Iluminace, 2012 (roč. 24), číslo 3


Články

"Black is In". Race and Genre in Early 1990s American Cinema

Peter Krämer

Iluminace 2012, 24(3):13-30  

Článek analyzuje faktory, které přispěli v roce 1990 k boomu černošského filmu (snímky režírované afro-americkými režiséry, obsazené černošskými herci a primárně určené pro afroamerické publikum) a jeho rychlému poklesu po roce 1991.

Family Resemblances. The Genericity of the Hollywood Sequel

Stuart Henderson

Iluminace 2012, 24(3):31-50  

Autor představuje poetiku hollywoodských sequelů a řeší otázku vztahu mezi žánrem a sequelem.

Genre, Domestic Distribution, and Audiences, 1935-1945. The Case of the Western

Andrea Comiskey

Iluminace 2012, 24(3):51-67  

Analýza domácí distribuce hollywoodských westernů od pozdních 30. let do ranných 40. let.

"Between Dreams and Reality". Genre Personae, Brand Elm Street, and Repackaging the American Teen Slasher Film

Richard Nowell

Iluminace 2012, 24(3):69-101  

Článek představuje koncept "genre persona".

Carry On, Cowboy. Roast Beef Westerns

Sheldon Hall

Iluminace 2012, 24(3):103-125  

Historická studie o různých přeměnách žánru western v mezinárodním kontextu.

Rozhovory

Film Genre and the Industrial Mindset: More Work Needed. A Brief Exchange with Peter Hutchings

Richard Nowell

Iluminace 2012, 24(3):127-129  

Rozhovor s profesorem Peterem Hutchingsem o studiu žánrů.

Obzor

Vzhůru k sebekolonizaci, obsaďme nemísta (Jana Dudková, Slovenský film v ére transkulturality)

Let's move towards self-colonization, let's occupy the non-places (Jana Dudková, Slovenský film v ére transkulturality)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2012, 24(3):135-137  

Recenze publikace slovenské teoretičky Jany Dudkové: Slovenský film v ére transkultury.

"They've Seen the Impossible ... they've Lived the Incredible ...". Repackaging Czechoslovak Films for the US Market during the Cold War

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2012, 24(3):138-143  

O historickém pochopení praktik filmových distributorů, využití filmových plakátů k "přebalení" filmů pro různé trhy, různé publikum v různých časových obdobích a o hledání způsobů a manipulaci s filmy dovezených z "nepřátelského Československa" v druhé polovině 20. století, konkrétně na dvou českých fantasticko-dobrodružných filmech Vynález zkázy a Ikarie XB-1, které měly premiéru v USA v roce 1961 a 1964. Doloženo na filmových plakátech obou filmů ve verzi české a verzi pro americkou distribuci.

Cycles and Continuities. Understanding Media Convergence through Media History (Janet Staiger and Sabine Hake /eds./, Convergence Media History)

Gareth James

Iluminace 2012, 24(3):144-147  

Recenze publikace Convergence Media History.

Ad fontes

P.D.C.s.r.o. (1920-1955)

Jarmila Petrová

Iluminace 2012, 24(3):131-134  

Informace o vzniku a činnosti společnosti P.D.C.s.r.o. (Producers Distributing Corporation Ltd.) v letech 1920-1955. Společnost se zabývala půjčováním filmů.

Příloha

The problem with sexploitation movies

Eric Schaefer

Iluminace 2012, 24(3):148-152  

Článek věnovaný zkoumání historie sexploatačních filmů a problémům, které autor s tímto výzkumem měl.

Notes towards a theory of cyclical production and topicality in American film

Peter Stanfield

Iluminace 2012, 24(3):153-159  

Poznámky k autorově výzkumu o teorii cyklů a aktuálnosti v amerických filmech.