Iluminace, 1994 (roč. 6), číslo 3
Upíři
Vampires. Mechanical Ballet with two Interludes
Petr Málek
Iluminace 1994, 6(3):5-29
Obsáhlá analýza upírského mýtu tak, jak se vyvíjel a získával nesmírný kulturní význam, což potvrzovaly stále nové filmové verze. Autor se zaměřil zvláště na klasické zpracování tématu F.W. Murnauem Upír Nosferatu a srovnává ho s Herzogovým pojetím Nosferatu - fantom noci.
Počátky nové estetiky
The Beginnings of a New Aesthetics. Contemplations on a Film Dramaturgy
Robert Musil
Iluminace 1994, 6(3):31-42
Překlad zkrácené verze eseje německého teoretika Roberta Musila, který vyšel poprvé v časopise Der Neue Merkur roku 1925. Zabývá se estetikou filmu, uměleckými postupy, filmovou kritikou, vývojem filmové teorie.
Alicja Helmanová: film jako integrace kódů
Alicja Helman: Film as a Codes
Petr Mareš
Iluminace 1994, 6(3):43-44
Úvod ke studii významné polské filmové teoretičky Alicje Helmanové.
Znaková funkce hudby a řeči ve filmovém sdělení
Semantic Function of music and Speech in Film Conveyance
Alicja Helman
Iluminace 1994, 6(3):45-64
Studie podává, s osvětlením na řadě příkladů, důkladný výklad koncepce vztahů mezi filmovými kódy, autorkou propracované.
Film, stát a politika
Film, State and Policy
Pavel Zeman
Iluminace 1994, 6(3):65-77
Studie, která analyzuje vývoj německé filmové propagandy, kde již založením Německé filmové společnosti roku 1916 byl učiněn první krok na cestě vedoucí k podmanění si filmu jako nástroje politické propagandy.
Dopis generála Ludendorffa Královskému válečnému ministerstvu
The Letter of General Ludendorff to Kgl. Kriegsministerium
Ivan Žáček
Iluminace 1994, 6(3):79-80
Dopis, ve kterém generál Ludendorff podtrhuje obrovský význam filmu jako agitačního a ovlivňovacího prostředku a navrhuje jak lze tohoto působení docílit a jaké prostředky mají být použity.
Sedm filmových tezí
Seven Film Theses
Joseph Goebbels
Iluminace 1994, 6(3):81-82
Goebbelsova představa o tom, jaké má film zákonitosti, jak musí vlády přinášet filmu materiální oběti, zmiňuje se o tom, že film musí zůstat aktuální, pravdivý a přirozený a má vytvářet kulturní mosty mezi národy.
Projev na I. sjezdu Říšské filmové komory
The Speech at I. st Congress of Reichsfilmkammer
Joseph Goebbels
Iluminace 1994, 6(3):83-92
Goebbelsův projev o tehdejší situaci německého filmu, která se vztahuje na umění obecně.
Otázky a problémy německého týdeníku za války
The Problems of the German Film Journal during WW II
Fritz Hippler
Iluminace 1994, 6(3):93-96
Analýza dopadu německých filmových týdeníků na diváky a jejich největší rozmach za 2. světové války.
Od "evoluce" a "primitivů" k "ztrátě" a "rannému filmu"
Since "evolution" and "primitives" to "loss" and "early film"
Milan D. Klepikov
Iluminace 1994, 6(3):97-100
Seznámení s německou ročenkou pro zkoumání ranného filmu KINtop, která dokumentuje důležitý posun v chápání nejstaršího období kinematografie, k němuž zvláště během 80. let na Západě došlo.