Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 4
Články k tématu
National Cinema in a Transnational Context. A Central European Experience
Ivan Klimeš
Iluminace 2013, 25(4):27-39
Studie se zaměřuje na zrod národní kinematografie ve Střední Evropě, která má multinárodní charakter.
Central European Accents. The Homelessness of Gustav Machatý and Karel Lamač
Kevin B. Johnson
Iluminace 2013, 25(4):41-61
Článek se zabývá kariérou Gustava Machatého a Karla Lamače s důrazem na jejich postavení kosmopolitních filmařů.
Alain Robbe-Grillet in Slovakia. Transnational Encounters and the Art of the Co-Production
Jonathan L. Owen
Iluminace 2013, 25(4):63-77
Esej o produkci dvou česko-francouzských koprodukčních snímcích, které režíroval Alain Robbe-Grillet: Muž, který lže (1968) a Eden a potom (1970).
Between the Center and the Margin. The Notion of Central Europe in Slovak Cinema after 1989
Jana Dudková
Iluminace 2013, 25(4):79-94
Článek analyzuje některé typické způsoby vyjádření slovenské identity v rámci slovenské kinematografie minulého čtvrstoletí.
Články
Mistři a dělníci národní kultury. Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let
Masters and Workers of National Culture. The Image of the Artist in the Czech Feature Films in the Years After February 1948
Alena Šlingerová
Iluminace 2013, 25(4):5-22
Studie se zaměřuje na postavy umělců v českých celovečerních filmech z let 1948 - 1956. V první části studie autorka načrtla ideolofické vzorce vyabstrahované z kulturně-politických textů těsně popřevratové doby, na jejichž základě je lépe čitelná účelovost vybraných filmových typů.
Rozhovory
Proč se dnes dívat kolem sebe? Rozhovor s Maritou Sturken
Why Look Around Today? An Interview with Marita Sturken
Andrea Průchová
Iluminace 2013, 25(4):95-99
Rozhovor s kulturoložkou, filmovou historičkou a teoretičkou, publicistkou, profesorkou a vedoucí katedry na New York University v USA Maritou Sturkenovou, která se specializuje na studia vizuální kultury.
Obzor
Katolické specifikum jako východisko reinterpretace. (Eva Vženteková, Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry)
Catholic Specifity as a the Basis for Reinterpretation. (Eva Vženteková, Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry)
Jaromír Blažejovský
Iluminace 2013, 25(4):118-121
Recenze publikace Evy Vžentekové: Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry.
O pomíjivosti audiovizuálních médií a paratextech (Paul Grainge /ed./, Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube)
About the Ephemerality of the Audiovisual Media and Paratexts (Paul Grainge /ed./, Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube)
Jan Švelch
Iluminace 2013, 25(4):122-125
Recenze publikace Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube.
Hledání textuality filmu (John A. Bateman - Matthis Kepser - Markus Kuhn /eds./, Film, Text, Kultur. Beiträge zur Textualität des Films)
Looking for a Textuality of Film (John A. Bateman - Matthis Kepser - Markus Kuhn /eds./, Film, Text, Kultur. Beiträge zur Textualität des Films)
Petr Mareš
Iluminace 2013, 25(4):126-130
Recenze publikace Film, Text, Kultur: beiträge zur Textualität des Films.
Média mezi historickým výzkumem a praktickými aplikacemi (Konference Media Art Histories: RENEW)
Media Between Historical Research and Practical Applications
Jan Hanzlík, Kateřina Svatoňová
Iluminace 2013, 25(4):131-135
Zpráva z konference Media Art Histories: RENEW, konané v Rize ved dnech 8. - 11. listopadu 2013.
Studentská zpráva z konference (Screen Industries in East-Central Europe III: Industrial Authorship)
Student Report from a Conference (Screen Industries in East-Central Europe III: Industrial Authorship)
Eliška Malečková
Iluminace 2013, 25(4):136-139
Zpráva z mezinárodní konference Screen Industries in East-Central Europe III: Industrial Authorship, konané v Olomouci ve dnech 29. listopadu až 1. prosince 2013.
Hlasy z praxe
Nová éra dramaturgie českého filmu? Druhý rok působení Filmového centra České televize. Rozhovor s Jaroslavem Sedláčkem
New Era of Dramaturgy in Czech Cinema? The Second Year of the Film Center of Czech Television. An Interview with Jaroslav Sedláček
Petr Bilík
Iluminace 2013, 25(4):101-107
Rozhovor s filmovým publicistou a televizním dramaturgem Jaroslavem Sedláčkem o Filmovém centru ČT a o posuzování scénářů.
Ad fontes
Bavaria Filmkunst GmbH (pražská kancelář) 1938-1958
Bavaria Filmkunst GmbH (Prague Office) 1938-1958
Petr Hasan
Iluminace 2013, 25(4):112-114
Informace o vzniku a činnosti firmy pražské kanceláře německé filmové společnosti Bavaria Filmkunst GmbH v letech 1938-1958.
Emil Kubiš (30. 10. 1924 - 16. 6. 2007)
Emil Kubiš (30. October 1924 - 16. June 2007)
Jiří Horníček
Iluminace 2013, 25(4):115-117
Článek podrobně mapuje život a tvorbu brněnského filmového kinoamatéra Emila Kubiše a uvádí přehled jeho filmů ve sbírkách Národního filmového archivu.
Výročí 70 let NFA
Přehled institucionálního vývoje a funkčních období vedoucích pracovníků filmového archivu v letech 1943 až 2013
Overview of the Institutional Development and Terms of Office of Film Archive Managers from 1943 to 2013
Jan Trnka
Iluminace 2013, 25(4):109-111
Tabulka obsahuje dílčí etapy organizačního a institucionálního vývoje filmového archivu v českých zemích, včetně délky funkčních období jednotlivých vedoucích pracovníků této instituce v letech 1943 -2013. V úvodu komentář k tabulce.