Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 2


Deník venkovského faráře. Kinematograf Roberta Bressona

The Diary of a Country Priest. Robert Bresson's Cinematograph

Petr Málek

Iluminace 1998, 10(2):5-35  

Rozbor dvou filmů Roberta Bressona Deník venkovského faráře a Kapsář. Autor upozorňuje na význam tématu psaného textu ve filmu: deníková forma vyprávění, posouvání děje pomocí dopisů, psaných vzkazů, samotný akt psaní, píšící ruka, začátek a konec filmu vymezené psanými deníkovými záznamy, u adaptací motiv otevírající a zavírající se knihy s původní předlohou apod. Autor dále vypichuje efekt psaní deníku doprovázeného hlasem mimo obraz, diskontinuitu, fragmentizaci a zlomkovitost Bressonových děl.

Smysl smyslnosti

The Sence of Sensuality

Milan D. Klepikov

Iluminace 1998, 10(2):37-56  

Rozbor díla Sergeje Ejzenštejna, politické ovzduší té doby a jeho vliv na Ejzenštejnovu tvorbu. Tragika jeho života, pobyt a práce v Americe. Sex a násilí v jeho díle. Text doprovázejí kresby Sergeje Ejzenštejna na motiv Duncanovy smrti z Shakespearova dramatu Mackbeth.

Fil(m)osofická meditace o závrati z času. Hitchcockovo Vertigo

Phil(m)osophical Meditation About Time Dizziness. Hitchcock's Vertigo

Vlastimil Zuska

Iluminace 1998, 10(2):57-67  

Studie díla Alfreda Hitchcocka na základě rozboru jeho filmu Vertigo a citací z dalších jeho děl. Zásadní a základní konstitutivní rys Hitchcockových filmů: vše je v nich interpretací - jednání, afekce, vjemy. Anticipace v estetickém prožitku.

Realismus ve filmu: Zloději kol

Realism in the Cinema: Bicycle Thieves

Kristin Thompson

Iluminace 1998, 10(2):69-86  

Realismus jako historický fenomén. Film Vittoria De Sicy Zloději kol jako realistický film: námět, narativní struktura, mizanscéna a kamera, idelogie a odkazy na klasický film.

Roman Jakobson a film o mizejícím světě folkloru

Roman Jakobson and the Film About the Vanishing World of Folklore

Petr Mareš

Iluminace 1998, 10(2):87-88  

Úvod k článku Romana Jakobsona: Film umírajícího folkloru - Prof. dr. Úlehla jako filmový režisér. Článek představuje jednak autora příspěvku, kterým je světoznámý jazykovědec Jakobson, Roman, jednak málo známé etnografické filmové dílo Mizející svět a okolnosti jeho vzniku i jeho tvůrce.

Mizející svět. Film umírajícího folkloru – Prof. dr. Úlehla jako filmový režisér

Vanishing World. A Film About Dying Folklore – Prof. Úlehla as Film Director

Roman Jakobson

Iluminace 1998, 10(2):89-92  

Recenze etnografického filmu Vladimíra Úlehly Mizející svět, zabývající se moravskoslováckým folklorem. Zamyšlení nad úkolem a způsoby ztvárnění uměleckého folklorního filmu.

Stavební historie pražských kinosálů. Část II – dvacátá léta

The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part II – The Twenties

Jiří Hilmera

Iluminace 1998, 10(2):93-136  

Po útlumu válečných let znamenalo následující desetiletí dobu zakládání nových kinosálů. Autor článku mapuje nově vzniklá kina i přestavěné a upravené sály ve 20. letech v Praze. Jako doplněk jsou otištěny např. stavební plány kin Komenský, Baroko, Domovina, Osvěta, Louvre, Ořechovka, Alma, Belvedere, Letná, Radio, Alfa, Kotva nebo Metro, z nichž některá jsou v provozu dodnes.

O FIAF a filmovém archivnictví. Rozhovor s Vladimírem Opělou

About FIAF and Film Archiving. Interview with Vladimír Opěla

Ivan Klimeš

Iluminace 1998, 10(2):137-150  

Ředitel Národního filmového archivu, ing. Vladimír Opěla, hovoří o filmovém archivnictví, o činnosti FIAF (FIAF- Fédération internationale des archives du film) a NFA, o preservaci filmů, rozkladu nitrátových materiálů a snaze převodu filmových sbírek na triacetylcelulózový podklad a o nutnosti výstavby nových depozitářů. Rozhovor se konal u příležitosti konání 54. kongresu FIAF, tentokrát v Praze.

Vladimír Šmejkal. Neznámý spolutvůrce české avantgardy

Vladimír Šmejkal. Unknown Artist of the Czech Avant-Garde

Eva Strusková

Iluminace 1998, 10(2):151-164  

Článek představuje osobnosti českého filmu 30. let Čeňka Zahradníčka a Vladimíra Šmejkala, mapuje jejich činnost a motivace jejich zájmu o film a nakonec rozebírá jejich vzájemnou spolupráci a podíl na jednotlivých scénářích a filmech Atom věčnosti, Ruce v úterý a Příběh vojáka.

O Vláďovi Šmejkalovi. Vzpomínky Jana Nováka

About Vláďa Šmejkal. Memories of Jan Novák

Eva Strusková

Iluminace 1998, 10(2):165-168  

Loutkoherec Jan Novák, který se zabývá osobností Vladimíra Šmejkala, hovoří o tomto avantgardním českém scenáristovi, režisérovi, střihači a herci 30. let.

Pět scénářů

Five Screenplays

Vladimír Šmejkal, Eva Strusková

Iluminace 1998, 10(2):169-189  

Pět scénářů Vladimíra Šmejkala: Atom věčnosti, Ruce v úterý, Příběh vojáka, Láska v láhvi a Svět si hraje s koulí, z nichž poslední dva nebyly realizovány.

Rakouské "texty o pohyblivém obrazu"

Austrian "Texts About Moving Image"

Petr Mareš

Iluminace 1998, 10(2):191-195  

Recenze dvou rakouských filmových periodik: časopisu Meteor, který vznikl v rámci oslav stého výročí kinematografie, a nepravidelně vycházejícího sborníku Kinoschriften (Texty o kinematografii).

Jindřich Brichta

Pavel Zeman

Iluminace 1998, 10(2):203-206  

Portrét českého kameramana hraného a dokumentárního filmu, režiséra a scenáristy, průkopníka filmového zpravodajství a vědeckého filmu, propagátora filmového archivnictví a muzejnictví, filmového historika, pedagoga a publicisty Jindřicha Brichty.