Iluminace, 2020 (roč. 32), číslo 1


Články

Historie československého / českého filmu v zrcadle jeho ekonomických dat

The History of Czechoslovak / Czech Film in the Mirror of its Economic Data

Tereza Czesany Dvořáková, Antonie Doležalová, Hana Moravcová

Iluminace 2020, 32(1):5-39 | DOI: 10.58193/ilu.1653  

Cílem studie je ukázat potenciál skrytý v původních archivních zdrojích filmových společností a filmů pro ekonomickou analýzu československého a českého filmového průmyslu ve 20. století v různých ideologických a ekonomických režimech. Studie odpovídá na tři otázky: * jak mohou výzkumníci využít filmové archivní zdroje pro ekonomickou analýzu filmového průmyslu; * jak lze filmové archivní zdroje využít pro analýzu ekonomických rozhodnutí filmových producentů; * jaké byly ekonomické náklady československých a českých filmů z historického pohledu? V první kapitole studie analyzuje strukturu a kvalitu shromážděných dat, jakož i vývoj rozpočtových strategií...

Ochránit křesťanskou ideu proti čachrům židovské kšeft-kliky. Svatý Václav jako střet ambicí, představ a zájmů

To Protect the Christian Idea against the Hanky-Panky of the Jewish Clique. St. Wenceslas as a Conflict of Ambitions, Ideas and Interests

Martin Kos

Iluminace 2020, 32(1):41-60 | DOI: 10.58193/ilu.1654  

Tento článek zkoumá koncepční a předprodukční fázi a rozhodovací proces v případě jednání o produkci českého němého epického dramatu Svatý Václav. Členové Millenium-film, nefilmového sdružení, které se snažilo získat finanční prostředky na produkci od české vlády, měli několik příležitostí uzavřít dohodu s českými producenty (Miloš Havel) nebo produkčními společnostmi (Elektafilm a Astra National Production Ltd.) o spolufinancování. Jednání však byla zcela neúspěšná kvůli rozdílům v zájmech na projektu. Jak vyplývá ze záznamů ze schůzek, rozhodnutí Millenium-filmu byla do značné míry ovlivněna požadavky členů na maximální kontrolu nad významem spojeným...

Elektafilm uvádí Vlastu Buriana. Financování hraných filmů s více jazykovými verzemi v Československu v 1. polovině 30. let

Elektafilm presents Vlasta Burian. Financing of Feature Films with Multiple Language Versions in Czechoslovakia in the First Half of the 1930s

Michal Večeřa

Iluminace 2020, 32(1):61-75 | DOI: 10.58193/ilu.1655  

První polovina 30. let byla obdobím radikálních změn spojených se zavedením zvukové technologie. V důsledku těchto změn se producenti museli vypořádat s různými problémy vyplývajícími z rostoucích výrobních nákladů; čeští filmaři se potýkali s nedostatkem finančních zdrojů a nerozvinutým trhem, domácí produkce nebyla navzdory své popularitě obvykle zisková. Při pokusech překonat všechny komplikace museli podnikatelé najít způsob, jak vyvinout udržitelnou produkční strategii – ta obvykle zahrnovala předprodej, specializované distribuční praktiky a navrhování filmů s šancí na úspěch v zahraniční distribuci.V předloženém textu se zaměříme...

Ivan Tatíček - od amatérského filmu k profesionální videotvorbě

Ivan Tatíček - from Amateur Film to Professional Video Production

Martin Blažíček, Sylva Poláková

Iluminace 2020, 32(1):77-92 | DOI: 10.58193/ilu.1656  

Tato studie, napsaná v rámci projektu zaměřeného na rekonstrukci a digitalizaci originálních filmů a přípravu veřejné prezentace děl Ivana Tatíčka z přelomu 80. a 90. let, se zaměřuje na představení a kontextualizaci amatérských filmů a videoartu tohoto polozapomenutého umělce. Ivan Tatíček natočil v 80. letech pět filmů: Kruh D (1982), Vojáci (1982), O ničem jiném (1983), Metrofilm (1984) a Všude doma dobře nejlíp (1986) . Většina z nich byla vřele přijata na amatérských filmových festivalech a vyvolala pozitivní reakce tisku. Během svého zaměstnání ve videostudiu PR oddělení Armabetonu, státního stavebního podniku, pro který natáčel především výuková...

Edice

"Voni ty lidi dělaj takovej kravál, že jeden nic neslyší!" Vzpomínky na začátky české filmové distribuce a předvádění do roku 1914

"These People are so Rude that One Can't Hear Anything!" Memories of the Beginnings of Czech Film Distribution and Exhibition until 1914

Jaroslav Lopour

Iluminace 2020, 32(1):100-134 | DOI: 10.58193/ilu.1658  

Obzor

Czech Film Between Directives and Directors (Petr Szczepanik, Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970)

Czech Film Between Directives and Directors (Petr Szczepanik, Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970)

Jonathan Owen

Iluminace 2020, 32(1):139-143  

Za afektivní událostí Briana Massumiho (Brian Massumi, Architectures of the Unforeseen: Essays in the Occurent Arts)

Behind Brian Massumi's Affective Event (Brian Massumi, Architectures of the Unforeseen: Essays in the Occurent Arts)

Benjamin Slavík

Iluminace 2020, 32(1):144-150  

Hlasy z praxe

Expanding Cinema. A Conversation with Péter Forgács

Kamil Lipiński

Iluminace 2020, 32(1):93-99  

Ad fontes

Lamač Karel 1897-1952

Luboš Marek

Iluminace 2020, 32(1):135-138 | DOI: 10.58193/ilu.1659