Iluminace, 2018 (roč. 30), číslo 2
Herectví mezi filmem, divadlem a televizí
Editorial
Herectví mezi filmem, divadlem a televizí
Šárka Gmiterková
Iluminace 2018, 30(2):5-8
Články
Živý význam. Plynulost filmové performance
Living Meaning. The Fluency of Film Performance (Czech translation)
Andrew Klevan
Iluminace 2018, 30(2):9-20 | DOI: 10.58193/ilu.1561
Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu
Film Acting, Czech Silent Cinema, and Questions of Film Style Research
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2018, 30(2):21-57 | DOI: 10.58193/ilu.1562
Tento článek se zaměřuje na formálně analytický výzkum filmového herectví a klade si dvě otázky. (1) Do jaké míry je tento přístup k nástinu filmového herectví realizovatelný a jak vysvětluje kontinuity a diskontinuity stylových dějin českého němého filmu do roku 1922? (2) Do jaké míry je či není takový cíl dosažitelný s pomocí dosavadních poznatků v oblasti mezinárodní historiografie filmového stylu? Tato studie ve své první části sleduje argumentaci shora dolů. Reflektuje již existující interpretační rámce spojené s ranými dějinami filmového herectví, především ve velkých zahraničních kinematografiích (například americké a francouzské). Ty se vztahují...
"Zamilovaný netykavka, nezkažený bohatstvím". Oldřich Nový jako filmový herec v letech 1936-1945
"He is in Love and not Corrupted by Wealth". Oldřich Nový as a Film Actor between the Years 1936-1969
Šárka Gmiterková
Iluminace 2018, 30(2):59-75 | DOI: 10.58193/ilu.1563
Přestože se na něj s láskou vzpomíná jako na jednu z nejzářivějších hvězd tzv. prvorepublikové éry (1918-1938), populární diskurz kolem Nového, který se objevuje v četných knihách, televizních biografiích a výstavách, jen zřídkakdy zkoumá jeho silné herecké přednosti. Nový, který do roku 1945 hrál ve 22 filmech, byl nejen slavným divadelním hercem a zpěvákem, ale také filmovým hercem. Přestože nepěstoval přímé spojení mezi svou jevištní kariérou a filmovými rolemi (ve smyslu filmových adaptací svého divadelního repertoáru), vykazuje jeho hvězdná postava rozpoznatelné vzorce na úrovni hereckých výkonů, žánru i vyprávění. Tento článek proto analyzuje...
Marta Kubišová: ne-herečka s cenou Thálie. České pop-hvězdy 60. let mezi divadlem, filmem a televizí
Marta Kubišová: The Non-Actress with the Thalia Award. The 1960s Czech Pop-Stars between Theatre, Cinema, and Television
Miroslava Papežová
Iluminace 2018, 30(2):77-92 | DOI: 10.58193/ilu.1564
Článek se zabývá fenoménem českých popových hvězd 60. let a jejich angažovaností na více platformách - divadle, filmu a televizi. Přestože většina z nich nebyla profesionálními herci a herečkami, zanechali výraznou stopu v audiovizuální kulturní produkci 60. let v Československu. Mediální průmysl i dobový diskurz je akceptoval nejen jako zpěváky, ale i jako herce. Případová studie se zaměřuje na Martu Kubišovou, známou českou popovou hvězdu, která měla smlouvu s jedním z populárních malých divadel a která hrála ve filmech a televizních pořadech. Tato část se soustředí na analýzu hudebního a fyzického výkonu (pohyb a gesta) Kubišové jako hlavní představitelky...
Edice
Herec mezi divadlem a filmem (úvod k edici)
Projekt Divadlo státního filmu 1948-1951
The Actor between Theatre and Film (An Introduction to an Edition)
Project Divadlo státního filmu 1948-1951
Šárka Gmiterková
Iluminace 2018, 30(2):98-120 | DOI: 10.58193/ilu.1566
Obzor
Peripetie jedné umělecké školy a jednoho vyzkumného projektu (Martin Franc - Lenka Krátká - Petr Bednařík - Jitka Rauchová, Dějiny Akademie múzickych umění v Praze)
Peripeties of One Art School and One Research Project (Martin Franc - Lenka Krátká - Petr Bednařík - Jitka Rauchová, Dějiny Akademie múzickych umění v Praze)
Tereza Czesany Dvořáková
Iluminace 2018, 30(2):135-138
Inspirativní praskliny, ozvěny Slavoje Žižka a kultura českého stalinismu (Vít Schmarc, Země lyr a ocele: Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu)
Inspirational Cracks, Echoes of Slavoj Zizek and the Culture of Czech Stalinism (Vít Schmarc, Země lyr a ocele: Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu
Martin Mišúr
Iluminace 2018, 30(2):139-146
Spřízněni surrealismem (Bruno Solařík (ed.), Jan Švankmajer)
United by Surrealism (Bruno Solařík (ed.), Jan Švankmajer)
Luboš Ptáček
Iluminace 2018, 30(2):147-149
Sama sobě objektem (Maria Lassnig 1919-2014; Národní galerie)
Matěj Forejt
Iluminace 2018, 30(2):150-152
Hlasy z praxe
Casting patří mezi tvůrčí profese. Rozhovor s Kateřinou Oujezdskou
Casting is a Creative Profession. An Interview with Kateřina Oujezdská
Šárka Gmiterková
Iluminace 2018, 30(2):93-97
Ad fontes
Kolár Jan Stanislav (1896-1973)
Petr Hasan
Iluminace 2018, 30(2):121-124 | DOI: 10.58193/ilu.1567
Digitální kurátorství portálů pro kritická vydání a budování audiovizuálního korpusu
Digitally Curating Portals for Critical Editions and Towards Building an Audiovisual Corpus
Michal Klodner
Iluminace 2018, 30(2):125-134 | DOI: 10.58193/ilu.1568
Příloha
Z přírůstků Knihovny NFA
New Acquisitions of the NFA Library
Iluminace 2018, 30(2):153-163