Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 2
Články
Film a teorie intertextuality
Film and the Theory of Intertextuality
Michail Jampolskij
Iluminace 2000, 12(2):5-40
Ikonografie a ikonologie jako textový prvek filmu - příklady z historie filmu. Symboly jako ikonografické formy. Anagramy a jejich metodologický význam v teorii intertextuality. Druhy anagramů. Text, podtext, písmo a hieroglyf, kniha, citát a vývěsní štít jako motiv a symbolický prvek. Princip "třetího textu", znásobené zápletky, "hra-ve-hře".
Šachta pohřbených ideí
Pit of buried Ideas: A History of Film
Eva Strusková
Iluminace 2000, 12(2):41-71
Článek rekapituluje historii ztraceného a nalezeného filmu Šachta pohřbených nadějí z roku 1921 a jeho filmově-kritickou a historickou reflexi, přibližuje dochovanou podobu díla a doplňuje údaje o jeho tvůrcích.
Zabriskie Point
Oliver Bakoš
Iluminace 2000, 12(2):73-83
Rozbor filmu Michelangela Antonioniho z roku 1970 Zabriskie Point v kontextu celého režisérova díla. Hlavní postavy filmu, jejich vlastnosti a jednání.
Vábivé zvuky. Vánoční zvony Franze Hofera a proměny hudebních žánrů v raném německém filmu
Sounds Beguiling: Franz Hofer's Weihnachtsglocken and the Transformations of Music Genres in Early German Cinema
Thomas Elsaesser
Iluminace 2000, 12(2):85-100
Referát přednesený na 5. mezinárodní filmologické konferenci, která se konala v Udine ve dnech 26. až 28. 3. 1998 pod názvem Zrod filmových žánrů.
Edice a materiály
Světla a stíny zlínského filmu
Lights and Shadows of Zlín Cinema
Antonín Horák
Iluminace 2000, 12(2):121-140
Kameraman a režisér animovaných a trikových filmů Antonín Horák vzpomíná na vznik filmového studia ve Zlíně, jeho vývoj v letech 1932-1940, na jeho produkci reklamních zakázkových filmů pro průmysl a několika celovečerních filmů a na bývalé spolupracovníky. Článek doplňuje autorova biofilmografie.
Rozhovory
Filmy Kina Dějiny Archivy Výzkumy. Rozhovor s Thomasem Elsaesserem
Film Cinemas Histories Archieves Researches. An Interview with Thomas Elsaesser
Christa Blümlinger
Iluminace 2000, 12(2):101-119
Rozhovor s filmovým teoretikem, historikem, filmologem a publicistou Thomasem Elsaesserem, který v současné době působí jako profesor filmové vědy na Amsterodamské universitě.
Obzor
Obhajoba písma, ktoré píše obrazy
The Defence of Writing Which Write Images
Peter Michalovič
Iluminace 2000, 12(2):147-149
Článek je odezvou na příspěvek Josefa Mouchy, který reagoval na původní autorovu studii o textualizaci obrazu.
"Kdo je k čertu Tony Clifton?" (Muž na Měsíci jako vrchol Formanovy tvorby)
"Who the Hell is Tony Clifton?" (Man of the Moon as an Apex of Forman's Career)
Karel Thein
Iluminace 2000, 12(2):150-152
Recenze posledního Formanova filmu Muž na Měsíci a jeho rozbor v kontextu ostatní Formanovy tvorby.
Ohlédnutí a připomenutí
The Prompt and the Hindsight (Ivo Pondělíček: Svět k obrazu svému)
Jan Svoboda
Iluminace 2000, 12(2):158-160
Recenze autorského výběru studií Ivo Pondělíčka Svět k obrazu svému. Příspěvky k filmovému vědomí a videokultuře 1962 -1998.
Dvojpohled
Medzi nostalgiou a absurditou: pohľad
Between the Nostalgia and the Absurdity: A view
Miroslav Marcelli
Iluminace 2000, 12(2):141-143
Recenze a rozbor prvního filmu Andreje Tarkovského, který natočil na Západě - Nostalgie.
Nostalgie v čase exilu
Nostalgia in the time of exile
Miroslav Petříček
Iluminace 2000, 12(2):144-146
Recenze a rozbor prvního filmu Andreje Tarkovského, který natočil na Západě - Nostalgie.