Iluminace, 2019 (roč. 31), číslo 3
Laterna magika mezi médii, druhy a formáty


Editorial

Laterna magika mezi médii, druhy a formáty

Laterna Magika between Media, Forms, and Formats

Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová

Iluminace 2019, 31(3):23-25  

Články k tématu

Pokusy se zvyklostmi. Alternativní scenáristika Laterny magiky

Experiments with a Lore. Alternative Screenwriting of Laterna Magika

Jan Trnka

Iluminace 2019, 31(3):27-45 | DOI: 10.58193/ilu.1632  

Tento článek je zaměřen na multimediální fenomén zvaný Laterna magika, respektive na její scénáře chápané jako alternativa k mainstreamovému filmovému scenárismu a tradičnímu psaní her. Snažím se zaplnit jedno ze slepých míst v historii českého scenárismu hledáním odpovědí na zcela základní otázky týkající se formy scénářů a povahy jejich vývoje. Tvrdím, že existovaly dva základní modely textu a psaní: a) konvergentní model textu a psaní: demonstrovaný na příkladech dvou hlavních typů formátů výrazně určených divadelními a filmovými konvencemi, tzv. literárně-dramatickými a technicko-režijními formáty, které zároveň představují tradiční slovní, lingvistický...

Mezi dominancí a absencí. Tanec (s médii) v Laterně magice

Between Dominance and Absence. Dance (with the Media) in Laterna Magika

Magda Španihelová

Iluminace 2019, 31(3):47-60 | DOI: 10.58193/ilu.1633  

Studie se zaměřuje na podobu tance v inscenacích Laterny magiky od jejích historických počátků až po moderní éru na přelomu tisíciletí. Tanec byl jedním z elementárních prvků přítomných v multimediálních inscenacích této experimentální scény od světové výstavy Expo v roce 1958 v Bruselu. Tanec měnil své postavení podle různých tvůrčích východisek – od nevýznamného prostředníka spojujícího jednotlivé scénické prvky přes dominantní roli v období baletních inscenací na přelomu 80. a 90. let až po naprostou absenci tance v éře tzv. dramatických programů. V celé historii Laterny magiky se tanec objevoval v různých tanečních stylech a formátech: od...

Hudební historie Laterny magiky

The Music History of Laterna Magika

Jan Černíček

Iluminace 2019, 31(3):61-87 | DOI: 10.58193/ilu.1634  

V šedesátileté historii Laterny magiky spolupracoval na jejích představeních dlouhý seznam známých skladatelů představujících široké spektrum přístupů jak žánrově, tak stylově. Vzhledem k jejímu vztahu a návaznosti na některé starší typy divadelních jevištních forem obsahujících hudbu by se tvůrčí práce pro tuto instituci dala obecně zařadit mezi divadelní hudbu, nicméně její konstitutivní využití filmové projekce a s tím související synchronizace hudby s filmovým obrazem, fixované na filmovou kopii, ji také spojuje s filmovým uměním. Výsledná multimediální jevištní figura je (nahlížena z pohledu hudby) většinou odvozena od tradičních forem, jako je...

Články

Havel a Hýbek. Dva vězni, dva přátelé, dva filmy

Havel and Hýbek. Two Prisoners, Two Friends and Two Films

Jan Bernard

Iluminace 2019, 31(3):5-21 | DOI: 10.58193/ilu.1630  

Michal Hýbek (1957-2003) se jako vysokoškolský student podílel na dokumentování života alternativní kultury. V roce 1982 byl odsouzen a uvězněn za spolupráci se samizdatovým časopisem Vokno. Ve vězení se setkal s Václavem Havlem, s nímž později natočil krátký film Dopisy Olze (1986). Tento film Havla představil světu, když se stal laureátem ceny Erasmus. V roce 1988 Hýbek natočil adaptaci jednoaktové hry Václava Havla Odhalení – její střih však nedokončil. Podílel se také na činnosti samizdatové filmové skupiny Čeněk a pomohl založit další samizdatovou videoskupinu Original Videojournal. Po sametové revoluci pracoval převážně jako kameraman pro...

Obzor

Filmové adaptace "za železnou oponou" (Petr Bubeníček, Subversive Adaptations: Czech Literature on Screen Behind the Iron Curtain)

Film Adaptations "Behind the Iron Curtain" (Petr Bubeníček, Subversive Adaptations: Czech Literature on Screen Behind the Iron Curtain)

Petr Mareš

Iluminace 2019, 31(3):100-103  

Šlahouny filmové kritiky (Huw Walmsley-Evans, Film Criticism as a Cultural Institution)

The Threads of Film Criticism (Huw Walmsley-Evans, Film Criticism as a Cultural Institution)

Ondřej Pavlík

Iluminace 2019, 31(3):104-107  

Blízká setkání: Václav Havel a film (Jan Bernard (ed.), Václav Havel a film)

Close Encounters. Václav Havel and Cinema (Jan Bernard (ed.), Václav Havel a film)

Pavel Bednařík

Iluminace 2019, 31(3):108-113  

Hlasy z praxe

Humanizace techniky. Rozhovor s Vladimírem Soukenkou

Humanization of Technology. An Interview with Vladimír Soukenka

Jan Trnka

Iluminace 2019, 31(3):89-95  

Ad fontes

Quido Emil Kujal (1894–1970) (1840) 1903–1970

Jiří Kutil

Iluminace 2019, 31(3):96-99 | DOI: 10.58193/ilu.1636  

Příloha

Z přírůstků Knihovny NFA

New Acquisitions of the NFA Library

Iluminace 2019, 31(3):114-120