Iluminace 2018, 30(4):51-60 | DOI: 10.58193/ilu.1589

Německé filmové hvězdy v okupované Belgii jako kulturní aktéři (1940-1944)

Roel Vande Winkel
Katolická univerzita v Lovani, LUCA

Mnoho článků a knih pojednává o filmových hvězdách takzvané „Třetí říše“, o filmech, v nichž hrály, nebo o způsobech, jakými tyto hvězdy podporovaly nacionálně-socialistický režim - účastí na společenských akcích, podporou Winterhilfe nebo vystupováním pro německé vojáky. Tento článek rozšiřuje toto zaměření o způsoby, jakými byly německé filmové hvězdy nasazovány pro zahraniční publikum. V kontextu probíhajícího výzkumu německé reorganizace belgického filmového sektoru (1940-1944) autor rekonstruuje návštěvy několika slavných herců či režisérů (Marika Rökk, Georg Jacoby, Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Zarah Leander, Ilse Werner, Hans Steinhoff a Heinrich George) v Němci okupované Belgii (1940-1944). Tato rekonstrukce dokládá, že tyto návštěvy byly německou propagandistickou službou v Belgii (Propaganda-Abteilung Belgien) vítány, ale celkově se konaly jen zřídka a někdy byly organizovány spíše narychlo. Zdá se, že propagandistické službě a belgickým pobočkám německých filmových distributorů Ufa a Tobis se nepodařilo vytvořit důslednou strategii využití německých filmových hvězd jako kulturních agentů. Nezdá se, že by němečtí filmoví producenti/distributoři vypracovali podobnou strategii pro (okupovanou) Evropu.

Klíčová slova: Belgie, druhá světová válka, filmové hvězdy, Marika Rökková, Zarah Leanderová, Ilse Wernerová

German Film Stars as Cultural Agents in Occupied Belgium (1940-1944)

Many articles and books discuss film stars of the so-called 'Third Reich', the movies they played in and/or the ways in which such stars supported by the National-Socialist regime, by attending social events, supporting Winterhilfe or performing for German troops. This article expands that focus by looking at the ways in which German film stars were deployed to target foreign audiences. Within the context of his ongoing research on the German reorganisation of the Belgian film sector (1940-1944), the author reconstructs the visits that several famous actors or directors (Marika Rökk, Georg Jacoby, Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Zarah Leander, Ilse Werner, Hans Steinhoff and Heinrich George) paid to German-occupied Belgium (1940-1944). This reconstruction demonstrates that such visits were welcomed by the German propaganda service in Belgium (Propaganda-Abteilung Belgien), but, all in all, were rarely and sometimes rather hastily organised. The propaganda service and the Belgian branches of the German film distributors Ufa and Tobis seem to have failed to develop a consistent strategy of using German film stars as cultural agents. By extension, the German film producers/distributors do not seem to have developed a similar strategy for (occupied) Europe.

Keywords: Belgium, WW II, film stars, Marika Rökk, Zarah Leander, Ilse Werner

Zveřejněno: 1. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vande Winkel, R. (2018). Německé filmové hvězdy v okupované Belgii jako kulturní aktéři (1940-1944). Iluminace30(4), 51-60. doi: 10.58193/ilu.1589
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jana Bruns, Nazi Cinema's New Women. Cambridge: Cambridge University Press 2009.
  2. Felix Moeller, The Film Minister: Goebbels and the Cinema in the "Third Reich". Stuttgart - London: Axel Menges 2010.
  3. Antje Ascheid, Hitler's Heroines: Stardom and Womanhood in Nazi Cinema. Philadelphia: Temple University Press 2003.
  4. Friedemann Beyer, Die Ufa-Stars im Dritten Reich. Frauen für Deutschland. München: Heyne Verlag 1991.
  5. Jo Fox, Filming Women in the Third Reich. Oxford: Berghahn 2000.
  6. Cinzia Romani, Le Dive Del Terzo Reich. Roma: Gremese Editore 1981.
  7. Roel Vande Winkel, Film distribution in occupied Belgium (1940-1944): German film politics and its implementation by the 'corporate' organisations and the Film Guild. Tijdschrift voor Mediageschiedenis 20, 2017, č. 1, s. 46-78. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Roel Vande Winkel a Ine Van linthout, De Vlaschaard 1943. Een Vlaams boek in nazi-Duitsland en een Duitse film in bezet België. Kortrijk-Brussel: Groeninghe 2007.
  9. Roel Vande Winkel a Dirk Van Engeland, Edith Kiel & Jan Vanderheyden: Pioniers van de Vlaamse film. Brussels: Cinematek.
  10. Marika Rökk, Herz mit Paprika. München: Wilhelm Heyne Verlag 1976.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.