Iluminace, 2014 (roč. 26), číslo 4
Editorial
Scenáristika: teorie, historie, praxe
Screenwriting: theory, history, practice
Petr Szczepanik
Iluminace 2014, 26(4):5-7
Úvodník k tematicky zaměřenému bloku článků, věnovaných historii a teorii scenáristiky.
Články k tématu
Scénář - verbální text a anticipace filmu
Screenplay - Verbal Text and Anticipation of a Film
Petr Mareš
Iluminace 2014, 26(4):9-30
Analýza sondy do stylu scénáře v českém filmu 50. - 80. let 20. století. Ačkoliv je studie limitována malým a arbitrárně sestaveným vzorkem, je zřejmé, že seriální textová analýza českých scénářů může přinést zásadní poznatky o proměnách žánrově specifických prvků, jako jsou verbální evokace vizuálních charakteristik, jazykové prostředky, jež nemají filmový ekvivalent, případně anticipace perspektivy filmového recipienta. Autor naznačuje, že se četnost a funkce těchto prvků měnily v rozlišitelných historických etapách a lze tedy hovořit o specifických dějinách stylu českého scénáře, neredukovatelných na dějiny filmového vyprávění v běžném slova smyslu.
"Nejsme HBO, jsme televize." Etnografická analýza skupinového psaní seriálu První republika
"We are not HBO, We are Television". An Etnographic Analysis of the Group Writing of the Series The First Republic
Eva Pjajčíková, Petr Szczepanik
Iluminace 2014, 26(4):31-55
Studie o skupinovém psaní a hodnotových horizontech aktérů produkčního procesu seriálu První republika vychází z metodologie tzv. produkčních studií a etnografie kulturní produkce, zvláště pak z inspirace průkopnickou prací Georginy Bornové o produkční kultuře BBC. Na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s hlavními tvůrci autoři ukazují, jak a proč se původní scenáristická vize drsného realistického příběhu postupně proměnila v kompromisní veřejnoprávní verzi soap opery v historických kulisách, navazujících na úspěch seriálu Vyprávěj, za ním stojí tatáž produkční firma Dramedy a zčásti tentýž realizační team....
Jak z neobvyklého učinit všední. Produkce věrohodnosti v seriálu Plus belle la vie
How to Make Something Ordinary from the Unusual. Production of Credibility in the Series Plus Belle La Vie
Muriel Mille
Iluminace 2014, 26(4):57-76
Studie pomocí rozhovorů a etnografického pozorování odhaluje operace tvorby a hodnocení tzv. efektu reálného v procesu psaní a natáčení televizního seriálu Plus Belle La Vie.
Technický scénář a sovětizace československého filmu (1945-1954)
"Technical Screenplay" and Sovietization of Czechoslovak Film Production, (1945-1954)
Jan Černík
Iluminace 2014, 26(4):77-93
Autor ve své studii zkoumá, jak direktivně zaváděné sovětské normy tzv. technických (neboli režisérských) scénářů ovlivnily praxi vývoje a realizace projektů v českém filmu po druhé světové válce. Studie ilustruje možnosti bádání založeného na analýze široce koncipovaného vzorku primárních dokumentů, tj. scénářů ze sbírek Národního filmového archivu, které jsou zasazeny do institucionálního a politického kontextu. Konfrontace těchto dvou perspektiv dovoluje autorovi odhalovat rozdíly mezi direktivami a reálnou praxí, vysvětlit, proč sovětské normy nebyly přejímány pasivně, ale naopak s distancí a po adaptaci na zavedenou domácí praxi, jež do značné...
Edice a materiály
Úředník mezi mantinely. Memorandum J. A. Palouše, 1922 (Zpráva o vývoji referátu kinematografického)
Clark between Hockey Boards. Memorandum by J. A. Palouš, 1922 (Report on the Development of the Cinematographic Department)
Ivan Klimeš
Iluminace 2014, 26(4):95-97
Tematický úvod k následujícímu Memorandu J. A. Palouše připomíná okolnosti vzniku uvedeného dokumentu i zajímavosti o osobnosti Jana Arnolda Palouše.
Memorandum J. A. Palouše (1922)
Memorandum by J. A. Palouš, 1922 (Report on the Development of the Cinema Department)
Jan Arnold Palouš
Iluminace 2014, 26(4):98-104
Zpráva o působení Jana Arnolda Palouše jako filmového referenta na ministerstvu školství a národní osvěty v letech 1919-1922.
Obzor
Češi a jejich normalizace (Paulina Bren, Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968)
Czechs and their Normalisation (Paulina Bren, Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968)
Martin Šrajer
Iluminace 2014, 26(4):105-113
Recenze publikace Pauliny Brenové: Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968
The Fourth Annual Screen Industries in East-Central Europe Conference (Screen Industries in East-Central Europe IV: Industry of Prestige)
Łukasz Biskupski, Michał Pabiś-Orzeszyna
Iluminace 2014, 26(4):114-118
Zpráva ze 4. ročníku konference Screen Industries in East-Central Europe, pořádaného v Olomouci 28. -29. listopadu 2014. Tématem konference byla filmová prestiž neboli symbolický kapitál, jenž je základním elementem fungování současného filmového průmyslu.
Studentská zpráva z konference (Screen Industries in East-Central Europe IV: Industry of Prestige)
Student report from the conference (Screen Industries in East-Central Europe IV: Industry of Prestige)
Barbora Ligasová
Iluminace 2014, 26(4):119-121
Zpráva ze 4. ročníku konference Screen Industries in East-Central Europe, pořádaného v Olomouci 28. -29. listopadu 2014. Tématem konference byla filmová prestiž neboli symbolický kapitál, jenž je základním elementem fungování současného filmového průmyslu.
Ad fontes
Josef Kamil Horák a česká kinematografie
Josef Kamil Horák and Czech Cinema
Jiří Novotný
Iluminace 2014, 26(4):122-126
Životopis a filmové aktivity Josefa Kamila Horáka, který byl v r. 1938 odsouzen za vraždu manželky ke 30 letům těžkého žaláře.
Sdružení premiérových biografů v ČSR (1931-1938)
Association of Premier Cinemas in Czechoslovakia (1931-1938)
Petr Hasan
Iluminace 2014, 26(4):127-129
Informace o založení, působení a významu Sdružení premiérových biografů v Československé republice v letech 1931-1938.
Příloha
"Art" v slovenských kinách od osamostatnenia Slovenskej republiky po súčasnosť
"Art" in Slovak Cinemas from the Separation of the Slovak Republic to the Present Day
Eva Križková
Iluminace 2014, 26(4):130-132
Téma a obsah dizertační práce "Art" v slovenských kinách od osamostatnenia Slovenskej republiky po súčasnosť.