Iluminace, 2014 (roč. 26), číslo 1


Editorial

Filmové festivaly

Film Festivals

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2014, 26(1):5-7  

Úvodník k bloku článků o filmových festivalech vymezuje účel tematického čísla, skladbu souboru textů a oblasti výzkumu a charakterizuje jednotlivé příspěvky.

Články k tématu

Iluzorní obrodný proces karlovarského filmového festivalu. XVI. Mezinárodní festival Karlovy Vary (1968) v reflexi dobového tisku

The illusory revival process of the Karlovy Vary Film Festival. XVI. Karlovy Vary International Film Festival (1968) in the reflection of the contemporary press

Jakub Jiřiště

Iluminace 2014, 26(1):9-38  

Studie je věnovaná proměnám koncepce a programu MFF v Karlových Varech ve zlomovém roce 1968 a pokusům zástupců filmových kruhů i KSČ o vytvoření nové, "revoluční", ideologicky progresivní tváře festivalu v kontextu obrodného procesu v Československu i události mezinárodního dění. Autor sleduje, jak se v průběhu roku 1967 proměňovala vize festivalové koncepce a dramaturgie v reakci na obecně vnímanou krizi filmových přehlídek, probíhající reformy i zájmy jednotlivých aktérů, již se na festivalu podíleli.

Z Cannes přes Karlovy Vary do Západního Berlína a Benátek. Mezinárodní filmové festivaly v bouřlivém roce 1968

From Cannes via Karlovy Vary to West Berlin and Venice. International film festivals in the turbulent year of 1968

Caroline Moine

Iluminace 2014, 26(1):39-48  

Překladový text francouzské teoretičky Caroline Moineové se zabývá mezinárodními filmovými festivaly v Cannes, Karlových Varech, Berlíně a Benátkách v bouřlivém roce 1968 a je zajímavý rozdílnými hypotézemi i odlišným pohledem na stejnou problematiku než předešlý text českého autora.

Jsou filmové festivaly skutečně platnou distribuční platformou? Instituce filmového festivalu pohledem distributora "festivalových" filmů

Are film festivals really a valid distribution platform? The institution of the film festival from the perspective of the distributor of "festival" films

Přemysl Martinek

Iluminace 2014, 26(1):49-64  

Text se zaměřuje na festivaly jako "alternativní distribuční okruh" pro artové filmy. Pohled autora a jeho závěry jsou ovlivněné pozicí praktika, filmového distributora, což je přínosné pro pochopení reálného fungování filmových festivalů pro kinematografickou praxi. Autor podrobuje některé abstraktní a automaticky přijímané koncepty revizi s cílem ukázat, jak konkrétně mohou, či naopak nemohou české (ale i světové) festivaly pomáhat cirkulaci filmů, a tím i tvorbě samotné a jak nárůst specializovaných přehlídek, digitalizace i způsob financování ovlivňují klasickou kino-distribuci.

Industry Sections. Documentary Film Festivals between Production and Distribution

Aida Vallejo

Iluminace 2014, 26(1):65-82  

Článek sleduje roli festivalů pro filmovou praxi, hlavně produkci, marketing a networking, dále šířeji mapuje vývoj a proměny festivalů dokumentárního filmu ve východní Evropě včetně MFDF Ji.hlava a aktivit Institutu dokumentárního filmu v Praze.

Karnevaly animátorské komunity. České a slovenské festivaly nezávislé animované tvorby a jejich role pro animátorskou komunitu

Carnivals of the animation community. Czech and Slovak festivals of independent animation and their role for the animation community

Eliška Děcká

Iluminace 2014, 26(1):83-97  

Studie ukazuje na příkladu dvou festivalů nezávislé animované tvorby PAF Olomouc a Fest Anča v Žilině, jak důležitou komunitní (vzdělávací, propagační, motivační) roli mohou podobné festivaly sehrávat a přináší tak analýzu specifické funkce festivalů v rámci lokálních kinematografií.

Rozhovory

Empirický výzkum festivalů je klíčový, ale téměř nemožný

Empirical research on festivals is crucial but almost impossible

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2014, 26(1):99-105  

Rozhovor s bulharskou filmovou teoretičkou Dinou Iordanovou o výzkumu filmových festivalů, o jejich kategorizaci a zvyšujícím se počtu filmových akcí.

