Iluminace, 2002 (roč. 14), číslo 3


Články

Vznešeno ve filmu

Sublime in Cinema

Cynthia A. Freeland

Iluminace 2002, 14(3):5-21  

Charakteristika pojmu vznešenost ve filmu a její základní rysy. Vznešenost z filosofického hlediska. Vliv vznešenosti ve filmu na vnímání diváků a jejich citové prožitky. Příklady reflexivity emocí při sledování konkrétních titulů nebo filmových scén.

Německý Hitchcock

German Hitchcock

Milan D. Klepikov

Iluminace 2002, 14(3):23-29  

Působení A. Hitchcocka v Německu ve 20. letech 20. stol., kde pracoval jako vrchní dekoratér a později jako režisér. Díla, na kterých se v Německu podílel a jejich rozbor.

Film za horizontem

Film Beyond the Horizon

Jiří Cieslar

Iluminace 2002, 14(3):31-50  

Rozbor filmu Michelangela Antonioniho Zatmění a vliv a dopad na jeho pozdější dílo.

Jazykový fortel Richarda Lestera

Richard Lester's Verbal Craftsmanship

Petr Mareš

Iluminace 2002, 14(3):51-61  

Rozbor filmu Richarda Lestera Fortel, a jak ho získat v kontextu jeho další tvorby.

Dělnický soud nad Františkem Čápem

Working-class Ruling Against František Čáp

Jiří Knapík

Iluminace 2002, 14(3):63-81  

Studie zaměřená na dílo režiséra Františka Čápa a zákaz jeho tvorby po r. 1948. Jako přílohy jsou uvedeny úřední dokumenty vztahující se k zákazu činnosti.

Edice a materiály

Projev Lubomíra Linharta z roku 1936

Lubomír Linhart's Speach from 1936

Josef Moucha

Iluminace 2002, 14(3):107-119  

Zahajovací projev Lubomíra Linharta k Mezinárodní výstavě fotografií, pronesený v pražském Mánesu 6. 3. 1936 s úvodem, který osvětluje dobovou situaci v oblasti české fotografie a filmu 30. let v kontextu politickém a přípravu realizace výstavy.

Rozhovory

Film je speciální efekt. Rozhovor se Seanem Cubittem

Film Is a Special Efect. An Interview with Sean Cubitt

Petr Szczepanik, Jakub Kučera

Iluminace 2002, 14(3):83-105  

Rozhovor s britským teoretikem videa, filmu a digitálních médií Seanem Cubittem o pozici filmu v současné době nových médií, o digitálním filmu a speiálních efektech.

Obzor

Láska a vůně smrti. Tanec a korida v novém filmu Pedra Almodóvara

Love and Breath of Death. The Dance and Corrida in New Film of Pedro Almodóvar

Karel Thein

Iluminace 2002, 14(3):129-130  

Rozbor filmu Pedra Almodóvara Mluv s ní.

Dějiny perverzního diváka

History of Perverse Spectator

Pavel Skopal

Iluminace 2002, 14(3):131-134  

Recenze publikace americké filmové teoretičky Janet Staigerové: Perverse Spectators: The Practices of Film Reception.

Dvojpohled

Obrazy v obrazoch a obrazy, ktoré opisujú

Images in Images and the Images which copy

Mária Ferenčuhová

Iluminace 2002, 14(3):121-123  

Rozbor amerického filmu režiséra H. C. Pottera Hellzapoppin jako představitele typu žánru film o filmu.

Hra chyby a chyba hry

Game of the Mistake and the Mistake of the Game

Helena Bendová

Iluminace 2002, 14(3):125-127  

Rozbor slavné americké crazy komedie Hellzapoppin