Iluminace, 2017 (roč. 29), číslo 2
Současný český audiovizuální průmysl
Editorial
Současný český audiovizuální průmysl
Editorial
bez autora
Iluminace 2017, 29(2):5
Tematický blok věnovaný současné české kinematografii
Články k tématu
Traditional and Convergent Domestic Audiences. Towards a Typology of the Transforming Czech Viewership of Films and TV Series
Jakub Macek
Iluminace 2017, 29(2):7-24 | DOI: 10.58193/ilu.1514
Tato explorativní studie vychází z dat získaných v roce 2014 v rámci průzkumu dospělé české populace a zaměřuje se na rozdíly mezi tradičním a konvergentním domácím publikem filmů a televizních pořadů. S využitím statistických metod hierarchické shlukové analýzy a multinomiální logistické regrese se tato empirická práce zabývá tradičními a konvergentními způsoby konzumace obsahu, různými formami kurátorství obsahu, postoji diváků k obsahu, sociodemografickými proměnnými a kulturou obecně. Na tomto základě je formulována na důkazech založená typologie českých domácích diváků, která navrhuje čtyři typy filmových a televizních diváků: tradiční pasivní...
Česká filmová distribuce 2007-2016. Desetiletí změny
Czech Film Distribution 2007-2016. A Decade of Change
Aleš Danielis
Iluminace 2017, 29(2):25-63 | DOI: 10.58193/ilu.1515
Studie podrobně popisuje vývoj filmové distribuce v průběhu deseti let, kdy došlo k přechodu od analogové k digitální technologii promítání. Rozšiřuje předchozí autorovu studii, která popisovala období 1987-2006, zahrnující rozpad státního filmového průmyslu a jeho transformaci na standardní filmovou distribuci. První část předkládané studie popisuje vývoj různých způsobů šíření audiovizuálních obsahů s cílem zasadit klasickou distribuci do kontextu ostatních forem distribuce a zdůraznit, že se v průběhu historie proměnila její role ve struktuře celého systému šíření audiovizuálních obsahů. Druhým cílem této kapitoly je ukázat, že klasická filmová...
Možnosti financování českého celovečerního hraného filmu z pohledu tvůrců
Financing of Czech Feature Films from the Perspective of Filmmakers
Eliška Pinďáková
Iluminace 2017, 29(2):65-83 | DOI: 10.58193/ilu.1516
Článek představuje zdroje financování současných českých hraných filmů a zkoumá, jak tyto zdroje hodnotí filmaři. Navazuje na studii Petra Szczepanika o vývoji českých celovečerních filmů publikovanou v roce 2015 a rozšiřuje ji o analýzu všech zdrojů, včetně těch, které dosud nebyly zmíněny, zejména sponzoringu a crowdfundingu. Jednotlivé zdroje jsou hodnoceny podle jejich vhodnosti pro ty filmaře, kteří se zaměřují na produkci artových filmů na jedné straně, a ty, kteří se zaměřují na produkci komerčněji zaměřených filmů na straně druhé.
Analýza
PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT. Možnosti a funkce flashbacku v konstrukci vyprávění
THE ARRIVAL FROM THE DARKNESS. Possibilities and Functions of the Flashback in the Narrative Construction
Martin Kos
Iluminace 2017, 29(2):85-97 | DOI: 10.58193/ilu.1517
Tato analytická studie popisuje možnosti a funkce využití flashbacků ve filmech Jana Stanislava Kolára a zasazuje je do kontextu filmové tvorby v českých zemích do roku 1922. Tvrdí, že v tomto období byl flashback standardním postupem, ale Kolár představoval při experimentování s jeho využitím v českém prostředí zcela ojedinělou tendenci. Analýza se zaměřuje především na masivní flashback v Příchozím z temnot jako příklad sofistikované práce s distribucí informací, a to prostřednictvím budování složité sítě vztahů, paralel mezi postavami a rozbitím lineárního vyprávění. Zároveň se zabývá vnitřní výstavbou tohoto flashbacku v kontextu rozpoznání jeho...
Rozhovory
Většina evropské produkce "necestuje". Rozhovor s Andrew Higsonem
Most European Productions Do not "Travel". An Interview with Andrew Higson
Jindřiška Bláhová
Iluminace 2017, 29(2):99-104
Rozhovor s Andrew Higsonem, vedoucím Divadelní, filmové a televizní katedry na Univerzitě v Yorku
Obzor
Od restrikcí k aktivní kulturní politice (Ivan Klimeš, Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945)
From Restrictions to an Active Cultural Policy (Ivan Klimeš, Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945)
Michal Večeřa
Iluminace 2017, 29(2):126-131
Recenze publikace Ivana Klimeše Kinematografie a stát v českých zemích
Poetika seriálové fikce: Od ZTRACENÝCH po ARABLEU (Radomír D. Kokeš, Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění)
Poetics of Serial Fiction: From LOST to ARABELA (Radomír D. Kokeš, Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění)
Jakub Korda
Iluminace 2017, 29(2):132-138
Recenze knihy Radomíra D. Kokeše Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění
Setkání afektové teorie s fenoménem beztvarosti (Tomáš Jirsa, Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře)
The Theory of Affection Meets with the Phenomenon of Formlessness (Tomáš Jirsa, Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře)
Jiří Anger
Iluminace 2017, 29(2):139-143
Recenze knihy Tomáše Jirsy Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální fi gury v moderní literatuře.
Druhá čtení Pierra Bourdieua (Guy Austin (ed.), New Uses of Bourdieu in Film and Media Studies)
Second Readings of Pierre Bourdieu (Guy Austin (ed.), New Uses of Bourdieu in Film and Media Studies)
Radim Procházka
Iluminace 2017, 29(2):144-153
Recenze knihy Guy Austina New Uses of Bourdieu in Film and Media Studies)
Hlasy z praxe
Z VOD se stal životaschopný byznys. Rozhovor s Ondřejem Kulhánkem
VOD Has Become a Viable Business. An Interview with Ondřej Kulhánek
Jan Hanzlík
Iluminace 2017, 29(2):105-113
Rozhovor s Ondřejem Kulhánkem
Ad fontes
Českomoravské filmové ústředí na cestě k centralizaci českého filmovnictví
The Bohemian-Moravian Film Union on the Way to the Centralization of Czech Film Industry
Tereza Czesany Dvořáková
Iluminace 2017, 29(2):114-119 | DOI: 10.58193/ilu.1520
Československé legie pohledem filmových kamer. Filmové aktivity Památníku osvobození a Masarykova lidovýchovného ústavu
Czechoslovak Legions in the View of Film Cameras. Film Activities of the Liberation Memorial and the Masaryk Educational Institute
Bohdana Kerbachová
Iluminace 2017, 29(2):120-125 | DOI: 10.58193/ilu.1521