Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 1


Články

Historici a film, filmári a história. Hranice a prieniky dvoch disciplín

Historians and the Film, Filmmakers and History. Where Two Disciplines Meet and Overlap

Mária Ferenčuhová

Iluminace 2004, 16(1):5-19  

Studie se zabývá vztahem historiků k hraným i dokumentárním filmům a vztahem filmových tvůrců k dějinám.

Estetický historismus. Historické poznání holocaustu ve filmu

Aestetic Historicism. Historical Knowledge of the Holocaust in the Film

Zdeněk Hudec

Iluminace 2004, 16(1):21-41  

Analýza vztahu historických faktů o holocaustu a jeho filmového zpracování.

Budoucnost minulosti. Film a počátky postmoderní historie

Future of the Past. Film and the Beginnings of Postmodern History

Robert A. Rosenstone

Iluminace 2004, 16(1):43-59  

Studie přístupu filmových historiků a teoretiků k zachycení, ztvárnění a zpracování moderní historie. Postmoderní historiografie.

Historie bez minulosti: film a konstrukce historického času

History without the Past. Film and the Construction of Historical Time

Michèle Pauline Lagny

Iluminace 2004, 16(1):61-83  

Studie se zabývá schopností filmu vypovídat o složitosti psaní historie a opírá se o zkoumání filmových příkladů s cílem zhodnotit, jakým způsobem může být filmové psaní také psaním historie.

Edice a materiály

Funkce treuhändera v protektorátním filmovnictví

Treuhänder's Function in Protectorate Cinematography

Tereza Dvořáková

Iluminace 2004, 16(1):111-113  

Úvod k následujícím dokumentům definuje pojem treuhänder a vymezuje jeho funkci, práva a povinnosti v období postupující arizace protektorátní kinematografie.

Práva a povinnosti treuhändera

Laws and Obligations of Treuhänder

Tereza Dvořáková

Iluminace 2004, 16(1):115-125  

Obsahuje plné znění následujících dokumentů vydaných v Protektorátu Čechy a Morava v letech 1939 -1941: Práva a povinnosti treuhändera, jmenovací dekret Gustava Johna, pokyny pro vedoucí kin, výzvu k zaslání seznamu filmů a jmenování důvěrníka a jednatele.

Rozhovory

Historie, filmový historik a vynalézání vlastního archivu. Rozhovor s Michèle Lagnyovou

History, Film Historian, and Inventing of Captive Archives. An Interview with Michèle Lagny

Petr Szczepanik

Iluminace 2004, 16(1):85-95  

Rozhovor s profesorkou Michèle Pauline Lagny, která vyučuje filmovou a kulturní historii na Univerzitě v Paříži a vede výzkumné projekty zaměřené na zkoumání filmu a kinematografie z historické perspektivy.

Biftek a brýle, aneb, Positif zevnitř. Rozhovor s Petrem Králem

Beefsteak and Glasses or Positif on the Inside. An Interview with Petr Král

Milan D. Klepikov

Iluminace 2004, 16(1):97-110  

Rozhovor s českým básníkem, esejistou, překladatelem, filmovým historikem a publicistou Petrem Králem o jeho působení ve francouzském prestižním časopise Positif.

Obzor

Autoritatívny režim vypovedania (niekolko poznámok k rétorike non-fiction filmu)

Authoritative Regime of Narration (Some Notes on Rhetoric of Non-fiction Films)

Mária Ferenčuhová, Peter Michalovič

Iluminace 2004, 16(1):127-132  

Zamyšlení nad způsobem, jakým se v dokumentárních a naučných filmech, ale i v aktualitách, či publicistických snímcích buduje argumentace a přesvědčivost a jak se autoři snaží získat "pravdu" na svoji stranu.

Nové německé práce o fotografickém svědectví zločinů třetí říše (Cornelie Brink, Ikonen der Vernichtung. Öffentlicher Gebrauch von Fotografienvaus nationalsozialistischen Konzentrationslagern nach 1945), (Cornelie Brink, ,,Auschwitz in der Paulskirche". Erinnerungspolitik in Fotoaustellungen der sechziger Jahre), (Habbo Knoch, Die Tat als Bild. Fotografien des Holocaust in der deutschen Erinnerungskultur), (Klaus Hesse - Philipp Springer, Vor aller Augen. Fotodokumente des nationalsozialistischen Terrors in der Provinz)

New German Publications About Photographic Evidences of Nazi Crimes  (Cornelie Brink, Ikonen der Vernichtung. Öffentlicher Gebrauch von Fotografienvaus nationalsozialistischen Konzentrationslagern nach 1945), (Cornelie Brink, ,,Auschwitz in der Paulskirche". Erinnerungspolitik in Fotoaustellungen der sechziger Jahre), (Habbo Knoch, Die Tat als Bild. Fotografien des Holocaust in der deutschen Erinnerungskultur), (Klaus Hesse - Philipp Springer, Vor aller Augen. Fotodokumente des nationalsozialistischen Terrors in der Provinz)

Pavel Zeman

Iluminace 2004, 16(1):133-142  

Připomínka velkých fotografických výstav zaměřených na mapování zločinů za druhé světové války a na holocaust a vnímání těchto akcí veřejností. Rozbor několika studií, věnovaných tomuto tématu a vydaných v Německu v letech 1998-2001.