Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 2
Deník venkovského faráře. Kinematograf Roberta Bressona
The Diary of a Country Priest. Robert Bresson's Cinematograph
Petr Málek
Iluminace 1998, 10(2):5-35
Rozbor dvou filmů Roberta Bressona Deník venkovského faráře a Kapsář. Autor upozorňuje na význam tématu psaného textu ve filmu: deníková forma vyprávění, posouvání děje pomocí dopisů, psaných vzkazů, samotný akt psaní, píšící ruka, začátek a konec filmu vymezené psanými deníkovými záznamy, u adaptací motiv otevírající a zavírající se knihy s původní předlohou apod. Autor dále vypichuje efekt psaní deníku doprovázeného hlasem mimo obraz, diskontinuitu, fragmentizaci a zlomkovitost Bressonových děl.
Smysl smyslnosti
The Sence of Sensuality
Milan D. Klepikov
Iluminace 1998, 10(2):37-56
Rozbor díla Sergeje Ejzenštejna, politické ovzduší té doby a jeho vliv na Ejzenštejnovu tvorbu. Tragika jeho života, pobyt a práce v Americe. Sex a násilí v jeho díle. Text doprovázejí kresby Sergeje Ejzenštejna na motiv Duncanovy smrti z Shakespearova dramatu Mackbeth.
Fil(m)osofická meditace o závrati z času. Hitchcockovo Vertigo
Phil(m)osophical Meditation About Time Dizziness. Hitchcock's Vertigo
Vlastimil Zuska
Iluminace 1998, 10(2):57-67
Studie díla Alfreda Hitchcocka na základě rozboru jeho filmu Vertigo a citací z dalších jeho děl. Zásadní a základní konstitutivní rys Hitchcockových filmů: vše je v nich interpretací - jednání, afekce, vjemy. Anticipace v estetickém prožitku.
Realismus ve filmu: Zloději kol
Realism in the Cinema: Bicycle Thieves
Kristin Thompson
Iluminace 1998, 10(2):69-86
Realismus jako historický fenomén. Film Vittoria De Sicy Zloději kol jako realistický film: námět, narativní struktura, mizanscéna a kamera, idelogie a odkazy na klasický film.
Roman Jakobson a film o mizejícím světě folkloru
Roman Jakobson and the Film About the Vanishing World of Folklore
Petr Mareš
Iluminace 1998, 10(2):87-88
Úvod k článku Romana Jakobsona: Film umírajícího folkloru - Prof. dr. Úlehla jako filmový režisér. Článek představuje jednak autora příspěvku, kterým je světoznámý jazykovědec Jakobson, Roman, jednak málo známé etnografické filmové dílo Mizející svět a okolnosti jeho vzniku i jeho tvůrce.
Mizející svět. Film umírajícího folkloru – Prof. dr. Úlehla jako filmový režisér
Vanishing World. A Film About Dying Folklore – Prof. Úlehla as Film Director
Roman Jakobson
Iluminace 1998, 10(2):89-92
Recenze etnografického filmu Vladimíra Úlehly Mizející svět, zabývající se moravskoslováckým folklorem. Zamyšlení nad úkolem a způsoby ztvárnění uměleckého folklorního filmu.
Stavební historie pražských kinosálů. Část II – dvacátá léta
The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part II – The Twenties
Jiří Hilmera
Iluminace 1998, 10(2):93-136
Po útlumu válečných let znamenalo následující desetiletí dobu zakládání nových kinosálů. Autor článku mapuje nově vzniklá kina i přestavěné a upravené sály ve 20. letech v Praze. Jako doplněk jsou otištěny např. stavební plány kin Komenský, Baroko, Domovina, Osvěta, Louvre, Ořechovka, Alma, Belvedere, Letná, Radio, Alfa, Kotva nebo Metro, z nichž některá jsou v provozu dodnes.
O FIAF a filmovém archivnictví. Rozhovor s Vladimírem Opělou
About FIAF and Film Archiving. Interview with Vladimír Opěla
Ivan Klimeš
Iluminace 1998, 10(2):137-150
Ředitel Národního filmového archivu, ing. Vladimír Opěla, hovoří o filmovém archivnictví, o činnosti FIAF (FIAF- Fédération internationale des archives du film) a NFA, o preservaci filmů, rozkladu nitrátových materiálů a snaze převodu filmových sbírek na triacetylcelulózový podklad a o nutnosti výstavby nových depozitářů. Rozhovor se konal u příležitosti konání 54. kongresu FIAF, tentokrát v Praze.
Vladimír Šmejkal. Neznámý spolutvůrce české avantgardy
Vladimír Šmejkal. Unknown Artist of the Czech Avant-Garde
Eva Strusková
Iluminace 1998, 10(2):151-164
Článek představuje osobnosti českého filmu 30. let Čeňka Zahradníčka a Vladimíra Šmejkala, mapuje jejich činnost a motivace jejich zájmu o film a nakonec rozebírá jejich vzájemnou spolupráci a podíl na jednotlivých scénářích a filmech Atom věčnosti, Ruce v úterý a Příběh vojáka.
O Vláďovi Šmejkalovi. Vzpomínky Jana Nováka
About Vláďa Šmejkal. Memories of Jan Novák
Eva Strusková
Iluminace 1998, 10(2):165-168
Loutkoherec Jan Novák, který se zabývá osobností Vladimíra Šmejkala, hovoří o tomto avantgardním českém scenáristovi, režisérovi, střihači a herci 30. let.
Pět scénářů
Five Screenplays
Vladimír Šmejkal, Eva Strusková
Iluminace 1998, 10(2):169-189
Pět scénářů Vladimíra Šmejkala: Atom věčnosti, Ruce v úterý, Příběh vojáka, Láska v láhvi a Svět si hraje s koulí, z nichž poslední dva nebyly realizovány.
Rakouské "texty o pohyblivém obrazu"
Austrian "Texts About Moving Image"
Petr Mareš
Iluminace 1998, 10(2):191-195
Recenze dvou rakouských filmových periodik: časopisu Meteor, který vznikl v rámci oslav stého výročí kinematografie, a nepravidelně vycházejícího sborníku Kinoschriften (Texty o kinematografii).
Jindřich Brichta
Pavel Zeman
Iluminace 1998, 10(2):203-206
Portrét českého kameramana hraného a dokumentárního filmu, režiséra a scenáristy, průkopníka filmového zpravodajství a vědeckého filmu, propagátora filmového archivnictví a muzejnictví, filmového historika, pedagoga a publicisty Jindřicha Brichty.