Iluminace, 2010 (roč. 22), číslo 4
Editorial
Film a sociologie
Film and Sociology
Karel Čada, Jan Hanzlík
Iluminace 2010, 22(4):71-72
Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému tématu Film a sociologie. Základní seznámení s problematikou a stručné charakteristiky jednotlivých příspěvků.
Články k tématu
Hranice umění: vysoká kultura v Hollywoodu
The Limits of Art: high culture in Hollywood
Shyon Baumann
Iluminace 2010, 22(4):73-89
Překlad první kapitoly knihy kanadského sociologa kultury Shyona Baumanna Hollywood Highbrow : from Entertainment to Art se zaměřuje na to, jak začal být hollywoodský film vlivem společenských změn vnímán jako umění. Text analyzuje společensky konstruovaný charakter kritérií, která určují, co je a co není v oblasti filmu umělecké dílo.
Empirická sociologie filmu v Československu do roku 1989
Empirical Sociology of Film in Czechoslovakia until 1989
Tomáš Čížek
Iluminace 2010, 22(4):91-105
Autor ve svém textu stručně představuje historii české a slovenské sociologie filmu a poskytuje přehled empirických sociologických výzkumů vzniklých v českých zemích a na Slovensku do r. 1989.
Český filmový divák. Sociologická charakterizace na základě kvantitativních šetření
Czech Cinemagoer: A Sociological Characterization Based on Quantitative Surveys
Martin Vávra, Tomáš Čížek, Ondřej Špaček
Iluminace 2010, 22(4):107-125
Stať analyzuje aktuální velká sociologická šetření ve snaze dát odpověď na otázku, kdo v české populaci a s jakou frekvencí navštěvuje kina. Autoři studie působí v Sociologickém ústavu Akademie Věd.
Etnografie divácké žité zkušenosti v prostoru maloměstského kin
Etnography of Spectators' Lived Experiences in a Small-Town Cinema
Robert Bargel
Iluminace 2010, 22(4):127-149
Práce je etnografickou případovou studií, zabývající se tím, jak vnímají kino na malém městě jeho diváci a jaké významy mu připisují. Za předmět výzkumu si autor vybral kino v Řevnicích u Prahy, které reprezentuje svým vzhledem, prostorovým uspořádáním a svou místní situovaností další historická místní kina.
Články
Zeměměřič s kinoaparátem. Role vizuálních médií v utváření povědomí o zeměpisných poměrech v Československu 30. let 20. století
A surveyor with a movie camera. The role of visual media in shaping the awareness of geographical conditions in Czechoslovakia in the 1930s
Lucie Česálková
Iluminace 2010, 22(4):5-19
Studie o vzniku Státního projektu filmové dokumentace Československa a o jeho cílech propagovat zlepšení v infrastruktuře země a podpořit města a kraje v rozvoji funkčních struktur veřejných služeb. Význam projektu v oblasti cestovního ruchu a mnoha dalších odvětvích československého hospodářství v době krize v letech 1929-1941. Zahraničně-politické okolnosti zapojení ministerstva národní obrany. Dotace a státní podpora výroby propagačních, přírodopisných a zeměpisných filmů mezi roky 1935-1940.
Česká televize jako filmový producent v letech 1992-2002 (1. část)
Czech Television as a Film Producer in 1992-2002 (Part 1)
Pavel Krumpár
Iluminace 2010, 22(4):21-69
Příspěvek připomíná úlohu České televize jako producenta, podílejícího se v letech 1992-2002 na vzniku 128 celovečerních filmů (v průměru 11 filmů ročně) a současně hledá odpověď na otázku, jakou strategii zvolila ČT v oblasti podpory české kinematografie a jak tato strategie korespondovala s posláním a povinností veřejnoprávního média. Text mj. uvádí i pravomoci a odpovědnost za filmovou tvorbu v rámci organizační struktury ČT, stav a změny ve struktuře producentských skupin producentského centra uměleckých pořadů v letech 1992-2002, tematicko-žánrovou analýzu podpořených projektů, pravidla výběrových řízení atd.
Rozhovory
Ve vědě o filmu jsem usiloval o interdisciplinární přístup. Rozhovor s Ivem Pondělíčkem
Attempting to Employ an Interdisciplinary Approach in Film Studies: Interview with Ivo Pondělíček
Jan Hanzlík, Zdeněk Hudec
Iluminace 2010, 22(4):151-159
Rozhovor s psychologem a teoretikem filmu Ivem Pondělíčkem o jeho výzkumné činnosti ve Filmovém ústavu v letech 1968-1972.
Obzor
Kritika špatné společnosti filmem (a Lacanem). (Bülent Diken - Carsten Bagge Laustsen, Sociology through the Projector)
A Critique of Bad Society through Film (and Lacan) (Bülent Diken - Carsten Bagge Laustsen, Sociology through the Projector)
Anna Kopecká
Iluminace 2010, 22(4):163-166
Recenze publikace Sociology through the Projector dánských autorů Bülenta Dikena a Carstena Baggea Laustsena.
Kam se dívají hodné holky aneb Kritika antipornografické kritiky (Kateřina Lišková: Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie)
Where Good Girls Look, or Critique of Antipornographic Criticism (Kateřina Lišková: Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie)
Karel Čada
Iluminace 2010, 22(4):167-171
Recenze publikace Kateřiny Liškové, Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie.
Recyklovat výzkum nových médií (Tomáš Dvořák: Sběrné suroviny. Texty, obrazy a zvuky nedávné minulosti)
Recycling New Media Research (Tomáš Dvořák: Sběrné suroviny. Texty, obrazy a zvuky nedávné minulosti)
Lucie Česálková
Iluminace 2010, 22(4):172-175
Recenze publikace historika Tomáše Dvořáka, Sběrné suroviny. Texty, obrazy a zvuky nedávné minulosti.
Shoří? Neshoří? Nad kolektivní monografií na téma Marketa Lazarová (Petr Gajdošík /ed./, Marketa Lazarová. Studie a dokumenty)
Will She Burn? Will She Not? On a Collective Monograph on Marketa Lazarová (Petr Gajdošík /ed./: Marketa Lazarová. Studie a dokumenty)
Briana Čechová
Iluminace 2010, 22(4):176-181
Recenze publikace Marketa Lazarová. Studie a dokumenty.
Ad fontes
Elekta, a.s. (/1922/ 1928 – 1945 /1955/)
Jindřich Schwippel, Tomáš Lachman
Iluminace 2010, 22(4):160-162
Založení, historie, vývoj a předmět činnosti společnosti Elekta v letech 1922–1955.
Příloha
Z přírůstků knihovny NFA
Recent Acquisition of the NFA Library
Iluminace 2010, 22(4)
Obsah XXII. ročníku Iluminace
Contents of Volume XXII of Iluminace
Iluminace 2010, 22(4)
Lights! Kamera! Azione! Practices, Sites and Careers in European Film Production
Dorota Ostrowska, Petr Szczepanik, Patrick Vonderau
Iluminace 2010, 22(4):182-184
Informace o mezinárodní studii Lights! Kamera! Azione! a hlavních otázkách, kterými se zabývá. Projekt vyjde v knižní podobě v r. 2012.