Iluminace, 1994 (roč. 6), číslo 4


"Zlatý věk" dnes

"L'âge d'or" today

Petr Král

Iluminace 1994, 6(4):5-15  

Dva, dnes již legendární Buñuelovy filmy Zlatý věk a Andaluský pes, na nichž se podílel S. Dalí a jejich rozbor ve vztahu k současnosti.

Film podle Daliho

Film After Dali

Petr Král

Iluminace 1994, 6(4):17-18  

Komentář k souboru otištěných článků a kritik, které věnoval mladý Salvador Dalí filmu.

Kritické dějiny filmu ve zkratce

Critical history of film in short

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):19-22  

S. Dalí rozebírá film jako umělecký žánr od experimentálních počátků až do konce 20. let, kdy se společně s L. Buñuelem podílí na vzniku dvou prvních surrealistických filmů.

Umělecký film, protiumělecký pyl

Artistic film, anti-artistic trash

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):22-24  

V této úvaze S. Dalí poukazuje na umělecký a pseudoumělecký film a konfrontuje tvorbu Fritze Langa na jedné straně a jak říká, nejlepší pokusy uměleckého filmu jsou díla Mana Raye a Fernanda Légera, na straně druhé.

Harry Langdon, dodnes vysoko nad hudbou

Harry Langdon, high above music so far

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):25  

Ve své recenzi se S. Dali vyznává ze svého obdivu k herci Harrymu Langdonovi.

Andaluský pes

Un chien andalou

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):25-26  

S. Dalí obhajuje film Andaluský pes, o němž říká, že byl natočen mimo jakýkoli umělecký záměr a nemá nic společného se žádným z pokusů o tzv. čistý film.

Ach, Althusser!

Ach, Althusser! Historiography and the Rise of Cinema Studies

Robert Sklar

Iluminace 1994, 6(4):27-45  

Ve svém eseji autor rekapituluje vývoj filmového bádání od počátků až po současnost, zmiňuje, rozebírá a srovnává řadu teoretických filmových prací i jejich autory.

Matka a dítě

Mother and child. Forty-five seconds of dialogue in The Smiling Country (1952)

Ivan Klimeš

Iluminace 1994, 6(4):47-74  

Analýza celkové situace v československé kinematografii po Únoru 1948, vyhlášení hlavní kulturně politické směrnice pro čs. kinematografii a nově natočené filmy, jež se snažili naplnit linii této směrnice. Dokladem toho je i dále rozebíraný film Václava Gajera Usměvavá zem.

Amédée Ozenfant: film a umění?

Amédée Ozenfant: film and art?

Michal Bregant

Iluminace 1994, 6(4):75-76  

Úvod k rozhovoru s Amédée Ozenfantem, který poprvé vyšel francouzsky v Revui Devětsilu na přelomu let 1928-1929. A. Ozenfant je pokládán za jednu z největších postav purismu.

Film

Film (interview with A. Ozenfant)

Amédée Ozenfant

Iluminace 1994, 6(4):77-78  

Rozhovor s klíčovou postavou purismu A. Ozenfantem o filmu.

Obnovený Erotikon

Restored Erotikon. Search for style in the silent film

Michal Bregant

Iluminace 1994, 6(4):79-90  

Analýza slavného němého filmu G. Machatého Erotikon, konfrontace jeho tehdejší a zrekonstruované podoby, vliv cenzury na délku filmu, různé verze.

Panenství

Virginity. Film Manuscript

Vítězslav Nezval

Iluminace 1994, 6(4):91-97  

Text předlohy V. Nezvala k filmu G. Machatého Erotikon.

Erotikon

Erotikon (caption list)

Vítězslav Nezval

Iluminace 1994, 6(4):98-101  

Titulková listina filmu G. Machatého Erotikon.

Erotikon

Erotikon (dialogue list)

Vítězslav Nezval

Iluminace 1994, 6(4):102-109  

Dialogová listina filmu G. Machatého Erotikon.

Erotikon v dobovém tisku

Erotikon in the contemporary press

Iluminace 1994, 6(4):110-127  

Dobové kritiky na film G. Machatého Erotikon.

Historik v kině

Historian in cinema

Jiří Rak

Iluminace 1994, 6(4):129-133  

Seznámení se sborníkem příspěvků několika předních filmových historiků, kteří hodnotí některé slavné filmy z historického hlediska: Mark Ferr, Natalie Zemon Davis, A. Rosenstone, Peter Nau, Michele Lagny, Piere Sorlin, Helmut Regel, Martin Loiperdinger, Klaus Schöneckäse.

Z počátků kinematografie

Beginnings of film

Jiří Pokorný

Iluminace 1994, 6(4):133-134  

Recenze knihy obsahující 69 příspěvků německých intelektuálů, kteří v ní vyslovili své mínění o roli, jakou ve společnosti a kultuře pozdněvilémovského Německa začala hrát kinematografie.

Formanovské proměny

Metamorphoses of Forman

Jan Lukeš

Iluminace 1994, 6(4):135-139  

Recenze tří knih věnovaných režiséru M. Formanovi.