Iluminace 2024, 36(1):93-120 | DOI: 10.58193/ilu.1773

Direct Professionalisation of Directors in Animation

Tomáš Hubáček
Masarykova Univerzita, Česká republika

The presented study focuses on a remarkable phenomenon of Czechoslovak animated cinema. In the 1970s, Czechoslovakia witnessed a unique combination of two different worlds — amateur and animated film. Amateur directors of animated films could proceed directly to professional directing without obtaining a proper university film education or the need to undergo previous studio practice. This was made possible for five of them on the basis of their previous successes at amateur festivals and their unique artistic style. For these purposes, the text defines the term „direct professionalisation“ and explains its aspects. The study traces the directors’ entry into the professional sphere, their continuity or discontinuity with amateur work and the change in their creative styles necessitated by their work in state film studios. Besides the directors themselves, the study focuses on the figure who fundamentally made their professionalisation possible — Jan Poš, dramaturge of Krátký film, who maintained close contacts with the amateur cinema world, can be considered a broker according to the terminology of actor network theory. As described in this thesis, the process of so-called direct professionalisation did not only occur in Bohemia, but also in Slovakia. Around the same time, Rudolf Urc, also a dramaturg, was a broker there. His position is roughly comparable to that of Jan Poš, and it is possible that these professionalisation processes also occurred in other countries with state-socialist modes of film production.

Keywords: professionalisation, amateur film, animated film, Short Film, Jan Poš

Received: February 26, 2024; Accepted: May 14, 2024; Published: June 17, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hubáček, T. (2024). Direct Professionalisation of Directors in Animation. Iluminace36(1), 93-120. doi: 10.58193/ilu.1773
Download citation

References

  1. Bednář, Vojtěch. "Český amatérský film po roce 1989" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2007).
  2. Bourdieu, Pierre. Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole (Brno: Host, 2010).
  3. Bourdieu, Pierre. "The Forms of Capital", in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, ed. John Richardson (New York: Greenwood, 1986), 241-258.
  4. Creton, Laurent. "Ekonomika a trhy amatérského filmu: dynamika vývoje", Iluminace 16, č. 3 (2004), 35-52.
  5. Česálková, Lucie. Atomy věčnosti: Český krátký film 30. až 50. let (Praha: Národní filmový archiv, 2014).
  6. Česálková, Lucie. "Zboží především: Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století", Iluminace 32, č. 4 (2020), 29-46. Go to original source...
  7. Dutka, Edgar. "Nástin dějin českého animovaného filmu v paralelním pohledu", in Animace a doba: Sborník textů z časopisu Film a doba 1955-2000, ed. Stanislav Ulver (Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku - Národní filmový archiv - Krátký film Praha, 2001), 5-24.
  8. Hanáková, Veronika. "Animace na periferii" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2019).
  9. Horáček, Pavel. "Totální animace: Definování termínu v kontextu československého a světového animovaného filmu" (Magisterská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2009).
  10. Hubáček, Tomáš. "Československý amatérský animovaný film" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017).
  11. Hulík, Štěpán. Kinematografie zapomnění (Praha: Academia, 2012), 100-101.
  12. Chalupa, Štěpán. "Přerovský amatérský film v letech 1969-1990" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2021).
  13. Jablonská, Vlasta. "Od amatérství k profesionalitě", Amatérský film, č. 6 (1985), 130-131.
  14. Jablonský, Jaroslav - Jiří Langer - Václav Šefrna. Filmové právo (Praha: Ústřední půjčovna filmů, 1959).
  15. Jančová, Veronika. "Poloprofesionál nebo ,profesionální amatér'? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem", Iluminace 28, č. 2 (2016), 45-60.
  16. Kameník, Karel. Úzký film od A do Zet (Praha: Orbis, 1953).
  17. Knapík, Jiří - Martin Franc. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948- 1967: II. svazek [P-Ž] (Praha: Academia, 2011).
  18. Kopecký, Václav. Soběslavský plán kulturně osvětové činnosti (Praha: Ministerstvo informací a osvěty, 1950).
  19. Krekovič, Miloš. "Režisér - animátor František Jurišič: Okom vidíme menej ako mucha", SME Kultúra, 7. 10. 2010, cit. 18. 2. 2023, https://kultura.sme.sk/c/5577313/reziser-animator-frantisek- -jurisic-okom-vidime-menej-ako-mucha.html.
  20. Kubíček, Jiří. "Poslední…, aneb Varovné ekologické poselství", Video + film: Měsíčník pro audiovizuální tvorbu a techniku, č. 3 (1994), 57.
  21. Kučera, Jan. Filmová tvorba amatéra (Praha: Orbis, 1961).
  22. Kučera, Josef. "Precizní ve všem", in Igor Ševčík 1951-2003 (Praha: VIVO, 2004), nestr.
  23. Kučerová, Alena. "Symposium amatérské tvorby", Amatérský film, č. 3 (1970), 41-43.
  24. Mička, Ladislav. Kulturní tvář Rakovnicka: I. část (Rakovník: Okresní muzeum a galerie, 1976).
  25. Odin, Roger. "Otázka amatéra v trojím prostoru natáčení a šíření", Iluminace 16, č. 3 (2004), 5-33.
  26. Pikalík, Vladimír. Z histórie amatérskeho filmu na Slovensku: Zo spomienok autora (Bratislava: Národné osvetové centrum, 1992).
  27. Poš, Jan. "Amatrik - Kladno 1967", Filmovým objektivem, č. 7 (1967), 121-123.
  28. Poš, Jan. "Igor Ševčík: Filmová grafika", Film a doba 27, č. 8 (1981), 476-479. Go to original source...
  29. Poš, Jan. "Lidé, filmy, události", Zpravodaj československého filmu 13, č. 19-20 (1987), 59-60.
  30. Poš, Jan. Výtvarníci animovaného filmu (Praha: Odeon, 1990).
  31. Ptáček, Jiří, a kol. 30 let střední průmyslové školy filmové v Čimelicích (Čimelice: Střední průmyslová škola v Čimelicích, 1982).
  32. Rath, Jindřich. "Kreslíme na průhledné fólie umafán", Amatérský film, č. 8-9 (1983), 210.
  33. Rejžek, Jan. "Filmová loučení 1996", Filmový přehled 49, č. 4 (1996), 41. Řehořek, Jiří. Nová škola amatérského filmu (Praha: Orbis, 1961).
  34. Smetanová, Věra. "Kreslený a ploškový film", Amatérský film, č. 10 (1976), 238.
  35. Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970 (Praha: Národní filmový archiv, 2016), 31-63.
  36. Tydlitát, Jan - Jindřich Roubíček. Jaroslav Cita: Kreslený film a humor (Rychnov nad Kněžnou: Rychnovská osmička, 1989).
  37. Ulver, Stanislav. "Animace - pátá láska Pavla Koutského", in Animace a doba: Sborník textů z časopisu Film a doba 1955-2000, ed. Stanislav Ulver (Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku - Národní filmový archiv - Krátký film Praha, 2001), 364-370.
  38. Urc, Rudolf. "Kto prevezme štafetu?", Amatérský film, č. 8-9 (1980), 179-181.
  39. Urc, Rudolf - Marián Veselý. Slovenský animovaný film (Bratislava: Nadácia FOTOFO, 1994).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.