Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 2


Články

Film a teorie intertextuality

Film and the Theory of Intertextuality

Michail Jampolskij

Iluminace 2000, 12(2):5-40  

Ikonografie a ikonologie jako textový prvek filmu - příklady z historie filmu. Symboly jako ikonografické formy. Anagramy a jejich metodologický význam v teorii intertextuality. Druhy anagramů. Text, podtext, písmo a hieroglyf, kniha, citát a vývěsní štít jako motiv a symbolický prvek. Princip "třetího textu", znásobené zápletky, "hra-ve-hře".

Šachta pohřbených ideí

Pit of buried Ideas: A History of Film

Eva Strusková

Iluminace 2000, 12(2):41-71  

Článek rekapituluje historii ztraceného a nalezeného filmu Šachta pohřbených nadějí z roku 1921 a jeho filmově-kritickou a historickou reflexi, přibližuje dochovanou podobu díla a doplňuje údaje o jeho tvůrcích.

Zabriskie Point

Oliver Bakoš

Iluminace 2000, 12(2):73-83  

Rozbor filmu Michelangela Antonioniho z roku 1970 Zabriskie Point v kontextu celého režisérova díla. Hlavní postavy filmu, jejich vlastnosti a jednání.

Vábivé zvuky. Vánoční zvony Franze Hofera a proměny hudebních žánrů v raném německém filmu

Sounds Beguiling: Franz Hofer's Weihnachtsglocken and the Transformations of Music Genres in Early German Cinema

Thomas Elsaesser

Iluminace 2000, 12(2):85-100  

Referát přednesený na 5. mezinárodní filmologické konferenci, která se konala v Udine ve dnech 26. až 28. 3. 1998 pod názvem Zrod filmových žánrů.

Edice a materiály

Světla a stíny zlínského filmu

Lights and Shadows of Zlín Cinema

Antonín Horák

Iluminace 2000, 12(2):121-140  

Kameraman a režisér animovaných a trikových filmů Antonín Horák vzpomíná na vznik filmového studia ve Zlíně, jeho vývoj v letech 1932-1940, na jeho produkci reklamních zakázkových filmů pro průmysl a několika celovečerních filmů a na bývalé spolupracovníky. Článek doplňuje autorova biofilmografie.

Rozhovory

Filmy Kina Dějiny Archivy Výzkumy. Rozhovor s Thomasem Elsaesserem

Film Cinemas Histories Archieves Researches. An Interview with Thomas Elsaesser

Christa Blümlinger

Iluminace 2000, 12(2):101-119  

Rozhovor s filmovým teoretikem, historikem, filmologem a publicistou Thomasem Elsaesserem, který v současné době působí jako profesor filmové vědy na Amsterodamské universitě.

Obzor

Obhajoba písma, ktoré píše obrazy

The Defence of Writing Which Write Images

Peter Michalovič

Iluminace 2000, 12(2):147-149  

Článek je odezvou na příspěvek Josefa Mouchy, který reagoval na původní autorovu studii o textualizaci obrazu.

"Kdo je k čertu Tony Clifton?" (Muž na Měsíci jako vrchol Formanovy tvorby)

"Who the Hell is Tony Clifton?" (Man of the Moon as an Apex of Forman's Career)

Karel Thein

Iluminace 2000, 12(2):150-152  

Recenze posledního Formanova filmu Muž na Měsíci a jeho rozbor v kontextu ostatní Formanovy tvorby.

Ohlédnutí a připomenutí

The Prompt and the Hindsight (Ivo Pondělíček: Svět k obrazu svému)

Jan Svoboda

Iluminace 2000, 12(2):158-160  

Recenze autorského výběru studií Ivo Pondělíčka Svět k obrazu svému. Příspěvky k filmovému vědomí a videokultuře 1962 -1998.

Dvojpohled

Medzi nostalgiou a absurditou: pohľad

Between the Nostalgia and the Absurdity: A view

Miroslav Marcelli

Iluminace 2000, 12(2):141-143  

Recenze a rozbor prvního filmu Andreje Tarkovského, který natočil na Západě - Nostalgie.

Nostalgie v čase exilu

Nostalgia in the time of exile

Miroslav Petříček

Iluminace 2000, 12(2):144-146  

Recenze a rozbor prvního filmu Andreje Tarkovského, který natočil na Západě - Nostalgie.