Iluminace, 2020 (roč. 32), číslo 3


Články

Česká kinematografie jako regionální poetika. Otázky kontinuity a počátky studiové produkce

Czech Cinema as a Regional Poetics. Questions of Continuity and the Beginnings of Studio Production

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2020, 32(3):5-40 | DOI: 10.58193/ilu.1672  

Na nejobecnější úrovni se tento článek snažil odpovědět na otázku, co je zapotřebí k napsání estetické historie českého filmu. Jako takový se pokusil nastínit možnosti výzkumného projektu o poetice českého filmu ilustrovaného na příkladu českého filmu v období kolem otevření barrandovských studií v roce 1933. Poetika kinematografie zkoumá konstrukční principy filmové tvorby z hlediska (a) jejich vztahu k jednotlivým dílům a skupinám děl a (b) jejich vztahu k konkrétním empirickým podmínkám vzniku těchto děl v synchronní a diachronní perspektivě. Článek v souladu s těmito výchozími body argumentoval, že pro takový výzkumný projekt je klíčová vnitřní...

Klubisté sobě. Funkcionáři Filmového klubu v Uherském Brodě v letech 1976-1989

Club Members for Themselves. Film Club Functionaries in Uherský Brod, 1976-1989

Barbora Podškubková, Pavel Skopal

Iluminace 2020, 32(3):41-59 | DOI: 10.58193/ilu.1673  

Filmové kluby vytvořily v Československu specifické kulturní prostředí v období tzv. normalizace v 70. a 80. letech 20. století. Díky rozsáhlé infrastruktuře filmových klubů a aktivitám občanské společnosti při jejich zakládání a udržování byly pokryty i oblasti mimo velká města. Případová studie filmového klubu v Uherském Brodě umožnila identifikovat funkce, které kluby mohly plnit pro funkcionáře, kteří je v tak malém městě provozovali. Snaží se tak přispět k komplexnějšímu pochopení normalizačního období jako specifického sociálního světa charakterizovaného velmi nerovnoměrným rozložením moci, ale zároveň umožňujícího řadu akcí a taktik k uspokojení...

Object specific cinema. Stylové prvky videomappingu v tvorbě skupiny Macula

Object Specific Cinema. Stylistic Elements of Videomapping in the Work of the Macula Group

Ondřej Bezucha

Iluminace 2020, 32(3):61-81 | DOI: 10.58193/ilu.1674  

Projekční mapování je vizuální proces, při kterém se pohyblivý obraz kreativním způsobem promítá na povrch reálných objektů. Tento fenomén se začal široce objevovat v galeriích a hudebních klubech před asi deseti lety, ale velmi rychle se rozrostl. Dnešní velkoplošné projekční mapování je běžnou součástí různých kampaní značek a městských oslav. Hlavním cílem této studie je popsat, jak funguje styl projekčního mapování. Zohledňuje čtyři základní prvky projekčního mapování – pohyblivé obrazy, zvuk, promítané objekty a okolní prostor. Zaměřuje se však především na vztahy mezi pohyblivými obrazy a promítanými objekty. Projekční mapování se totiž...

Didaktika skladby a řádu. Vývoj výuky teorie střihové skladby na FAMU

Didactics of Composition and Order. Development of Teaching Editing Theory at FAMU

Michal Böhm

Iluminace 2020, 32(3):83-115 | DOI: 10.58193/ilu.1675  

Cílem této studie je zkoumat vývoj výuky teorie střihu na katedře střihu Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) v Praze od roku 1964 do současnosti. Studie se zaměřuje na didaktiku teorie střihu – která se týká analýzy učebnic, studijních plánů a praktické výuky – a prostřednictvím ní odhaluje intelektuální transformaci samotné teorie střihu. Tato transformace proběhla v historickém kontextu a byla hluboce ovlivněna institucionálním vývojem katedry střihu. Sekundárním záměrem této studie je tedy stručně shrnout historii katedry spolu s jejími nejvýznamnějšími osobnostmi, které definovaly výuku a reflexi teorie střihu....

Pod ochranou filmového průmyslu. Totální válečné nasazení v kultuře a kinematografii za protektorátu

Under the Protection of the Film Industry. Total Military Deployment in Culture and Cinematography During the Protectorate

Ivan Klimeš

Iluminace 2020, 32(3):117-138 | DOI: 10.58193/ilu.1676  

Edice

Totální válečné nasazení v české kinematografii 1944

Total Military Deployment in Czech Cinema 1944

Ivan Klimeš

Iluminace 2020, 32(3):139-168 | DOI: 10.58193/ilu.1677  

Recenze

Československá televize pro zahraniční diváky a čtenáře (Martin Štoll: Television and Totalitarianism in Czechoslovakia. From the First Democratic Republic to the Fall of Communism)

Czechoslovak Television for Foreign Viewers and Readers (Martin Štoll: Television and Totalitarianism in Czechoslovakia. From the First Democratic Republic to the Fall of Communism)

Jana Čížkovská

Iluminace 2020, 32(3):169-172 | DOI: 10.58193/ilu.1678  

Parikkův zelený obrat v mediální teorii: záslužná intence, problematická filozofie (Jussi Parikka: Geologie médií)

Parikk's Green Turn in Media Theory: Meritorious Intention, Problematic Philosophy (Jussi Parikka: Geologie médií)

Jakub Ferenc

Iluminace 2020, 32(3):173-181 | DOI: 10.58193/ilu.1679  

"Bodies in Transition": Towards Eastern European and Russian Corporeality in Film (E. Mazierska, M. Mroz, and E. Ostrowska (eds.): The Cinematic Bodies of Eastern Europe and Russia: Between Pain and Pleasure)

Taida Kusturica

Iluminace 2020, 32(3):182-185 | DOI: 10.58193/ilu.1680