Iluminace, 2011 (roč. 23), číslo 1


Editorial

Film je jinde / Mimo prostor kina

Film is Elsewhere / Outside the Cinema

Lucie Česálková

Iluminace 2011, 23(1):63-66  

Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému tématu Film je jinde/ Mimo prostor kina. Základní seznámení s pojmy, problematikou a hlavními myšlenkami a stručné charakteristiky příspěvků.

Články k tématu

Filmová zkušenost

Filmic Experience

Francesco Casetti

Iluminace 2011, 23(1):67-77  

Autor specifikuje pojem "filmová zkušenost diváka" a zamýšlí se nad jejím vývojem od rané éry kinematografie po 20. století.

Kde je (dnes) film? Film ve věku imanence médií

Where Is Cinema (Today)? The Cinema in the Age of Media Immanence

Malte Hagener

Iluminace 2011, 23(1):79-88  

Autor se zabývá historickým vývojem filmových teorií vzhledem k otázkám prostoru - prostředí filmového uvádění a recepce a upozorňuje na to, jak se samotný filmový průmysl přizpůsobuje nové situaci nestabilnosti média výrobou produktů snadno rozmistitelných do nejrůznějších distribučních prostředí. Film tak zůstává médiem, které (je-li film úspěšný, ať už v televizi, kině, na internetu nebo v mobilním telefonu) nabízí dvě věci: druhý život, ve kterém můžeme dočasně setrvávat, nebo jiný život, který můžeme žít. Současně nás filmový prožitek promění. Tato schopnost překračovat prahy a překlenovat hranice je pro kinematografii klíčová.

Otázka "místa" v případě videomappingu

Examining the Place of Video Mapping

Sylva Poláková

Iluminace 2011, 23(1):89-110  

Článek popisuje realizace fenoménu tzv. videomappingu v českém prostředí. Jedná se o využívání projekce ve volném prostoru na libovolné objekty, např. fasády domů, interiéry budov nebo ve volné přírodě. Široké možnosti uplatnění nachází videomapping např. v oblasti architektury, reklamy, scénografie atd.

Články

Od sociální satiry k melodramatu. Hry Oskara Braatena jako filmové předlohy

From Social Satire to Melodrama. Adaptations of Oskar Braaten's Plays

Karolína Stehlíková

Iluminace 2011, 23(1):5-20  

Rozbor dosavadní norské filmové tvorby a stručný přehled norské kinematografie v kontextu historických faktů. Vztah norského filmu a divadla, jejich vzájemná provázanost. Osobnost a dílo spisovatele, dramatika a režiséra Oskara Braatena a filmové adaptace jeho divadelních her. Analýza filmů Velké křtiny (Den store barnedåpen), Slušní lidé (Bra mennesker) a Dítě (Ungen).

Česká televize jako filmový producent v letech 1992-2002 (2. část)

Czech Television as a Film Producer 1992-2002 (Part 2)

Pavel Krumpár

Iluminace 2011, 23(1):21-61  

Analýza podpory národní kinematografie Českou televizí v letech 1992-2002, přehled programové skladby a nasazování celovečerních hraných filmů do vysílání v jednotlivých časových pásmech. Česká televize jako producent českých filmů. Televizní dramatická tvorba versus distribuční filmy z producentského hlediska. Vztah České televize a Asociace producentů v audiovizi. Další formy podpory českého filmu ze strany České televize. Projekt Bio Illusion. Filmový a televizní producent Čestmír Kopecký a jeho působení v ČT.

Edice a materiály

Film v místech "nevyužitého času"

Film in the Places of "Idle Time"

Lucie Česálková

Iluminace 2011, 23(1):111-117  

Článek přináší historický důkaz tendencí přemisťovat filmovou zkušenost účelově do prostředí mimo prostor běžného kina a připomíná projekt informačního kina na letišti Praha - Ruzyně v r. 1947 a o promítání filmů v jídelních vozech ČSD v 50. letech 20. století. Následují materiály dokládající vznik obou projektů.

Obzor

Zuskovy sítě analogií a deleuzovských odkazů (Vlastimil Zuska, Kruté světlo, krásný stín. Estetika a film)

Zuska's Networks of Analogies and Deleuzian References  (Vlastimil Zuska, Kruté světlo, krásný stín. Estetika a film)

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2011, 23(1):131-138  

Recenze publikace předního českého estetika Vlastimila Zusky Kruté světlo, krásný stín. Estetika a film.

Ad fontes

Promítání v čekárně ruzyňského letiště a v jídelních vozech ČSD

Screenings at Prague Ruzyně Airport's Waiting Room and Czechoslovak Railways' Dining Cars

Lucie Česálková

Iluminace 2011, 23(1):118-127  

Materiály dokládající vznik projektů informačního kina na letišti Praha - Ruzyně v r. 1947 a promítání filmů v jídelních vozech ČSD. Vybrané dokumenty shrnují motivace vzniku obou projektů včetně připomínek a výhrad k jejich realizaci. Kino na letišti Ruzyně bylo prokazatelně provozováno do konce ledna 1949, zatímco promítání v jídelních vozech ČSD nebylo vůbec uskutečněno.

Frič Martin (1908-1968)

Tomáš Lachman

Iluminace 2011, 23(1):128-130  

Stručná biofilmografie režiséra Martina Friče a seznámení s jeho pozůstalostí, která obsahuje kromě korespondence a soukromých dokladů i scénáře, náměty nerealizovaných filmů, posudky scénářů a zápisy z porad uměleckých šéfů výrobních skupin studia Barrandov. Fričova pozůstalost je součástí sbírek Národního filmového archivu v Praze.