Iluminace, 2014 (roč. 26), číslo 4


Editorial

Scenáristika: teorie, historie, praxe

Screenwriting: theory, history, practice

Petr Szczepanik

Iluminace 2014, 26(4):5-7  

Úvodník k tematicky zaměřenému bloku článků, věnovaných historii a teorii scenáristiky.

Články k tématu

Scénář - verbální text a anticipace filmu

Screenplay - Verbal Text and Anticipation of a Film

Petr Mareš

Iluminace 2014, 26(4):9-30  

Analýza sondy do stylu scénáře v českém filmu 50. - 80. let 20. století. Ačkoliv je studie limitována malým a arbitrárně sestaveným vzorkem, je zřejmé, že seriální textová analýza českých scénářů může přinést zásadní poznatky o proměnách žánrově specifických prvků, jako jsou verbální evokace vizuálních charakteristik, jazykové prostředky, jež nemají filmový ekvivalent, případně anticipace perspektivy filmového recipienta. Autor naznačuje, že se četnost a funkce těchto prvků měnily v rozlišitelných historických etapách a lze tedy hovořit o specifických dějinách stylu českého scénáře, neredukovatelných na dějiny filmového vyprávění v běžném slova smyslu.

"Nejsme HBO, jsme televize." Etnografická analýza skupinového psaní seriálu První republika

"We are not HBO, We are Television". An Etnographic Analysis of the Group Writing of the Series The First Republic

Eva Pjajčíková, Petr Szczepanik

Iluminace 2014, 26(4):31-55  

Studie o skupinovém psaní a hodnotových horizontech aktérů produkčního procesu seriálu První republika vychází z metodologie tzv. produkčních studií a etnografie kulturní produkce, zvláště pak z inspirace průkopnickou prací Georginy Bornové o produkční kultuře BBC. Na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s hlavními tvůrci autoři ukazují, jak a proč se původní scenáristická vize drsného realistického příběhu postupně proměnila v kompromisní veřejnoprávní verzi soap opery v historických kulisách, navazujících na úspěch seriálu Vyprávěj, za ním stojí tatáž produkční firma Dramedy a zčásti tentýž realizační team....

Jak z neobvyklého učinit všední. Produkce věrohodnosti v seriálu Plus belle la vie

How to Make Something Ordinary from the Unusual. Production of Credibility in the Series Plus Belle La Vie

Muriel Mille

Iluminace 2014, 26(4):57-76  

Studie pomocí rozhovorů a etnografického pozorování odhaluje operace tvorby a hodnocení tzv. efektu reálného v procesu psaní a natáčení televizního seriálu Plus Belle La Vie.

Technický scénář a sovětizace československého filmu (1945-1954)

"Technical Screenplay" and Sovietization of Czechoslovak Film Production, (1945-1954)

Jan Černík

Iluminace 2014, 26(4):77-93  

Autor ve své studii zkoumá, jak direktivně zaváděné sovětské normy tzv. technických (neboli režisérských) scénářů ovlivnily praxi vývoje a realizace projektů v českém filmu po druhé světové válce. Studie ilustruje možnosti bádání založeného na analýze široce koncipovaného vzorku primárních dokumentů, tj. scénářů ze sbírek Národního filmového archivu, které jsou zasazeny do institucionálního a politického kontextu. Konfrontace těchto dvou perspektiv dovoluje autorovi odhalovat rozdíly mezi direktivami a reálnou praxí, vysvětlit, proč sovětské normy nebyly přejímány pasivně, ale naopak s distancí a po adaptaci na zavedenou domácí praxi, jež do značné...

Edice a materiály

Úředník mezi mantinely. Memorandum J. A. Palouše, 1922 (Zpráva o vývoji referátu kinematografického)

Clark between Hockey Boards. Memorandum by J. A. Palouš, 1922 (Report on the Development of the Cinematographic Department)

Ivan Klimeš

Iluminace 2014, 26(4):95-97  

Tematický úvod k následujícímu Memorandu J. A. Palouše připomíná okolnosti vzniku uvedeného dokumentu i zajímavosti o osobnosti Jana Arnolda Palouše.

Memorandum J. A. Palouše (1922)

Memorandum by J. A. Palouš, 1922 (Report on the Development of the Cinema Department)

Jan Arnold Palouš

Iluminace 2014, 26(4):98-104  

Zpráva o působení Jana Arnolda Palouše jako filmového referenta na ministerstvu školství a národní osvěty v letech 1919-1922.

Obzor

Češi a jejich normalizace (Paulina Bren, Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968)

Czechs and their Normalisation (Paulina Bren, Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968)

Martin Šrajer

Iluminace 2014, 26(4):105-113  

Recenze publikace Pauliny Brenové: Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968

The Fourth Annual Screen Industries in East-Central Europe Conference (Screen Industries in East-Central Europe IV: Industry of Prestige)

Łukasz Biskupski, Michał Pabiś-Orzeszyna

Iluminace 2014, 26(4):114-118  

Zpráva ze 4. ročníku konference Screen Industries in East-Central Europe, pořádaného v Olomouci 28. -29. listopadu 2014. Tématem konference byla filmová prestiž neboli symbolický kapitál, jenž je základním elementem fungování současného filmového průmyslu.

Studentská zpráva z konference (Screen Industries in East-Central Europe IV: Industry of Prestige)

Student report from the conference (Screen Industries in East-Central Europe IV: Industry of Prestige)

Barbora Ligasová

Iluminace 2014, 26(4):119-121  

Zpráva ze 4. ročníku konference Screen Industries in East-Central Europe, pořádaného v Olomouci 28. -29. listopadu 2014. Tématem konference byla filmová prestiž neboli symbolický kapitál, jenž je základním elementem fungování současného filmového průmyslu.

Ad fontes

Josef Kamil Horák a česká kinematografie

Josef Kamil Horák and Czech Cinema

Jiří Novotný

Iluminace 2014, 26(4):122-126  

Životopis a filmové aktivity Josefa Kamila Horáka, který byl v r. 1938 odsouzen za vraždu manželky ke 30 letům těžkého žaláře.

Sdružení premiérových biografů v ČSR (1931-1938)

Association of Premier Cinemas in Czechoslovakia (1931-1938)

Petr Hasan

Iluminace 2014, 26(4):127-129  

Informace o založení, působení a významu Sdružení premiérových biografů v Československé republice v letech 1931-1938.

Příloha

"Art" v slovenských kinách od osamostatnenia Slovenskej republiky po súčasnosť

"Art" in Slovak Cinemas from the Separation of the Slovak Republic to the Present Day

Eva Križková

Iluminace 2014, 26(4):130-132  

Téma a obsah dizertační práce "Art" v slovenských kinách od osamostatnenia Slovenskej republiky po súčasnosť.