Obzor

Obrazy v rozšířeném poli (Kateřina Svatoňová, Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru)

Images in an Expanded Field (Kateřina Svatoňová, Unbound Images: the Archaeology of Czech Virtual Space)

Milena Bartlová

Iluminace 2014, 26(1):122-125  

Recenze publikace Kateřiny Svatoňové: Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru.

Bilance souvislostí, slabosti a poklesky (Jan Lukeš, Diagnózy času)

The Balance of Context, Weaknesses and Failures (Jan Lukes, Diagnoses of Time)

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2014, 26(1):126-129  

Recenze publikace Jana Lukeše: Diagnózy času: český a slovenský poválečný film, kterou vydalo Nakladatelství Slovart.

Filmový sex a erotika jako sonda o stavu společnosti (Eva Filová, Eros, sexus a gender ve slovenském filmu)

Film Sex and Eroticism as a Probe of the State of Society (Eva Filová, Eros, Sexus and Gender in Slovak Film)

Luboš Ptáček

Iluminace 2014, 26(1):130-132  

Recenze publikace Evy Filové: Eros, sexus, gender v slovenskom filme, kterou vydal Slovenský filmový ústav.

Reakcia na recenziu Katolicke [i.e. Katolické] specifikum jako východisko reinterpretace (Iluminace 4/2013)

Reaction to the Review "Catholic Specifics as a Basis for a Reinterpretation" (Iluminace 4/2013)

Eva Vženteková-Dzúriková

Iluminace 2014, 26(1):133-135  

Autorka knihy Diptych Štefana Uhra Organ a Tri dcéry, slovenská teoretička Eva Vženteková, polemizuje s recenzetem publikace Jaromírem Blažejovským, jehož zhodnocení bylo otištěno v minulém čísle Iluminace, tj. č. 4/2013.

Na konfesním přístupu není nic špatného, pokud si je sám sebe vědom. Poznámky k reakci na recenzi

There is nothing wrong with a confessional approach as long as it is self-aware. Notes on the response to the review

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2014, 26(1):136-137  

Vyjádření Jaromíra Blažejovského k předešlému článku (Iluminace č. 1/2014, s. 133-135), kterým je reakce Evy Vžentekové, autorky knihy Diptych Štefana Uhra Organ a Tri dcéry, na recenzi její publikace.

Hlasy z praxe

Transmédia: nejprve příběh, pak médium

Transmedia: first the story, then the medium

Lucie Česálková

Iluminace 2014, 26(1):107-114  

Rozhovor se slovinskou konzultantkou a školitelkou v oblasti transmédií, ředitelkou Institute for Transmedia Design se sídlem v Lublani, paní Sarou Bozanicovou.

Ad fontes

Prag-Film A.G. (A-B, akciové filmové továrny, a.s.), (1920-1958)

Prag-Film A.G. (A-B, Joint-Stock Film Factories), (1920-1958)

Marcela Týfová

Iluminace 2014, 26(1):115-117  

Informace o založení a činnosti firmy Prag-Film A.G. v letech 1920-1958.

Výstava o filmování v ghettu Terezín

Exhibition about Filming in the Theresienstadt Ghetto

Eva Strusková

Iluminace 2014, 26(1):118-121  

Informace o výstavě Pravda a lež. Filmování v Terezíně 1942-1945 v galerii Roberta Guttmanna v Praze ve dnech 29. srpna 2013 - 30. března 2014.

Příloha

Filmový festival v hlavní roli. Případová studie Rumunská nová vlna a Festival v Cannes

Film Festival in the Leading Role. A Case Study of the Romanian New Wave and the Cannes Festival

Anna Kopecká

Iluminace 2014, 26(1):138-141  

Informace o cílech a způsobu zpracování disertační práce zaměřené na vztah rumunské nové vlny a MFF v Cannes.

Filmové archivy v "digitálním věku". The European Film Gateway (EFG) a první světová válka on-line (EFG 1914)

Film Archives in "the Digital Era". The European Film Gateway (EFG) and the First World War online (EFG 1914)

Tomáš Lachman

Iluminace 2014, 26(1):142-145  

Informace o projektu The European Film Gateway (EFG) - První světová válka on-line (EFG 1914) , o jeho cílech, financování a provedení.