Iluminace 2017, 29(2):25-63 | DOI: 10.58193/ilu.1515

Česká filmová distribuce 2007-2016. Desetiletí změny

Aleš Danielis
Akademie múzických umění

Studie podrobně popisuje vývoj filmové distribuce v průběhu deseti let, kdy došlo k přechodu od analogové k digitální technologii promítání. Rozšiřuje předchozí autorovu studii, která popisovala období 1987-2006, zahrnující rozpad státního filmového průmyslu a jeho transformaci na standardní filmovou distribuci.

První část předkládané studie popisuje vývoj různých způsobů šíření audiovizuálních obsahů s cílem zasadit klasickou distribuci do kontextu ostatních forem distribuce a zdůraznit, že se v průběhu historie proměnila její role ve struktuře celého systému šíření audiovizuálních obsahů. Druhým cílem této kapitoly je ukázat, že klasická filmová distribuce byla k digitalizaci donucena změnami ve filmové produkci, postprodukci a dalších způsobech šíření audiovizuálních obsahů. V neposlední řadě studie ukazuje, že zatímco v minulosti probíhala soutěž o diváka mezi klasickou filmovou distribucí a např. televizním vysíláním, dnes probíhá hlavní soutěž mezi klasickým linkovým televizním vysíláním a online distribucí audiovizuálního obsahu.

Klíčová slova: filmová distribuce, digitalizace, televizní vysílání, státní filmový průmysl

Czech Film Distribution 2007-2016. A Decade of Change

The study details the development of film distribution during the ten years marked by the shift from analogue to digital technology of projection. It extends a previous study by the author that described the period 1987-2006, covering the disintegration of state-owned film industry and its transformation to standard film distribution.
The first part of the presented study describes the development of various means of dissemination of audiovisual contents with the aim to put classical distribution in the context of other forms of distribution and emphasize that in the course of history its role in the structure of the whole system of dissemination of audiovisual contents has been transformed. The second aim of this chapter is to demonstrate that classical film distribution was forced to digitization by changes in film production, postproduction and other means of dissemination of audiovisual contents. Last but not least, the study shows that while in the past the competition for spectators occurred between classical film distribution and, e.g. television broadcasting, today the main competition occurs between classical liner television broadcasting and online distribution of audiovisual contents.

Keywords: film distribution, digitalisation, television broadcasting, state film industry

Zveřejněno: 1. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Danielis, A. (2017). Česká filmová distribuce 2007-2016. Desetiletí změny. Iluminace29(2), 25-63. doi: 10.58193/ilu.1515
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aleš Danielis, Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace 19, 2007, č. 1, s. 53-104.
  2. Petr Szczepanik, Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. Brno: Host 2009.
  3. Thomas K. Arnold, All Hollywood studios now lined up behind Blu-Ray. Reuters, 21. 2. 2008. Dostupné online:, [cit. 7. 9. 2017].
  4. European Audiovisual observatory, Video on demand and catch-up TV in Europe. 2009. Dostupné online:, [cit. 7. 9. 2017].
  5. Aleš Danielis, Svět filmu bez perforace. Hrozby a příležitosti digitální filmové distribuce. Iluminace 25, 2013, č. 2, s. 89-101.
  6. European Commission, Information Sheets for every Member State's release windows. 29. 7. 2014. Dostupné online:, [cit. 7. 9. 2017].
  7. Ministerstvo kultury České republiky (Odbor médií a audiovize), Digitalizace kin v ČR. Informace o přechodu na digitální projekci obrazu a zvuku. Duben 2009. Dostupné online:, [cit. 7. 9. 2017].
  8. Ministerstvo kultury České republiky (Odbor médií a audiovize), Koncepce podpory a rozvoje české kinematografie a filmového průmyslu 2011-2016. Dostupné online:, [cit. 7. 9. 2017].
  9. John Belton, Digitální technologie ve filmu - nepravá revoluce. Iluminace 19, 2007, č. 4, s. 43-59.
  10. Luboš Bartošek, Náš film - Kapitoly z dějin 1896-1945. Praha: Mladá fronta 1985.
  11. Geoffrey Macnab - Gabriele Niola - Martin Blaney - Elisabet Cabeza - Melanie Goodfellow, Are much shorter theatrical windows around the corner? Screen Daily, 2. 1. 2017. Dostupné online:, [cit. 8. 9. 2017].
  12. Matt Donnelly - Matt Pressberg, Why Hollywood Studios Are Slow to Embrace Virtual Reality. The Wrap, 23. 7. 2017. Dostupné online:, [cit. 8. 9. 2017].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.