Iluminace, 2006 (roč. 18), číslo 2
Editorial
Editorial
Lenka Dolanová, Woody Vasulka
Iluminace 2006, 18(2):5-8
Úvod k monotematickému číslu Iluminace, věnovanému tvorbě Steiny a Woodyho Vasulkových, přestavuje některé z příspěvků. V druhé části je uveřejněn dopis Woodyho Vasulky autorce úvodu.
Články
Sférické poznání Woodyho Vasulky. Od dírkové kamery k otvorům v pinballu
Woody Vasulka's Spherical Knowledge. From Pinhole Camera to Pinball Machine
Gerald O'Grady
Iluminace 2006, 18(2):9-30
Studie rozšiřuje detailní technický rozbor díla Woodyho Vasulky do širšího kulturního kontextu a je plný odkazů k nejrůznějším oblastem poznání. Autor se domnívá, že k pochopení díla Steiny a Woodyho Vasulkových je nutné všeobecné vzdělání ve spojení se schopností mikroanalýzy fyzikálních či elektronicko-inženýrských aspektů obrazu a zvuku.
Několik poznámek k videotvorbě Vasulkových v letech 1973 -1974
Some Notice of Vasulka Video 1973-1974
John Minkowski
Iluminace 2006, 18(2):31-39
Text vychází z poznámek v programu k putovní výstavě videopásek The Moving Image State-Wide: 13 Tapes by 8 Videomakers z roku 1978. Mezi tvůrci byli i Steina a Woody Vasulkovi. Poznámky měly za úkol popsat obecenstvu některé ze zakázkových elektronických nástrojů, procedur a efektů, které Vasulkovi ve svých raných dílech používali. Mezi technickým vybavením, kterým se článek se podrobněji zabývá je např.: videosyntezátor, kolorizér, klíčovač, horizontální traveling atd.
Vládci kódů
Masters of Codes
Peter Weibel
Iluminace 2006, 18(2):41-47
Text se snaží definovat specifičnost jazyka videa a zdůrazňuje, že Woody a Steina Vasulkovi jsou objeviteli média videa a první, kdo dal videu jeho vlastní jazyk. Úkolem umělce je, podle autora, objevit a rozvinout jazyk každého média, v němž tvoří, a pracovat na všech jeho rovinách, formální i syntaktické, pohybovat se mezi jazykem a percepcí.
Číst nástroje, psát obraz
Reading Tools, Writing the Image
Maureen Cheryn Turim
Iluminace 2006, 18(2):49-70
Text byl původně určen pro katalog výstavy děl Steiny a Woodyho Vasulkových v San Francisku v r. 1996. Autoři přiznávají Vasulkovým prvenství ve videotvorbě a rozebírají jejich dílo.
Video a počítač. Estetika Steiny a Woodyho Vasulkových
Video and Computer. The Aestetics of Steina and Woody Vasulka
Yvonne Spielmann
Iluminace 2006, 18(2):71-86
Úryvek ze studie o díle Steiny a Woodyho Vasulkových.
A my jsme byli modernisti. Moravské a české počátky Woodyho Vasulky
And We Were Modernists. The Moravian and Czech Beginnings of Woody Vasulka
Vít Janeček
Iluminace 2006, 18(2):87-102
Studie rozebírá téměř neznámou oblast tvorby Woodyho Vasulky, jeho dokumentární filmy natočené v období studií na FAMU.
Co to tam vařili? Kuchaři, jejich Kitchen a chuť čerstvého videa
What Were They Cooking There? Cooks, Thei Kitchen and the Appetite for Fresh Video
Lenka Dolanová
Iluminace 2006, 18(2):103-132
Stať se soustřeďuje na tvorbu Woodyho Vasulky po jeho příjezdu do USA po roce 1965, především na ranou historii Vasulkova divadla The Kitchen, které založili Woody a Steina Vasulkovi v roce 1971 a vedli do r. 1973.
Počátky českého videoartu
Beginnings of Czech Video Art
Bohdana Kerbachová
Iluminace 2006, 18(2):133-158
Autorka se zaměřila na tvorbu jediného oficiálního seskupení, které se v Čechách v letech 1985 - 1992 věnovalo videoartu, Oboru video, které vzniklo v rámci instituce Svaz československých výtvarných umělců. Článek přibližuje společenskou situaci v tehdejším Československu, kde se videotvorba rozvíjela zcela specificky, v limitujícím technologickém a informačním vakuu. Rozšiřuje tak představu, co všechno mohl v různých kontextech znamenat videoart.
Edice
Technocentrický determinismus
Technocentric Determinism
Woody Vasulka
Iluminace 2006, 18(2):199-203
Teoretická stať průkopníka videoartu Woodyho Vasulky se zabývá etikou a estetikou technologicky založeného umění současnosti.
Divadlo hybridních automatů
Theater of Hybrid Automata
Woody Vasulka
Iluminace 2006, 18(2):205-208
Teoretická stať průkopníka videoartu Woodyho Vasulky je věnována uměleckému záměru a popisu tzv. divadla hybridních automatů, pokusem definovat a rozšířit soubor syntaktických nástrojů, operujících v dramatickém prostoru.
The Commission
Woody Vasulka
Iluminace 2006, 18(2):209-216
Scénář Woodyho Vasulky k videofilmu Commission.
Rozhovory
Syntax binárních obrazů
Syntax of Binary Images
Charles Hagen
Iluminace 2006, 18(2):159-178
Rozhovor fotografa, kritika a videotvůrce Charlese Hagena s Woodym Vasulkou o počítačové tvorbě.
Rozhovor s Woodym Vasulkou. Druhého března 1998, v jeho ateliéru v Santa Fe v Novém Mexiku
Interview with Woody Vasulka at His Santa Fe, NM Studio, 2 March 1998
Erkki Huhtamo
Iluminace 2006, 18(2):179-187
Rozhovor vznikl u příležitosti výstavy Woodyho Vasulky v Tokiu a rozebírá z pohledu mediální teorie snahu Vasulky o narušování klasické divadelní instalace v souboru děl využívajících vyřazené válečné technologie.
První schůzky naplňovalo snění. Rozhovor s Petrem Skalou
First Meetings elated a Dreamery. An Interview with Petr Skala
Bohdana Kerbachová
Iluminace 2006, 18(2):189-198
Režisér dokumentárních filmů a jeden z průkopníků českého videoartu Petr Skala hovoří o činnosti Asociace videa, o intermediální a experimentální tvorbě a o Woodym Vasulkovi.
Příloha
Aspekty elektronické avantgardy: Steina a Woody Vasulkovi
Aspects of Elektronic Avant-Garde: Steina and Woody Vasulka
Lenka Dolanová
Iluminace 2006, 18(2):217-218
Nástin hlavních myšlenek a směrů bádání budoucí autorčiny práce, která se má zabývat komplexním dílem Steiny a Woodyho Vasulkových. Na jejich díle se snaží autorka demonstrovat proměny, kterým umění videa od svého vzniku procházelo.