště, Jakub. "Optimisté a skeptici: Dramaturgické konfrontace sci-fifilmu Ikarie XB 1", in Zpět k českému filmu: Politika, estetika, žánry a techniky, ed. Lucie Česálková (Praha: NFA, 2017), 167-168.
  12. Kříž, Jan. Václav Mergl: Výtvarná a filmová tvorba 1961-1996 (Katalóg k výstave, Praha: České muzeum výtvarných umění, 1996).
  13. Kubíček, Jiří. Úvod do estetiky animace (Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004).
  14. Liptáková, Veronika. "Skepticizmus Kozmického veku vo filmoch Václava Mergla: Laokoon, Krabi a Homunkulus" (Bakalárska práca, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2022).
  15. Milligan, Tony. "Fear of Freedom: The Legacy of Arendt and Ballard's Space Skepticism", in The Meaning of Liberty Beyond Earth, ed. Charles S. Cockell (Cham - Heidelberg - New York - Dordrecht - London: Springer International Publishing, 2015), 33-45. Go to original source...
  16. Munková, Alena. "Krabi", Film a doba 23, č. 8 (1977), 475-479.
  17. Neff, Ondřej. Něco je jinak (Praha: Albatros, 1981).
  18. Neff, Ondřej. Všechno je jinak (Praha: Albatros, 1986).
  19. Pikkov, Ülo. Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu, přel. Anna Stejskalová (Praha: NAMU, 2017).
  20. Poš, Jan. Výtvarníci animovaného filmu (Praha: Odeon, 1990).
  21. Střeláková, Lenka. "Rekonstrukce toho, co se nikdy stalo: Myšlenkový experiment na pozadí vědeckofantastické animace", in Svést Labe do Berounky: K neuskutečněným projektům československého umění 60.-80. let, eds. Jan Wollner - Karel Císař (Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2011), 23-37.
  22. Suchánek, Vladimír. A vdechl duši živou…: …aneb malé zamyšlení nad duchovními souvislostmi animovaného a trikového filmu jako umělecké tvorby (Olomouc: Mgr. Jiří Burget, 2004). Škapová, Zdena. "Homunkulus Václava Mergla", Film a doba 31, č. 6 (1985), 355-359.
  23. Tvrzník, Jiří. "Nabídka aktivní spolupráce", Film a doba 12, č. 11 (1966), 614-616. Ulver, Stanislav, ed. Animace a doba: Sborník textů z časopisu Film a doba 1955-2000 (Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku, 2004).
  24. Ulver, Stanislav. "Dialogy a rozpoznávání Václava Mergla", Film a doba 35, č. 8 (1989), 475-479.
  25. Ulver, Stanislav. "Mikrob a Proměny Václava Mergla", Film a doba 34, č. 1 (1988), 52-55.
  26. Wells, Paul. Understanding Animation (London - New York: Routledge, 1998).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.