Iluminace, 2004 (roč. 16), číslo 4


Články

Jak zkoumat průmyslové filmy: metodologická úvaha

How to Deal with Industrial Films: Methodological Approach

Yvonne Zimmermann

Iluminace 2004, 16(4):5-23  

Seznámení s pojmem průmyslový film a jeho charakteristika a návrh metodologického přístupu seriální analýzy filmů kombinované s kontextuálním historickým výzkumem.

Průmyslová produkce jako mediální praxe. K významu průmyslového filmu na příkladě podniku Fried. Krupp, Essen

Industrial Production as Media Practice. The Purport of Industrial Film takes by Example the Company Fried. Krupp, Essen

Vincenz Hediger

Iluminace 2004, 16(4):25-37  

Vztah průmyslové výroby a průmyslového filmu, význam filmu pro produkci. Kategorizace a výzkum průmyslových a hospodářských filmů. Konkrétní příklad na ocelářské filmě Fried. Krupp, Essen a na jejích průmyslových filmech převážně z let 1950-1969.

Urbanistická synergie. Propagace plánovaného bydlení a filmová avantgarda 20. let v Německu

City Synergies: Promoting Planned Living and the Filmic Avant-garde of the 1920s in Germany

Thomas Elsaesser

Iluminace 2004, 16(4):39-54  

Studie o vztahu kinematografie a avantgardní architektury v Německu v letech 1920-1929. Zachycení problematiky velkoměsta, urbanismu, bydlení a životního stylu v hraných filmech i dokumentech. Avantgarda v architektuře a ve filmu. Funkcionalismus ve vztahu ke kinematografii.

Kinematografická a kinetická témata v architektuře meziválečného Československa

Cinematographic and Kinetic Themes in Czechoslovak Inter-war Architecture

Jaroslav Anděl

Iluminace 2004, 16(4):55-69  

Vztahy mezi filmem a moderní architekturou se zaměřením na kinematografická a kinetická témata v architektuře meziválečného Československa, mezi nimiž nejdůležitější místo zaujímá kino jako stavební typ. Vznik českých filmových ateliérů na Barrandově a ve Zlíně. Filmová scénografie a téma moderní architektury v meziválečné filmové produkci.

Zahrada na skleněném vršku. Česká modernita a hybridní vztah k novým médiím

Garden on the Glass Hill. Czech Modernity and the Hybrid Relationship with New Media

Lucie Česálková

Iluminace 2004, 16(4):71-88  

Kulturní význam nových médií a vliv technologických novinek na společnost konce 19. století na základě dobových reakcí v tisku a dalších dobových zdrojů.

František Kalivoda - organizátor brněnské avantgardy

František Kalivoda - Organiser of the Brno Avantgarde

Zuzana Marhoulová

Iluminace 2004, 16(4):89-117  

Článek se věnuje činnosti Františka Kalivody, který se na počátku 30. let 20. století aktivně zapojil do brněnského kulturního života v několika oborech. Byl významným filmovým kritikem, typografem, architektem, redaktorem, editorem a organizátorem výstav, přednášek a projekcí.

Edice a materiály

Filmaři a komunistická moc v Československu. Vzrušený rok 1959

Filmmakers and the Communist Power in Czechoslovakia. 1959: A Dramatic Year

Ivan Klimeš

Iluminace 2004, 16(4):129-138  

Úvod k obsáhlému souboru dokumentů týkajících se dění v československé kinematografii roku 1959.

Banská Bystrica 1959. Dokumenty ke kontextům I. festivalu československého filmu

Banská Bystrica 1959. The Documents in Context of 1th Festival of the Czechoslovak Film

Ivan Klimeš

Iluminace 2004, 16(4):139-222  

Obsáhlý souboru dokumentů týkajících se dění v československé kinematografii roku 1959, včetně ideového hodnocení současné filmové tvorby a rozboru několika titulů (např. Tři přání), plánu filmové tvorby, personálního složení Umělecké rady a tvůrčích skupin FSB, statutu a programu I. festivalu československého filmu v Banské Bystrici atd.

Rozhovory

Mezi vědou, médii a uměním, podzemní proud dějin vizuální kultury

Among the Science, Mediae, and Art: An undercurrent History of Visual Culture. An Interview with Jaroslav Anděl

Petr Szczepanik

Iluminace 2004, 16(4):119-128  

Na otázky o českém avantgardním filmu, o svém pobytu v USA a o vztahu architektury a filmu odpovídá český historik umění, absolvent katedry fotografie na FAMU a filmový kritik Jaroslav Anděl.

Obzor

Filmy, které pracují

Films at Work

Petr Szczepanik

Iluminace 2004, 16(4):231-234  

Informace o průběhu konference o průmyslovém filmu, která proběhla v Bochumi (Německo) v prosinci 2004 pod názvem Filme, die arbeiten, Internationale Tagung zum Industriefilm.

Dziga Vertov - Továrna na fakta? (ohlédnutí za 23. ročníkem Le Giornate del cinema muto v Sacile 2004)

Dziga Vertov - Factory of the Facts? (The Hindsight for Volume 23 of Le Giornate del cinema muto in Sacile 2004)

Briana Čechová

Iluminace 2004, 16(4):235-240  

Informace o průběhu 23. ročníku setkání filmových historiků, teoretiků a restaurátorů La Giornate del cinema muto v Sacile 2004. Podrobně o němé etapě díla Dzigy Vertova, jemuž byla věnována rozsáhlá retrospektiva.

Dvojpohled

Ženy pro měny

Beauty Exchange

Zdeněk Hudec

Iluminace 2004, 16(4):223-225  

Recenze dokumentárního filmu Ženy pro měny.

Cirkulace (obrazy, objekty, těla)

Circulation (Images, Objects, Bodies)

Vít Janeček

Iluminace 2004, 16(4):227-229  

Recenze dokumentárního filmu Ženy pro měny.