Iluminace, 2016 (roč. 28), číslo 2


Editorial

Amatérský film v zemích východního bloku

Amateur Film in Eastern Bloc Countries

Lucie Česálková, Jiří Horníček

Iluminace 2016, 28(2):5-7  

Úvodník k tematicky zaměřenému bloku článků věnovaných amatérskému filmu v zemích východního bloku.

Články k tématu

Socialistická filmová tvorba vs. Gosplan. Budování infrastruktury sovětského amatérského filmu

Socialist movie making vs. Gosplan. Establishing an infrastructure for the soviet amateur cinema

Maria Vinogradova

Iluminace 2016, 28(2):9-27  

Studie opírající se o pečlivý průzkum primárních archivních pramenů písemných i filmových líčí velmi pozvolný proces etablování kinoamatérských aktivit v hierarchii sovětské kinematografie. Autorka také odhaluje příčiny toho, proč se v Sovětském svazu i po válce používal jinde pro amatéry atypický formát 35 mm.

Pátrání po ztracených obrazech. Dějiny rumunského amatérského filmu z pohledu orální historie a vzdělávacích příruček

Excavating amateur films from the socialist Romania. Making sense of cine-amateur history through oral histories and educational handbooks

Melinda Blos-Jáni

Iluminace 2016, 28(2):29-44  

Studie nastiňuje dějiny amatérského filmu v Rumunsku před rokem 1989. Tato práce založená na metodě orální historie popisuje proměny mediální praxe amatérského filmování v rámci tří generací Haázových, rodiny maďarského původu žijící v Rumunsku.

Poloprofesionál nebo "profesionální amatér"? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem

semi-professional or a "professional amateur"? Filmmaking between amateurism and professionalism

Veronika Jančová

Iluminace 2016, 28(2):45-60  

Autorka se zabývá existencí podnikových filmových studií v Československu a výrobou průmyslových filmů, které vznikaly nejen v těchto specifických produkčních podmínkách, v nichž se prolínaly znaky charakterizující jak amatérskou, tak profesionální výrobu, ale také v ryze amatérských filmových klubech.

(Ne)profesionální experimenty s rodinou. Rodinné filmy (Jaroslava Kučery) jako příklad umělecké praxe

(Non)professional Experiments with the Family. Family films (by Jaroslav Kučera) as an Example of Artistic Practice

Kateřina Svatoňová

Iluminace 2016, 28(2):61-75  

Autorka studie si všímá, čím se práce kameramana Jaroslava Kučery s rodinným filmem coby atypickým filmařským produktem odlišuje od méně erudovaných rodinných filmařů po formální stránce, jak balancuje na hranici s filmem profesionálním a experimentálním.

Analýza

Výborné divadlo jako hezký film, aneb, Archeologie filmových Hrátek s čertem

Excellent Theater as a Nice Film or Archeology of Hrátky s čertem

Aleš Merenus

Iluminace 2016, 28(2):77-103  

Analýza rekonstruuje celý proces geneze filmové adaptace hry Jiřího Drdy Hrátky s čertem od filmové povídky z roku 1950 přes první verzi technického scénáře z roku 1956 až ke konečné celovečerní pohádce.

Rozhovory

Technologie vnímání - k filozofii digitálních médií. Rozhovor s Markem Hansenem

Technology of Senses - Towards Philosophy of Digital Media

Kateřina Krtilová, Johannes Bennke

Iluminace 2016, 28(2):105-115  

Rozhovor s profesorem Markem B. N. Hansenem o filozofii digitálních médií.

Obzor

Film (nejen) v autorskoprávních souvislostech (Ivan David, Filmové právo)

Film (Not Only) in the Copyright Context

Ferdinand Fořt

Iluminace 2016, 28(2):126-128  

Recenze publikace Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva od autora Ivana Davida.

Postsocialismus mezi krizí a euforií (Konference CineMedia - Cinema and Visual Culture in Post-Communist Europe: From Crisis to Euphoria and Back Again, Kluž)

Postsocialism between Crisis and Euphoria Cinemedia

Jan Hanzlík

Iluminace 2016, 28(2):129-131  

Informace o konferenci CineMedia - Cinema and Visual Culture in Post-Communist Europe: From Crisis to Euphoria and Back Again, která se konala v rumunské Kluži 27. až 28. května 2016.

Ad fontes

Baalfilm (1934-1955)

Marcela Týfová

Iluminace 2016, 28(2):117-120  

Informace o založení a činnosti filmové společnosti Baalfilm v letech 1934-1955.

Šťastný návrat ztracené manekýnky. Případ identifikace pohřešovaného filmu

Happy Return of a Lost Mannequin Case of Identification of Missing Film

Věroslav Hába

Iluminace 2016, 28(2):121-125  

Informace o nově nalezeném americkém filmu ze sbírek NFA Manekýnka z Broadwaye z roku 1925. Jde o němý film z produkce Tiffany Pictures.