Iluminace, 2006 (roč. 18), číslo 2


Editorial

Editorial

Lenka Dolanová, Woody Vasulka

Iluminace 2006, 18(2):5-8  

Úvod k monotematickému číslu Iluminace, věnovanému tvorbě Steiny a Woodyho Vasulkových, přestavuje některé z příspěvků. V druhé části je uveřejněn dopis Woodyho Vasulky autorce úvodu.

Články

Sférické poznání Woodyho Vasulky. Od dírkové kamery k otvorům v pinballu

Woody Vasulka's Spherical Knowledge. From Pinhole Camera to Pinball Machine

Gerald O'Grady

Iluminace 2006, 18(2):9-30  

Studie rozšiřuje detailní technický rozbor díla Woodyho Vasulky do širšího kulturního kontextu a je plný odkazů k nejrůznějším oblastem poznání. Autor se domnívá, že k pochopení díla Steiny a Woodyho Vasulkových je nutné všeobecné vzdělání ve spojení se schopností mikroanalýzy fyzikálních či elektronicko-inženýrských aspektů obrazu a zvuku.

Několik poznámek k videotvorbě Vasulkových v letech 1973 -1974

Some Notice of Vasulka Video 1973-1974

John Minkowski

Iluminace 2006, 18(2):31-39  

Text vychází z poznámek v programu k putovní výstavě videopásek The Moving Image State-Wide: 13 Tapes by 8 Videomakers z roku 1978. Mezi tvůrci byli i Steina a Woody Vasulkovi. Poznámky měly za úkol popsat obecenstvu některé ze zakázkových elektronických nástrojů, procedur a efektů, které Vasulkovi ve svých raných dílech používali. Mezi technickým vybavením, kterým se článek se podrobněji zabývá je např.: videosyntezátor, kolorizér, klíčovač, horizontální traveling atd.

Vládci kódů

Masters of Codes

Peter Weibel

Iluminace 2006, 18(2):41-47  

Text se snaží definovat specifičnost jazyka videa a zdůrazňuje, že Woody a Steina Vasulkovi jsou objeviteli média videa a první, kdo dal videu jeho vlastní jazyk. Úkolem umělce je, podle autora, objevit a rozvinout jazyk každého média, v němž tvoří, a pracovat na všech jeho rovinách, formální i syntaktické, pohybovat se mezi jazykem a percepcí.

Číst nástroje, psát obraz

Reading Tools, Writing the Image

Maureen Cheryn Turim

Iluminace 2006, 18(2):49-70  

Text byl původně určen pro katalog výstavy děl Steiny a Woodyho Vasulkových v San Francisku v r. 1996. Autoři přiznávají Vasulkovým prvenství ve videotvorbě a rozebírají jejich dílo.

Video a počítač. Estetika Steiny a Woodyho Vasulkových

Video and Computer. The Aestetics of Steina and Woody Vasulka

Yvonne Spielmann

Iluminace 2006, 18(2):71-86  

Úryvek ze studie o díle Steiny a Woodyho Vasulkových.

A my jsme byli modernisti. Moravské a české počátky Woodyho Vasulky

And We Were Modernists. The Moravian and Czech Beginnings of Woody Vasulka

Vít Janeček

Iluminace 2006, 18(2):87-102  

Studie rozebírá téměř neznámou oblast tvorby Woodyho Vasulky, jeho dokumentární filmy natočené v období studií na FAMU.

Co to tam vařili? Kuchaři, jejich Kitchen a chuť čerstvého videa

What Were They Cooking There? Cooks, Thei Kitchen and the Appetite for Fresh Video

Lenka Dolanová

Iluminace 2006, 18(2):103-132  

Stať se soustřeďuje na tvorbu Woodyho Vasulky po jeho příjezdu do USA po roce 1965, především na ranou historii Vasulkova divadla The Kitchen, které založili Woody a Steina Vasulkovi v roce 1971 a vedli do r. 1973.

Počátky českého videoartu

Beginnings of Czech Video Art

Bohdana Kerbachová

Iluminace 2006, 18(2):133-158  

Autorka se zaměřila na tvorbu jediného oficiálního seskupení, které se v Čechách v letech 1985 - 1992 věnovalo videoartu, Oboru video, které vzniklo v rámci instituce Svaz československých výtvarných umělců. Článek přibližuje společenskou situaci v tehdejším Československu, kde se videotvorba rozvíjela zcela specificky, v limitujícím technologickém a informačním vakuu. Rozšiřuje tak představu, co všechno mohl v různých kontextech znamenat videoart.

Edice

Technocentrický determinismus

Technocentric Determinism

Woody Vasulka

Iluminace 2006, 18(2):199-203  

Teoretická stať průkopníka videoartu Woodyho Vasulky se zabývá etikou a estetikou technologicky založeného umění současnosti.

Divadlo hybridních automatů

Theater of Hybrid Automata

Woody Vasulka

Iluminace 2006, 18(2):205-208  

Teoretická stať průkopníka videoartu Woodyho Vasulky je věnována uměleckému záměru a popisu tzv. divadla hybridních automatů, pokusem definovat a rozšířit soubor syntaktických nástrojů, operujících v dramatickém prostoru.

The Commission

Woody Vasulka

Iluminace 2006, 18(2):209-216  

Scénář Woodyho Vasulky k videofilmu Commission.

Rozhovory

Syntax binárních obrazů

Syntax of Binary Images

Charles Hagen

Iluminace 2006, 18(2):159-178  

Rozhovor fotografa, kritika a videotvůrce Charlese Hagena s Woodym Vasulkou o počítačové tvorbě.

Rozhovor s Woodym Vasulkou. Druhého března 1998, v jeho ateliéru v Santa Fe v Novém Mexiku

Interview with Woody Vasulka at His Santa Fe, NM Studio, 2 March 1998

Erkki Huhtamo

Iluminace 2006, 18(2):179-187  

Rozhovor vznikl u příležitosti výstavy Woodyho Vasulky v Tokiu a rozebírá z pohledu mediální teorie snahu Vasulky o narušování klasické divadelní instalace v souboru děl využívajících vyřazené válečné technologie.

První schůzky naplňovalo snění. Rozhovor s Petrem Skalou

First Meetings elated a Dreamery. An Interview with Petr Skala

Bohdana Kerbachová

Iluminace 2006, 18(2):189-198  

Režisér dokumentárních filmů a jeden z průkopníků českého videoartu Petr Skala hovoří o činnosti Asociace videa, o intermediální a experimentální tvorbě a o Woodym Vasulkovi.

Příloha

Aspekty elektronické avantgardy: Steina a Woody Vasulkovi

Aspects of Elektronic Avant-Garde: Steina and Woody Vasulka

Lenka Dolanová

Iluminace 2006, 18(2):217-218  

Nástin hlavních myšlenek a směrů bádání budoucí autorčiny práce, která se má zabývat komplexním dílem Steiny a Woodyho Vasulkových. Na jejich díle se snaží autorka demonstrovat proměny, kterým umění videa od svého vzniku procházelo.