Iluminace, 2020 (roč. 32), číslo 3
Články
Česká kinematografie jako regionální poetika. Otázky kontinuity a počátky studiové produkce
Czech Cinema as a Regional Poetics. Questions of Continuity and the Beginnings of Studio Production
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2020, 32(3):5-40 | DOI: 10.58193/ilu.1672
Na nejobecnější úrovni se tento článek snažil odpovědět na otázku, co je zapotřebí k napsání estetické historie českého filmu. Jako takový se pokusil nastínit možnosti výzkumného projektu o poetice českého filmu ilustrovaného na příkladu českého filmu v období kolem otevření barrandovských studií v roce 1933. Poetika kinematografie zkoumá konstrukční principy filmové tvorby z hlediska (a) jejich vztahu k jednotlivým dílům a skupinám děl a (b) jejich vztahu k konkrétním empirickým podmínkám vzniku těchto děl v synchronní a diachronní perspektivě. Článek v souladu s těmito výchozími body argumentoval, že pro takový výzkumný projekt je klíčová vnitřní...
Klubisté sobě. Funkcionáři Filmového klubu v Uherském Brodě v letech 1976-1989
Club Members for Themselves. Film Club Functionaries in Uherský Brod, 1976-1989
Barbora Podškubková, Pavel Skopal
Iluminace 2020, 32(3):41-59 | DOI: 10.58193/ilu.1673
Filmové kluby vytvořily v Československu specifické kulturní prostředí v období tzv. normalizace v 70. a 80. letech 20. století. Díky rozsáhlé infrastruktuře filmových klubů a aktivitám občanské společnosti při jejich zakládání a udržování byly pokryty i oblasti mimo velká města. Případová studie filmového klubu v Uherském Brodě umožnila identifikovat funkce, které kluby mohly plnit pro funkcionáře, kteří je v tak malém městě provozovali. Snaží se tak přispět k komplexnějšímu pochopení normalizačního období jako specifického sociálního světa charakterizovaného velmi nerovnoměrným rozložením moci, ale zároveň umožňujícího řadu akcí a taktik k uspokojení...
Object specific cinema. Stylové prvky videomappingu v tvorbě skupiny Macula
Object Specific Cinema. Stylistic Elements of Videomapping in the Work of the Macula Group
Ondřej Bezucha
Iluminace 2020, 32(3):61-81 | DOI: 10.58193/ilu.1674
Projekční mapování je vizuální proces, při kterém se pohyblivý obraz kreativním způsobem promítá na povrch reálných objektů. Tento fenomén se začal široce objevovat v galeriích a hudebních klubech před asi deseti lety, ale velmi rychle se rozrostl. Dnešní velkoplošné projekční mapování je běžnou součástí různých kampaní značek a městských oslav. Hlavním cílem této studie je popsat, jak funguje styl projekčního mapování. Zohledňuje čtyři základní prvky projekčního mapování – pohyblivé obrazy, zvuk, promítané objekty a okolní prostor. Zaměřuje se však především na vztahy mezi pohyblivými obrazy a promítanými objekty. Projekční mapování se totiž...
Didaktika skladby a řádu. Vývoj výuky teorie střihové skladby na FAMU
Didactics of Composition and Order. Development of Teaching Editing Theory at FAMU
Michal Böhm
Iluminace 2020, 32(3):83-115 | DOI: 10.58193/ilu.1675
Cílem této studie je zkoumat vývoj výuky teorie střihu na katedře střihu Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) v Praze od roku 1964 do současnosti. Studie se zaměřuje na didaktiku teorie střihu – která se týká analýzy učebnic, studijních plánů a praktické výuky – a prostřednictvím ní odhaluje intelektuální transformaci samotné teorie střihu. Tato transformace proběhla v historickém kontextu a byla hluboce ovlivněna institucionálním vývojem katedry střihu. Sekundárním záměrem této studie je tedy stručně shrnout historii katedry spolu s jejími nejvýznamnějšími osobnostmi, které definovaly výuku a reflexi teorie střihu....
Pod ochranou filmového průmyslu. Totální válečné nasazení v kultuře a kinematografii za protektorátu
Under the Protection of the Film Industry. Total Military Deployment in Culture and Cinematography During the Protectorate
Ivan Klimeš
Iluminace 2020, 32(3):117-138 | DOI: 10.58193/ilu.1676
Edice
Totální válečné nasazení v české kinematografii 1944
Total Military Deployment in Czech Cinema 1944
Ivan Klimeš
Iluminace 2020, 32(3):139-168 | DOI: 10.58193/ilu.1677
Recenze
Československá televize pro zahraniční diváky a čtenáře (Martin Štoll: Television and Totalitarianism in Czechoslovakia. From the First Democratic Republic to the Fall of Communism)
Czechoslovak Television for Foreign Viewers and Readers (Martin Štoll: Television and Totalitarianism in Czechoslovakia. From the First Democratic Republic to the Fall of Communism)
Jana Čížkovská
Iluminace 2020, 32(3):169-172 | DOI: 10.58193/ilu.1678
Parikkův zelený obrat v mediální teorii: záslužná intence, problematická filozofie (Jussi Parikka: Geologie médií)
Parikk's Green Turn in Media Theory: Meritorious Intention, Problematic Philosophy (Jussi Parikka: Geologie médií)
Jakub Ferenc
Iluminace 2020, 32(3):173-181 | DOI: 10.58193/ilu.1679
"Bodies in Transition": Towards Eastern European and Russian Corporeality in Film (E. Mazierska, M. Mroz, and E. Ostrowska (eds.): The Cinematic Bodies of Eastern Europe and Russia: Between Pain and Pleasure)
Taida Kusturica
Iluminace 2020, 32(3):182-185 | DOI: 10.58193/ilu.1680