Iluminace, 2016 (roč. 28), číslo 2
Editorial
Amatérský film v zemích východního bloku
Amateur Film in Eastern Bloc Countries
Lucie Česálková, Jiří Horníček
Iluminace 2016, 28(2):5-7
Úvodník k tematicky zaměřenému bloku článků věnovaných amatérskému filmu v zemích východního bloku.
Články k tématu
Socialistická filmová tvorba vs. Gosplan. Budování infrastruktury sovětského amatérského filmu
Socialist movie making vs. Gosplan. Establishing an infrastructure for the soviet amateur cinema
Maria Vinogradova
Iluminace 2016, 28(2):9-27
Studie opírající se o pečlivý průzkum primárních archivních pramenů písemných i filmových líčí velmi pozvolný proces etablování kinoamatérských aktivit v hierarchii sovětské kinematografie. Autorka také odhaluje příčiny toho, proč se v Sovětském svazu i po válce používal jinde pro amatéry atypický formát 35 mm.
Pátrání po ztracených obrazech. Dějiny rumunského amatérského filmu z pohledu orální historie a vzdělávacích příruček
Excavating amateur films from the socialist Romania. Making sense of cine-amateur history through oral histories and educational handbooks
Melinda Blos-Jáni
Iluminace 2016, 28(2):29-44
Studie nastiňuje dějiny amatérského filmu v Rumunsku před rokem 1989. Tato práce založená na metodě orální historie popisuje proměny mediální praxe amatérského filmování v rámci tří generací Haázových, rodiny maďarského původu žijící v Rumunsku.
Poloprofesionál nebo "profesionální amatér"? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem
semi-professional or a "professional amateur"? Filmmaking between amateurism and professionalism
Veronika Jančová
Iluminace 2016, 28(2):45-60
Autorka se zabývá existencí podnikových filmových studií v Československu a výrobou průmyslových filmů, které vznikaly nejen v těchto specifických produkčních podmínkách, v nichž se prolínaly znaky charakterizující jak amatérskou, tak profesionální výrobu, ale také v ryze amatérských filmových klubech.
(Ne)profesionální experimenty s rodinou. Rodinné filmy (Jaroslava Kučery) jako příklad umělecké praxe
(Non)professional Experiments with the Family. Family films (by Jaroslav Kučera) as an Example of Artistic Practice
Kateřina Svatoňová
Iluminace 2016, 28(2):61-75
Autorka studie si všímá, čím se práce kameramana Jaroslava Kučery s rodinným filmem coby atypickým filmařským produktem odlišuje od méně erudovaných rodinných filmařů po formální stránce, jak balancuje na hranici s filmem profesionálním a experimentálním.
Analýza
Výborné divadlo jako hezký film, aneb, Archeologie filmových Hrátek s čertem
Excellent Theater as a Nice Film or Archeology of Hrátky s čertem
Aleš Merenus
Iluminace 2016, 28(2):77-103
Analýza rekonstruuje celý proces geneze filmové adaptace hry Jiřího Drdy Hrátky s čertem od filmové povídky z roku 1950 přes první verzi technického scénáře z roku 1956 až ke konečné celovečerní pohádce.
Rozhovory
Technologie vnímání - k filozofii digitálních médií. Rozhovor s Markem Hansenem
Technology of Senses - Towards Philosophy of Digital Media
Kateřina Krtilová, Johannes Bennke
Iluminace 2016, 28(2):105-115
Rozhovor s profesorem Markem B. N. Hansenem o filozofii digitálních médií.
Obzor
Film (nejen) v autorskoprávních souvislostech (Ivan David, Filmové právo)
Film (Not Only) in the Copyright Context
Ferdinand Fořt
Iluminace 2016, 28(2):126-128
Recenze publikace Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva od autora Ivana Davida.
Postsocialismus mezi krizí a euforií (Konference CineMedia - Cinema and Visual Culture in Post-Communist Europe: From Crisis to Euphoria and Back Again, Kluž)
Postsocialism between Crisis and Euphoria Cinemedia
Jan Hanzlík
Iluminace 2016, 28(2):129-131
Informace o konferenci CineMedia - Cinema and Visual Culture in Post-Communist Europe: From Crisis to Euphoria and Back Again, která se konala v rumunské Kluži 27. až 28. května 2016.
Ad fontes
Baalfilm (1934-1955)
Marcela Týfová
Iluminace 2016, 28(2):117-120
Informace o založení a činnosti filmové společnosti Baalfilm v letech 1934-1955.
Šťastný návrat ztracené manekýnky. Případ identifikace pohřešovaného filmu
Happy Return of a Lost Mannequin Case of Identification of Missing Film
Věroslav Hába
Iluminace 2016, 28(2):121-125
Informace o nově nalezeném americkém filmu ze sbírek NFA Manekýnka z Broadwaye z roku 1925. Jde o němý film z produkce Tiffany Pictures.