Iluminace, 2012 (roč. 24), číslo 2


Editorial

Počítačové hry jako expresivní médium

Computer games as an expressive medium

Jaroslav Švelch

Iluminace 2012, 24(2):29-32  

Úvod k tematickému bloku článků, věnovaných počítačovým hrám jako kulturním artefaktům. Text představuje téma jako celek i hlavní myšlenky jednotlivých příspěvků.

Články k tématu

Co nám říká hra. Teoretické a metodologické přístupy k počítačové hře jako expresivnímu médiu

What The Game is Telling Us. Theoretical and Methodological Approaches to Digital Games as an Expressive Medium

Jaroslav Švelch

Iluminace 2012, 24(2):33-48  

Autor představuje různé přístupy ke studiu hry jako expresivního média a identifikuje způsoby, jimiž nám hry mohou něco sdělovat.

Počítačové hry na Blízkém východě. Procedurální rétorika a její role v utváření muslimské identity

Computer Games in the Middle East. Procedural Rhetoric and Its Role in the Construction of Muslim Identity

Vít Šisler

Iluminace 2012, 24(2):49-64  

Autor se věnuje ve své stati herním vývojářům v islámských zemích a jejich motivům a postupům při tvorbě her, jež mají nést poselství. Článek je jedním z výsledků autorova dlouhodobého výzkumu o reprezentaci a sebereprezentaci muslimů v nových médiích.

Genealogie interaktivního textu. Remediace literatury, divadla a filmu v Heavy Rain

Genealogy of Interactive Text. The Remediation of Literature, Theater and Film in Heavy Rain

Jan Miškov

Iluminace 2012, 24(2):65-87  

Autor se zabývá studiem charakteru počítačových her jako expresivního média a sleduje remediační procesy, během nichž vznikly hybridní formy jako interaktivní fikce nebo interaktivní film. Podrobněji se věnuje interaktivnímu dramatu Heavy Rain.

Články

Mytologie výjimečnosti jako produkční ideologie televizního seriálu Proč bychom se netopili

Mythology of Exceptionality as a Production Ideology of the Television Series Proč bychom se netopili

Markéta Štechová

Iluminace 2012, 24(2):5-27  

Článek se zabývá podmínkami, které určují podobu české seriálové produkce, vychází z diplomové práce, jež podrobně zkoumá produkční ideologie s pomocí sémiotických analytických nástrojů. Text kombinuje empirickou zkušenost autorky (přímá herecká účast na seriálu Proč bychom se netopili) s teoretickým vhledem do problematiky.

Edice a materiály

Manifesty nezávislých herních vývojářů

Manifestos of an Independent Game Developers

Jaroslav Švelch

Iluminace 2012, 24(2):109-110  

Úvodní stať ke dvěma následujícím textům Herní design je umění a Over Games seznamuje nejen s jejich hlavními myšlenkami, ale i s jejich autory.

Herní design jako umění

Game Design as an Art

Jason Rohrer

Iluminace 2012, 24(2):111-114  

Autor polemizuje s názorem filmového kritika Rogera Eberta, který ve svém článku z roku 2005 prohlásil, že počítačové hry nemohou být umění.

Over Games. Přednáška na sympoziu Art History of Games v Atlantě, USA, 6. února 2010

Over Games. Lecture at the Art History of Games Symposium in Atlanta, USA, February 6, 2010

Auriea Harvey, Michaël Samyn

Iluminace 2012, 24(2):115-118  

Zkrácený překlad přednášky na sympoziu Art History of Games v Atlantě ve Spojených státech amerických v únoru 2010.

Rozhovory

Bílá místa na mapě herního designu. Rozhovor s Jakubem Dvorským a Jaroslavem Kolářem

White Spots on the Map of Game Design. Interview with Jakub Dvorský and Jaroslav Kolář

Jaroslav Švelch

Iluminace 2012, 24(2):89-96  

Rozhovor s významnými českými herními designéry Jakubem Dvorským a Jaroslavem Kolářem o pracovních postupech při vytváření počítačových her.

O nálezu v NFA, Michailu Cechanovském a filmové hrobařině. Rozhovor s Nikolajem Izvolovem a Sergejem Kaptěrevem

On the Findings in the NFA, Mikhail Tsekhanovsky, and Film Excavation. Interview with Nikolai Izvolov and Sergej Kapterev

Jana Rogoff

Iluminace 2012, 24(2):97-108  

Rozhovor s ruskými filmovými historiky a publicisty Nikolajem Izvolovem a Sergejem Kaptěrevem o ztraceném ruském filmu Hapak - lidový tanec, který byl objeven ve sbírkách Národního filmového archivu v Praze.

Obzor

Scenáristovy dějiny normalizace (Štěpán Hulík, Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973))

Screenwriter's History of Normalization (Štěpán Hulík, Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973))

Petr Szczepanik

Iluminace 2012, 24(2):122-126  

Recenze publikace Štěpána Hulíka: Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973).

Ad fontes

Continental-Film (1937-1946)

Jarmila Hurtová

Iluminace 2012, 24(2):119-121  

Informace o založení společnosti Continental-Film v r. 1937 o změnách ve vedení v průběhu protektorátu a zániku v r. 1941. Rozsah dochovaných písemností o společnosti.

Obzor - diskuse

Film a neuroestetika. Polemika nad pojetím čísla Iluminace 4/2011

Film and Neuroaesthetics. Polemics over the Concept of Iluminace 4/2011

Zdeněk Holý

Iluminace 2012, 24(2):127-129  

Kritika zaměření a obsahu čísla 4/2011 časopisu Iluminace.

Na obranu neuroestetiky se entuziasmus nehodí. Odpověď Zdeňkovi Holému

Enthusiasm Doesn't Fit for the Defense of Neuroaesthetics. Answer to Zdeněk Holý

Tereza Hadravová

Iluminace 2012, 24(2):130-131  

Reakce autorky článku na kritiku Zdeňka Holého, která byla věnována obsahu a zpracování čísla 4/2011 časopisu Iluminace.

Příloha

Projekt Národní kino a nová terminologie v kinematografii

Project "National Cinema and Cinema's New Terminology"

Marek Jícha

Iluminace 2012, 24(2):132-137  

Autor rozebírá otázku technického vývoje na poli kinematografie v posledních letech, nástup digitálních médií a ústup klasického analogového filmu. Informuje o systému Digital Cinema a definuje nové termíny a zkratky, které se v této oblasti objevují. Podrobněji se věnuje projektu NAKI a spolupráci FAMU a NFA při digitalizaci archivních filmů a realizaci projektu Národního kina.