Iluminace, 1994 (roč. 6), číslo 3


Upíři

Vampires. Mechanical Ballet with two Interludes

Petr Málek

Iluminace 1994, 6(3):5-29  

Obsáhlá analýza upírského mýtu tak, jak se vyvíjel a získával nesmírný kulturní význam, což potvrzovaly stále nové filmové verze. Autor se zaměřil zvláště na klasické zpracování tématu F.W. Murnauem Upír Nosferatu a srovnává ho s Herzogovým pojetím Nosferatu - fantom noci.

Počátky nové estetiky

The Beginnings of a New Aesthetics. Contemplations on a Film Dramaturgy

Robert Musil

Iluminace 1994, 6(3):31-42  

Překlad zkrácené verze eseje německého teoretika Roberta Musila, který vyšel poprvé v časopise Der Neue Merkur roku 1925. Zabývá se estetikou filmu, uměleckými postupy, filmovou kritikou, vývojem filmové teorie.

Alicja Helmanová: film jako integrace kódů

Alicja Helman: Film as a Codes

Petr Mareš

Iluminace 1994, 6(3):43-44  

Úvod ke studii významné polské filmové teoretičky Alicje Helmanové.

Znaková funkce hudby a řeči ve filmovém sdělení

Semantic Function of music and Speech in Film Conveyance

Alicja Helman

Iluminace 1994, 6(3):45-64  

Studie podává, s osvětlením na řadě příkladů, důkladný výklad koncepce vztahů mezi filmovými kódy, autorkou propracované.

Film, stát a politika

Film, State and Policy

Pavel Zeman

Iluminace 1994, 6(3):65-77  

Studie, která analyzuje vývoj německé filmové propagandy, kde již založením Německé filmové společnosti roku 1916 byl učiněn první krok na cestě vedoucí k podmanění si filmu jako nástroje politické propagandy.

Dopis generála Ludendorffa Královskému válečnému ministerstvu

The Letter of General Ludendorff to Kgl. Kriegsministerium

Ivan Žáček

Iluminace 1994, 6(3):79-80  

Dopis, ve kterém generál Ludendorff podtrhuje obrovský význam filmu jako agitačního a ovlivňovacího prostředku a navrhuje jak lze tohoto působení docílit a jaké prostředky mají být použity.

Sedm filmových tezí

Seven Film Theses

Joseph Goebbels

Iluminace 1994, 6(3):81-82  

Goebbelsova představa o tom, jaké má film zákonitosti, jak musí vlády přinášet filmu materiální oběti, zmiňuje se o tom, že film musí zůstat aktuální, pravdivý a přirozený a má vytvářet kulturní mosty mezi národy.

Projev na I. sjezdu Říšské filmové komory

The Speech at I. st Congress of Reichsfilmkammer

Joseph Goebbels

Iluminace 1994, 6(3):83-92  

Goebbelsův projev o tehdejší situaci německého filmu, která se vztahuje na umění obecně.

Otázky a problémy německého týdeníku za války

The Problems of the German Film Journal during WW II

Fritz Hippler

Iluminace 1994, 6(3):93-96  

Analýza dopadu německých filmových týdeníků na diváky a jejich největší rozmach za 2. světové války.

Od "evoluce" a "primitivů" k "ztrátě" a "rannému filmu"

Since "evolution" and "primitives" to "loss" and "early film"

Milan D. Klepikov

Iluminace 1994, 6(3):97-100  

Seznámení s německou ročenkou pro zkoumání ranného filmu KINtop, která dokumentuje důležitý posun v chápání nejstaršího období kinematografie, k němuž zvláště během 80. let na Západě došlo.