Iluminace, 2002 (roč. 14), číslo 4


Články

Obaly na vícero použití. Žánrové produkty a proces recyklace

Reusable Packing. Generic Products and the Recycling Proces

Rick Altman

Iluminace 2002, 14(4):5-40  

Studie je věnována žánrům a podžánrům v dějinách kultury se zaměřením na film. Vývoj a posun v označení jednotlivých žánrů a vznik nových pojmů. Rozdíly mezi jednotlivými žánry a jejich vzájemné překrývání.

Vidět scénář, psát v obrazech. Poznámky k intermedialitě Godardova Scénáře k filmu ášeň a Vášně

To See the Script, To Write in Images. Notes on the intermediality of Godard's Scénario du film Passion and Passion

Petr Szczepanik

Iluminace 2002, 14(4):41-56  

Rozbor Godardova "videoscénáře" Scénář k filmu Vášeň, který pomocí audiovizuálních konceptů a kombinací filmu nejen předchází, ale i doprovází a reflektuje Godardův film Vášeň.

Lars von Trier, rytmus. (Prvok očinu, Epidemie, Európa)

Lars von Trier, Rhytm (Element of Crime, Epidemic, Europe)

Slavena Pavlásková

Iluminace 2002, 14(4):57-64  

Rozbor díla Larse von Triera se zaměřením na prostředky jeho vyjadřování

Figury absence Marca Verneta

Marc Vernet's Figures of Absence

Helena Bendová

Iluminace 2002, 14(4):65-67  

Úvod k překladu první kapitoly knihy francouzského filmového teoretika Marca Veneta o pohledu do kamery přibližuje autora a stručně rozebírá obsah úryvku, který následuje.

Pohled do kamery

Look to the Camera

Marc Vernet

Iluminace 2002, 14(4):69-84  

Překlad první kapitoly knihy francouzského teoretika Marca Verneta Figures de l'absence: de l'invisible au cinéma o pohledu do kamery.

Edice a materiály

Německá dohoda o budoucnosti kinematografie protektorátu

German Agreement about the Future of Protectorate Cinematography

Tereza Dvořáková

Iluminace 2002, 14(4):101-106  

Komentář ke vzniku a obsahu dohodu o budoucí úpravě filmových záležitostí v Protektorátu Čechy a Morava ze 17. července 1942.

Německá říšsko-protektorátní dohoda o filmových záležitostech. Korespondence

German Reich-Protectorate Agreement about the Cinematographic Affairs (The Correspondence)

bez autora

Iluminace 2002, 14(4):107-118  

Korespondence státního tajemníka L. Gutterera, říšského protektora K. Daluega a ministra J. Goebbelse týkající se říšsko-protektorátní dohody o filmových záležitostech z června - srpna 1942. Návrh znění dohody.

Rozhovory

Mezi-obrazy Raymonda Belloura

Inter-Pictures by Raymond Bellour

Petr Szczepanik

Iluminace 2002, 14(4):85-90  

Úvod k rozhovoru s francouzským teoretikem a kritikem Raymondem Bellourem nás seznamuje s jeho pracemi, hlavními myšlenkami a názory a je doplněn bibliografií hlavních prací.

Výzva filmu. Rozhovor s Raymondem Bellourem

Challenging Cinema. An Interview with Raymond Bellour

Anette W. Balkema, Henk Slager

Iluminace 2002, 14(4):91-99  

Rozhovor s francouzským filmovým kritikem a teoretikem Raymondem Bellourem

Obzor

Viriliov stroj videnia

Virilio's machine of Vision

Oliver Bakoš

Iluminace 2002, 14(4):127-131  

Recenze publikace Paula Virilia: Stroj videnia.

Psát dějiny použití filmových žánrů

To Write A History of Application of Film Genres

Pavel Skopal

Iluminace 2002, 14(4):132-136  

Recenze publikace Ricka Altmana Film/Genre o filmových žánrech a jejich překrývání.

Dvojpohled

Chvála montáže

Acclaim of the Montage

Mária Ferenčuhová

Iluminace 2002, 14(4):119-122  

Rozbor filmové eseje Orsona Wellese F jako falzifikát.

Pravda fikce

Truth of the Fiction

Helena Bendová

Iluminace 2002, 14(4):123-125  

Rozbor filmu Orsona Wellese F jako falzifikát.