Iluminace, 2019 (roč. 31), číslo 4
Články
Propad kvality i prestiže? České filmové recenze v digitální éře
Decline of Quality and Prestige? Czech Film Reviews in the Digital Era
Petr Mareš
Iluminace 2019, 31(4):5-26 | DOI: 10.58193/ilu.1641
Rozmach digitálních médií otřásl sférou filmové kritiky, protože možnost psát filmové recenze dostali nejen profesionální novináři, ale také fanoušci a běžní uživatelé. Za těchto podmínek se forma recenzí mění a stává se rozmanitější. Tento článek se zabývá otázkami struktury, funkcí a jazyka současných českých filmových recenzí publikovaných na internetu ve srovnání s recenzemi v tisku. Recenze zveřejněné na webových stránkách se liší v mnoha ohledech, ale některé charakteristické rysy a tendence jsou zřejmé. Zatímco recenze v tisku často kladou důraz na popis a interpretaci recenzovaných filmů, recenze na internetu zdůrazňují hodnocení. Toto hodnocení...
Devastující vysněná povolání. Ambivalence, emoce a tvůrčí práce v postsocialistickém audiovizuálním průmyslu
Devastating Dreamjobs. Ambivalence, Emotions, and Creative Labor in a Post-socialist Audiovisual Industry
Johana Kotišová
Iluminace 2019, 31(4):27-45 | DOI: 10.58193/ilu.1642
Nedávné studie o kreativní práci vyvolaly diskusi o nejvhodnějším teoretickém rámci pro její zkoumání: je kreativní práce brutální formou útlaku? Nebo spíše generuje nové a rozmanité subjektivity? Podrobuje kreativní práce pracovníky režimu sebekázně a vládnutí? Nebo má čistě pozitivní rysy, které nelze redukovat na kompenzační mechanismy? Diskuse o přesnosti různých přístupů musí být ještě lépe podložena empirickým výzkumem. Zejména v nově vznikajících pracích o kreativní práci chybí vhled do identit a pracovních podmínek kreativních pracovníků mimo západní svět. Tento článek se zabývá jak pozitivními, tak negativními aspekty kreativní práce v postsocialistickém...
Zvuk Saute ma ville
The Sound of Saute ma ville
Sara Pinheiro
Iluminace 2019, 31(4):47-60 | DOI: 10.58193/ilu.1643
Saute ma ville (1968) je první film Chantal Akerman (1950–2015). Její portfolio zahrnuje konvenční i experimentální přístupy, a to jak v oblasti hraných filmů, tak dokumentů, esejí a vizuálních portrétů. Každý film je novým pokusem, hledáním přístupu, který celkově zůstává její individuální estetikou. V tomto filmu je již z velké části utvářen postoj Akermanové: jednoduchost, záměrná naivita, která odvádí pozornost diváků od toho, co přijde, pocit pravdivosti, stejně jako pocit „nic se neděje“, který je pro ni tak charakteristický. Pod drobnohledem konceptů akusmatického Foleyho („zvuková rekvizita“, „zvukový herec“...
Když se národní ženský Bildungsroman setkává s globálními fantaziemi o nacistech. Historické kořeny a současné problémy v případu Lída Baarová
When National Female Bildungsroman Meets Global Fantasies about Nazis. Historical Roots and Current Troubles in Lída Baarová
Victoria Shmidt
Iluminace 2019, 31(4):61-78 | DOI: 10.58193/ilu.1644
Tento text se zabývá filmem Lída Baarová (2016) od Filipa Renče, který překračuje hranice vypravěčských postupů formujících pohledy na emancipaci žen. Altmanův sémantický/syntaktický/pragmatický přístup k žánru rámuje dekonstrukci filmu jako příklad nenáhodné kanibalizace narativních strategií a kulturních kódů. Představení Renčovy filmografie vrhá světlo na specifický soubor intertextů, které kontextualizují film Lída Baarová jako směs meta-filmové frašky a ženského bildungsromanu. Zkoumání filmu Lída Baarová v kontextu evropské meta-filmové frašky o ženských představitelkách masové kultury ve fašistických režimech si klade za cíl rozpoznat cestu...
Edice
"Zatím jsme ubozí břídilové, a je těžké se s tím spřátelit!" Vzpomínky na začátky české filmové výroby do roku 1914
"So Far, We Are Poor Bastards, and It's Hard to Be Ok with It!"
Jaroslav Lopour
Iluminace 2019, 31(4):90-92 | DOI: 10.58193/ilu.1647
Vzpomínky na začátky české filmové výroby do roku 1914
Memories of the Beginnings of Czech Film Production until 1914
Iluminace 2019, 31(4):93-126
Rozhovory
Diváctví jako světatvorba. Rozhovor s Timothy Corriganem
Spectatorship as World Creation. An Interview with Timothy Corrigan
Tereza Hadravová, Andrea Slováková
Iluminace 2019, 31(4):79-84
Obzor
Malý Čech, který snil o pixelech (Jaroslav Švelch, Gaming the Iron Curtain)
The Little Czech Who Dreamed about Pixels (Jaroslav Švelch, Gaming the Iron Curtain)
Tamas Beregi
Iluminace 2019, 31(4):131-135
Filmový archiv a autorské právo: Studie jednoho vztahu (Claudy Op den Kamp: The Greatest Films Never Seen)
Film Archive and Copyright: A Study of One Relationship (Claudy Op den Kamp, The Greatest Films Never Seen)
Ivan David
Iluminace 2019, 31(4):136-139
Hlasy z praxe
Dělat odvážná rozhodnutí. Rozhovor s Dušanem Barokem
To Make Courageous Decisions. An Interview with Dušan Barok
Adéla Kudlová
Iluminace 2019, 31(4):85-89
Ad fontes
Vlasta Fabianová (1912-1991)
Kristýna Doležalová
Iluminace 2019, 31(4):127-130 | DOI: 10.58193/ilu.1649
Příloha
Z přírůstků Knihovny NFA
New Acquisitions of the NFA Library
Iluminace 2019, 31(4):140-148