Iluminace, 1994 (roč. 6), číslo 4
"Zlatý věk" dnes
"L'âge d'or" today
Petr Král
Iluminace 1994, 6(4):5-15
Dva, dnes již legendární Buñuelovy filmy Zlatý věk a Andaluský pes, na nichž se podílel S. Dalí a jejich rozbor ve vztahu k současnosti.
Film podle Daliho
Film After Dali
Petr Král
Iluminace 1994, 6(4):17-18
Komentář k souboru otištěných článků a kritik, které věnoval mladý Salvador Dalí filmu.
Kritické dějiny filmu ve zkratce
Critical history of film in short
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):19-22
S. Dalí rozebírá film jako umělecký žánr od experimentálních počátků až do konce 20. let, kdy se společně s L. Buñuelem podílí na vzniku dvou prvních surrealistických filmů.
Umělecký film, protiumělecký pyl
Artistic film, anti-artistic trash
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):22-24
V této úvaze S. Dalí poukazuje na umělecký a pseudoumělecký film a konfrontuje tvorbu Fritze Langa na jedné straně a jak říká, nejlepší pokusy uměleckého filmu jsou díla Mana Raye a Fernanda Légera, na straně druhé.
Harry Langdon, dodnes vysoko nad hudbou
Harry Langdon, high above music so far
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):25
Ve své recenzi se S. Dali vyznává ze svého obdivu k herci Harrymu Langdonovi.
Andaluský pes
Un chien andalou
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):25-26
S. Dalí obhajuje film Andaluský pes, o němž říká, že byl natočen mimo jakýkoli umělecký záměr a nemá nic společného se žádným z pokusů o tzv. čistý film.
Ach, Althusser!
Ach, Althusser! Historiography and the Rise of Cinema Studies
Robert Sklar
Iluminace 1994, 6(4):27-45
Ve svém eseji autor rekapituluje vývoj filmového bádání od počátků až po současnost, zmiňuje, rozebírá a srovnává řadu teoretických filmových prací i jejich autory.
Matka a dítě
Mother and child. Forty-five seconds of dialogue in The Smiling Country (1952)
Ivan Klimeš
Iluminace 1994, 6(4):47-74
Analýza celkové situace v československé kinematografii po Únoru 1948, vyhlášení hlavní kulturně politické směrnice pro čs. kinematografii a nově natočené filmy, jež se snažili naplnit linii této směrnice. Dokladem toho je i dále rozebíraný film Václava Gajera Usměvavá zem.
Amédée Ozenfant: film a umění?
Amédée Ozenfant: film and art?
Michal Bregant
Iluminace 1994, 6(4):75-76
Úvod k rozhovoru s Amédée Ozenfantem, který poprvé vyšel francouzsky v Revui Devětsilu na přelomu let 1928-1929. A. Ozenfant je pokládán za jednu z největších postav purismu.
Film
Film (interview with A. Ozenfant)
Amédée Ozenfant
Iluminace 1994, 6(4):77-78
Rozhovor s klíčovou postavou purismu A. Ozenfantem o filmu.
Obnovený Erotikon
Restored Erotikon. Search for style in the silent film
Michal Bregant
Iluminace 1994, 6(4):79-90
Analýza slavného němého filmu G. Machatého Erotikon, konfrontace jeho tehdejší a zrekonstruované podoby, vliv cenzury na délku filmu, různé verze.
Panenství
Virginity. Film Manuscript
Vítězslav Nezval
Iluminace 1994, 6(4):91-97
Text předlohy V. Nezvala k filmu G. Machatého Erotikon.
Erotikon
Erotikon (caption list)
Vítězslav Nezval
Iluminace 1994, 6(4):98-101
Titulková listina filmu G. Machatého Erotikon.
Erotikon
Erotikon (dialogue list)
Vítězslav Nezval
Iluminace 1994, 6(4):102-109
Dialogová listina filmu G. Machatého Erotikon.
Erotikon v dobovém tisku
Erotikon in the contemporary press
Iluminace 1994, 6(4):110-127
Dobové kritiky na film G. Machatého Erotikon.
Historik v kině
Historian in cinema
Jiří Rak
Iluminace 1994, 6(4):129-133
Seznámení se sborníkem příspěvků několika předních filmových historiků, kteří hodnotí některé slavné filmy z historického hlediska: Mark Ferr, Natalie Zemon Davis, A. Rosenstone, Peter Nau, Michele Lagny, Piere Sorlin, Helmut Regel, Martin Loiperdinger, Klaus Schöneckäse.
Z počátků kinematografie
Beginnings of film
Jiří Pokorný
Iluminace 1994, 6(4):133-134
Recenze knihy obsahující 69 příspěvků německých intelektuálů, kteří v ní vyslovili své mínění o roli, jakou ve společnosti a kultuře pozdněvilémovského Německa začala hrát kinematografie.
Formanovské proměny
Metamorphoses of Forman
Jan Lukeš
Iluminace 1994, 6(4):135-139
Recenze tří knih věnovaných režiséru M. Formanovi.