Iluminace 2017, 29(2):65-83 | DOI: 10.58193/ilu.1516

Možnosti financování českého celovečerního hraného filmu z pohledu tvůrců

Eliška Pinďáková
Vysoká škola ekonomická v Praze

Článek představuje zdroje financování současných českých hraných filmů a zkoumá, jak tyto zdroje hodnotí filmaři. Navazuje na studii Petra Szczepanika o vývoji českých celovečerních filmů publikovanou v roce 2015 a rozšiřuje ji o analýzu všech zdrojů, včetně těch, které dosud nebyly zmíněny, zejména sponzoringu a crowdfundingu. Jednotlivé zdroje jsou hodnoceny podle jejich vhodnosti pro ty filmaře, kteří se zaměřují na produkci artových filmů na jedné straně, a ty, kteří se zaměřují na produkci komerčněji zaměřených filmů na straně druhé.

Klíčová slova: filnancování filmů, zdroje financování, sponzoring, crowdfunding, artové filmy

Financing of Czech Feature Films from the Perspective of Filmmakers

The article presents sources of financing of contemporary Czech feature films and explores how filmmakers evaluate these sources. It follows the study of film development of Czech feature films by Petr Szczepanik published in 2015 and extends it by analysis of all sources, including those that have not been previously mentioned, especially sponsorship and crowdfunding. Individual sources are evaluated according to their suitability for those filmmakers who focus on the production of art house films on the one hand and those who focus on the production of more commercially oriented ones on the other.

Keywords: film financing, funding sources, sponsorship, crowdfunding, art films

Zveřejněno: 1. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pinďáková, E. (2017). Možnosti financování českého celovečerního hraného filmu z pohledu tvůrců. Iluminace29(2), 65-83. doi: 10.58193/ilu.1516
Stáhnout citaci

Reference

  1. Petr Szczepanik a kol., Studie vývoje českého hraného kinematografického díla. Praha: Státní fond kinematografie 2015. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  2. Jonathan Hardy, Critical Political Economy of the Media. An Introduction. Routledge: Abingdon, Oxon and New York 2014.
  3. Georgina Born, Uncertain Vision. Birt, Dyke, and the Reinvention of the BBC. London: Secker and Warburg 2004.
  4. Jan Hendl, Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál 2016.
  5. Česká televize, Pro producenty. Dostupné online:, [cit.19. 5. 2016].
  6. Pavel Hanuš, Financování České televize: kam ty peníze mizí? Česká televize. Dostupné online:, [cit. 19. 5. 2016].
  7. Česká televize, Místo, kde jsou filmy doma. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  8. Česká televize, Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění. Dostupné online:, [cit. 3. 5. 2016].
  9. Filmová nadace, O nadaci. Dostupné online:, [cit. 6. 10. 2017].
  10. Filmová nadace, Pravidla pro poskytování nadačních příspěvků pro rok 2016. Dostupné online:, [cit. 3. 5. 2016].
  11. Česká televize, Archiv spolupráce. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  12. Nova, TV Nova slaví 20 let od svého vzniku. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  13. -mav-, Prima se chce pustit do filmových koprodukcí. Mediaguru.cz, 30. 1. 2013. Dostupné online:< http://www.mediaguru.cz/aktuality/prima-se-chce-pustit-do-filmovych-koprodukci/>, [cit. 5. 2. 2016].
  14. Ministerstvo spravedlnosti České republiky. HBO Europe s. r. o. Sbírka listin. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  15. Aleš Hudský, Tereza Polachová: V HBO děláme věci, které se vymykají normálu. Strategie, 28. 1. 2015. Dostupné online:, [cit. 5. 2. 2016].
  16. Martin Svoboda, Tvůrci Polednice: Filmař musí mít kinematografii nadrcenou. Češi to většinou vůbec neřeší. Aktuálně, 2. 12. 2015. Dostupné online:, [cit. 2. 5. 2016].
  17. Státní fond kinematografie, Statut Státního fondu kinematografie. Dostupné online:, [cit. 10. 5. 2016].
  18. Státní fond kinematografie, Krátkodobá koncepce. Dostupné online:, [cit.10. 5. 2016].
  19. Státní fond kinematografie, Dlouhodobá koncepce. Dostupné online:, [cit. 10. 5. 2016].
  20. Czech Film Commission, Kritéria a výše pobídky. Dostupné online:, [cit. 8. 5. 2016].
  21. Státní fond kinematografie, Seznamy. Dostupné online:, [cit. 8. 5. 2016].
  22. Kamil Fila, Přeceněný projekt Filipa Renče dostal bezprecedentní podporu. Respekt, 4. 12. 2015. Dostupné online:, [cit. 5. 9. 2017].
  23. Ministerstvo kultury České republiky, Eurimages. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  24. Ministerstvo kultury České republiky, Pravidla pro poskytování podpory koprodukovaným filmům. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  25. Mediadesk, Eurimages podpoří 16 evropských koprodukcí. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  26. Kreativní Evropa, O programu Kreativní Evropa. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  27. Mediadesk, Podpora vývoje - jednotlivé projekty. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  28. Mediadesk, Development. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  29. Stephen A. Greenwald - Paula Landry, This Business of Film. A Practical Guide to Achieving Success in the Film Industry. New York: Lone Eagle 2009.
  30. Zákon č.132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání). In: Sbírka zákonů. 13. 4. 2010.
  31. Jana Přikrylová - Hana Jahodová, Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada 2010.
  32. Product placement. Mediaguru.cz. Dostupné online:< http://www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/product-placement/>, [cit. 6. 5. 2016].
  33. Investopedia, Crowdfunding. Dostupné online:, [cit. 6. 5. 2016].
  34. Aleš Černý, V českém crowdfundingu padl rekord. Dohromady se vybralo už 34 milionů. Idnes.cz, 16. 2. 2015. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].
  35. HitHit, Nejvíce vybraných peněz. Dostupné online:, [cit. 7. 5. 2016].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.