Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 4
Články
Jak zkoumat průmyslové filmy: metodologická úvaha
How to Deal with Industrial Films: Methodological Approach
Yvonne Zimmermann
Iluminace 2004, 16(4):5-23
Seznámení s pojmem průmyslový film a jeho charakteristika a návrh metodologického přístupu seriální analýzy filmů kombinované s kontextuálním historickým výzkumem.
Průmyslová produkce jako mediální praxe. K významu průmyslového filmu na příkladě podniku Fried. Krupp, Essen
Industrial Production as Media Practice. The Purport of Industrial Film takes by Example the Company Fried. Krupp, Essen
Vincenz Hediger
Iluminace 2004, 16(4):25-37
Vztah průmyslové výroby a průmyslového filmu, význam filmu pro produkci. Kategorizace a výzkum průmyslových a hospodářských filmů. Konkrétní příklad na ocelářské filmě Fried. Krupp, Essen a na jejích průmyslových filmech převážně z let 1950-1969.
Urbanistická synergie. Propagace plánovaného bydlení a filmová avantgarda 20. let v Německu
City Synergies: Promoting Planned Living and the Filmic Avant-garde of the 1920s in Germany
Thomas Elsaesser
Iluminace 2004, 16(4):39-54
Studie o vztahu kinematografie a avantgardní architektury v Německu v letech 1920-1929. Zachycení problematiky velkoměsta, urbanismu, bydlení a životního stylu v hraných filmech i dokumentech. Avantgarda v architektuře a ve filmu. Funkcionalismus ve vztahu ke kinematografii.
Kinematografická a kinetická témata v architektuře meziválečného Československa
Cinematographic and Kinetic Themes in Czechoslovak Inter-war Architecture
Jaroslav Anděl
Iluminace 2004, 16(4):55-69
Vztahy mezi filmem a moderní architekturou se zaměřením na kinematografická a kinetická témata v architektuře meziválečného Československa, mezi nimiž nejdůležitější místo zaujímá kino jako stavební typ. Vznik českých filmových ateliérů na Barrandově a ve Zlíně. Filmová scénografie a téma moderní architektury v meziválečné filmové produkci.
Zahrada na skleněném vršku. Česká modernita a hybridní vztah k novým médiím
Garden on the Glass Hill. Czech Modernity and the Hybrid Relationship with New Media
Lucie Česálková
Iluminace 2004, 16(4):71-88
Kulturní význam nových médií a vliv technologických novinek na společnost konce 19. století na základě dobových reakcí v tisku a dalších dobových zdrojů.
František Kalivoda - organizátor brněnské avantgardy
František Kalivoda - Organiser of the Brno Avantgarde
Zuzana Marhoulová
Iluminace 2004, 16(4):89-117
Článek se věnuje činnosti Františka Kalivody, který se na počátku 30. let 20. století aktivně zapojil do brněnského kulturního života v několika oborech. Byl významným filmovým kritikem, typografem, architektem, redaktorem, editorem a organizátorem výstav, přednášek a projekcí.
Edice a materiály
Filmaři a komunistická moc v Československu. Vzrušený rok 1959
Filmmakers and the Communist Power in Czechoslovakia. 1959: A Dramatic Year
Ivan Klimeš
Iluminace 2004, 16(4):129-138
Úvod k obsáhlému souboru dokumentů týkajících se dění v československé kinematografii roku 1959.
Banská Bystrica 1959. Dokumenty ke kontextům I. festivalu československého filmu
Banská Bystrica 1959. The Documents in Context of 1th Festival of the Czechoslovak Film
Ivan Klimeš
Iluminace 2004, 16(4):139-222
Obsáhlý souboru dokumentů týkajících se dění v československé kinematografii roku 1959, včetně ideového hodnocení současné filmové tvorby a rozboru několika titulů (např. Tři přání), plánu filmové tvorby, personálního složení Umělecké rady a tvůrčích skupin FSB, statutu a programu I. festivalu československého filmu v Banské Bystrici atd.
Rozhovory
Mezi vědou, médii a uměním, podzemní proud dějin vizuální kultury
Among the Science, Mediae, and Art: An undercurrent History of Visual Culture. An Interview with Jaroslav Anděl
Petr Szczepanik
Iluminace 2004, 16(4):119-128
Na otázky o českém avantgardním filmu, o svém pobytu v USA a o vztahu architektury a filmu odpovídá český historik umění, absolvent katedry fotografie na FAMU a filmový kritik Jaroslav Anděl.
Obzor
Filmy, které pracují
Films at Work
Petr Szczepanik
Iluminace 2004, 16(4):231-234
Informace o průběhu konference o průmyslovém filmu, která proběhla v Bochumi (Německo) v prosinci 2004 pod názvem Filme, die arbeiten, Internationale Tagung zum Industriefilm.
Dziga Vertov - Továrna na fakta? (ohlédnutí za 23. ročníkem Le Giornate del cinema muto v Sacile 2004)
Dziga Vertov - Factory of the Facts? (The Hindsight for Volume 23 of Le Giornate del cinema muto in Sacile 2004)
Briana Čechová
Iluminace 2004, 16(4):235-240
Informace o průběhu 23. ročníku setkání filmových historiků, teoretiků a restaurátorů La Giornate del cinema muto v Sacile 2004. Podrobně o němé etapě díla Dzigy Vertova, jemuž byla věnována rozsáhlá retrospektiva.
Dvojpohled
Ženy pro měny
Beauty Exchange
Zdeněk Hudec
Iluminace 2004, 16(4):223-225
Recenze dokumentárního filmu Ženy pro měny.
Cirkulace (obrazy, objekty, těla)
Circulation (Images, Objects, Bodies)
Vít Janeček
Iluminace 2004, 16(4):227-229
Recenze dokumentárního filmu Ženy pro měny.