Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 4


Články k tématu

National Cinema in a Transnational Context. A Central European Experience

Ivan Klimeš

Iluminace 2013, 25(4):27-39  

Studie se zaměřuje na zrod národní kinematografie ve Střední Evropě, která má multinárodní charakter.

Central European Accents. The Homelessness of Gustav Machatý and Karel Lamač

Kevin B. Johnson

Iluminace 2013, 25(4):41-61  

Článek se zabývá kariérou Gustava Machatého a Karla Lamače s důrazem na jejich postavení kosmopolitních filmařů.

Alain Robbe-Grillet in Slovakia. Transnational Encounters and the Art of the Co-Production

Jonathan L. Owen

Iluminace 2013, 25(4):63-77  

Esej o produkci dvou česko-francouzských koprodukčních snímcích, které režíroval Alain Robbe-Grillet: Muž, který lže (1968) a Eden a potom (1970).

Between the Center and the Margin. The Notion of Central Europe in Slovak Cinema after 1989

Jana Dudková

Iluminace 2013, 25(4):79-94  

Článek analyzuje některé typické způsoby vyjádření slovenské identity v rámci slovenské kinematografie minulého čtvrstoletí.

Články

Mistři a dělníci národní kultury. Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let

Masters and Workers of National Culture. The Image of the Artist in the Czech Feature Films in the Years After February 1948

Alena Šlingerová

Iluminace 2013, 25(4):5-22  

Studie se zaměřuje na postavy umělců v českých celovečerních filmech z let 1948 - 1956. V první části studie autorka načrtla ideolofické vzorce vyabstrahované z kulturně-politických textů těsně popřevratové doby, na jejichž základě je lépe čitelná účelovost vybraných filmových typů.

Rozhovory

Proč se dnes dívat kolem sebe? Rozhovor s Maritou Sturken

Why Look Around Today? An Interview with Marita Sturken

Andrea Průchová

Iluminace 2013, 25(4):95-99  

Rozhovor s kulturoložkou, filmovou historičkou a teoretičkou, publicistkou, profesorkou a vedoucí katedry na New York University v USA Maritou Sturkenovou, která se specializuje na studia vizuální kultury.

Obzor

Katolické specifikum jako východisko reinterpretace. (Eva Vženteková, Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry)

Catholic Specifity as a the Basis for Reinterpretation. (Eva Vženteková, Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2013, 25(4):118-121  

Recenze publikace Evy Vžentekové: Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry.

O pomíjivosti audiovizuálních médií a paratextech (Paul Grainge /ed./, Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube)

About the Ephemerality of the Audiovisual Media and Paratexts (Paul Grainge /ed./, Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube)

Jan Švelch

Iluminace 2013, 25(4):122-125  

Recenze publikace Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube.

Hledání textuality filmu (John A. Bateman - Matthis Kepser - Markus Kuhn /eds./, Film, Text, Kultur. Beiträge zur Textualität des Films)

Looking for a Textuality of Film (John A. Bateman - Matthis Kepser - Markus Kuhn /eds./, Film, Text, Kultur. Beiträge zur Textualität des Films)

Petr Mareš

Iluminace 2013, 25(4):126-130  

Recenze publikace Film, Text, Kultur: beiträge zur Textualität des Films.

Média mezi historickým výzkumem a praktickými aplikacemi (Konference Media Art Histories: RENEW)

Media Between Historical Research and Practical Applications

Jan Hanzlík, Kateřina Svatoňová

Iluminace 2013, 25(4):131-135  

Zpráva z konference Media Art Histories: RENEW, konané v Rize ved dnech 8. - 11. listopadu 2013.

Studentská zpráva z konference (Screen Industries in East-Central Europe III: Industrial Authorship)

Student Report from a Conference (Screen Industries in East-Central Europe III: Industrial Authorship)

Eliška Malečková

Iluminace 2013, 25(4):136-139  

Zpráva z mezinárodní konference Screen Industries in East-Central Europe III: Industrial Authorship, konané v Olomouci ve dnech 29. listopadu až 1. prosince 2013.

Hlasy z praxe

Nová éra dramaturgie českého filmu? Druhý rok působení Filmového centra České televize. Rozhovor s Jaroslavem Sedláčkem

New Era of Dramaturgy in Czech Cinema? The Second Year of the Film Center of Czech Television. An Interview with Jaroslav Sedláček

Petr Bilík

Iluminace 2013, 25(4):101-107  

Rozhovor s filmovým publicistou a televizním dramaturgem Jaroslavem Sedláčkem o Filmovém centru ČT a o posuzování scénářů.

Ad fontes

Bavaria Filmkunst GmbH (pražská kancelář) 1938-1958

Bavaria Filmkunst GmbH (Prague Office) 1938-1958

Petr Hasan

Iluminace 2013, 25(4):112-114  

Informace o vzniku a činnosti firmy pražské kanceláře německé filmové společnosti Bavaria Filmkunst GmbH v letech 1938-1958.

Emil Kubiš (30. 10. 1924 - 16. 6. 2007)

Emil Kubiš (30. October 1924 - 16. June 2007)

Jiří Horníček

Iluminace 2013, 25(4):115-117  

Článek podrobně mapuje život a tvorbu brněnského filmového kinoamatéra Emila Kubiše a uvádí přehled jeho filmů ve sbírkách Národního filmového archivu.

Výročí 70 let NFA

Přehled institucionálního vývoje a funkčních období vedoucích pracovníků filmového archivu v letech 1943 až 2013

Overview of the Institutional Development and Terms of Office of Film Archive Managers from 1943 to 2013

Jan Trnka

Iluminace 2013, 25(4):109-111  

Tabulka obsahuje dílčí etapy organizačního a institucionálního vývoje filmového archivu v českých zemích, včetně délky funkčních období jednotlivých vedoucích pracovníků této instituce v letech 1943 -2013. V úvodu komentář k tabulce.