Iluminace, 2018 (roč. 30), číslo 4
Editorial
Kinematografie a "Nová Evropa". Evropský filmový průmysl pod německou okupací, 1939-1945
Pavel Skopal
Iluminace 2018, 30(4):5-7
Články
Tuláci "Novou Evropou". Říšská filmová politika a exportní možnosti protektorátní kinematografie
Tramps Wandering the "New Europe". The Reich's Film Politics and the Export Capacity of the Protectorate's Cinema
Pavel Skopal
Iluminace 2018, 30(4):9-30 | DOI: 10.58193/ilu.1587
Ve druhé polovině 30. let český filmový průmysl zvýšil své ambice v oblasti vývozu českých filmů. Okupace sice změnila podobu a podmínky vývozu, ale úplně ho nezastavila. Naopak, vývoz se poměrně intenzivně rozvíjel, i když byl řízen Říší prostřednictvím společnosti Transit Film. Cílem této společnosti bylo kontrolovat distribuční kanály filmů v evropských kinech a realizovat kulturně-politické cíle říšského ministerstva propagandy. K těmto cílům patřila i přísná regulace dovozu zahraničních filmů do Německa, v důsledku čehož byly na obrovský trh uvedeny pouze tři české filmy: Krok do tmy, Modrý závoj a do konce protektorátní éry také Noční motýl....
Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze
The Reich, the Europe, the Protectorate, and the Cinema. Prag-Film during Crystallization and Realization of Nazi Film Expansion
Tereza Czesany Dvořáková
Iluminace 2018, 30(4):31-49 | DOI: 10.58193/ilu.1588
Studie se zaměřuje na zodpovězení několika dílčích výzkumných otázek, které kontextualizují téma protektorátního filmového průmyslu, konkrétně okolnosti vzniku a existence nacisty vytvořené společnosti Prag-Film. V první části studie je představena koncepce říšského filmu, jejímž cílem bylo všeobecné produkční a ekonomické posílení německé kinematografie na domácí i zahraniční úrovni. V letech 1937-1942 nacisté realizovali rozsáhlou centralizaci a částečné zestátnění filmové infrastruktury v Německu a v některých okupovaných zemích včetně Protektorátu Čechy a Morava. Druhá část studie analyzuje konkrétní kroky a okolnosti, které vedly ke germanizaci...
Německé filmové hvězdy v okupované Belgii jako kulturní aktéři (1940-1944)
German Film Stars as Cultural Agents in Occupied Belgium (1940-1944)
Roel Vande Winkel
Iluminace 2018, 30(4):51-60 | DOI: 10.58193/ilu.1589
Mnoho článků a knih pojednává o filmových hvězdách takzvané „Třetí říše“, o filmech, v nichž hrály, nebo o způsobech, jakými tyto hvězdy podporovaly nacionálně-socialistický režim - účastí na společenských akcích, podporou Winterhilfe nebo vystupováním pro německé vojáky. Tento článek rozšiřuje toto zaměření o způsoby, jakými byly německé filmové hvězdy nasazovány pro zahraniční publikum. V kontextu probíhajícího výzkumu německé reorganizace belgického filmového sektoru (1940-1944) autor rekonstruuje návštěvy několika slavných herců či režisérů (Marika Rökk, Georg Jacoby, Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Zarah Leander, Ilse Werner, Hans Steinhoff...
Která cesta vede ke křesťanskému nacionalismu? Maďarská kinematografie válečného období v Evropě Nového řádu
Which Path to Christian Nationalism? Wartime Hungarian Cinema in New Order Europe
David Frey
Iluminace 2018, 30(4):61-87 | DOI: 10.58193/ilu.1590
Tento článek zkoumá proměnu maďarského filmového průmyslu se zaměřením na válečná léta, kdy se Maďarsko stalo třetím nejplodnějším producentem celovečerních filmů v kontinentální Evropě a kdy rétorika o národně-produkční úloze filmu a s ní spojený antisemitismus dosáhly crescenda na celém kontinentu. Navzdory tomu, co se zdálo být ideálními podmínkami pro pravicové zastánce maďarského křesťanského nacionalismu, článek Davida Freye ukazuje, jak obtížné bylo pro Maďarsko vymyslet a udržet životaschopný filmový průmysl, který měl definovat národ uprostřed války, chudoby, kulturní krize a politické nestability, zatímco bylo pod záštitou nacistického Německa,...
Edice
Vize říšského filmového průmyslu
Vision of the Reich Film Industry
Pavel Skopal
Iluminace 2018, 30(4):104-120 | DOI: 10.58193/ilu.1593
Rozhovory
Okupace jako evropská zkušenost. Rozhovor s Tatjanou Tönsmeyerovou
Occupation as an European Experience. An Interview with Tatjana Tönsmeyer
Pavel Skopal
Iluminace 2018, 30(4):89-96
Obzor
Začátek filmu jako výzva pro analýzu (Annette Insdorf, Cinematic Overtures: How to Read Opening Scenes)
The Beginning of the Film as a Challenge for Analysis (Annette Insdorf, Cinematic Overtures: How to Read Opening Scenes)
Petr Mareš
Iluminace 2018, 30(4):130-134
Teorie vypravěčského třesku (David Bordwell, Reinventing Hollywood: How 1940s Filmmakers Changed Movie Storytelling)
Theory of the Narrative Bang (David Bordwell, Reinventing Hollywood: How 1940s Filmmakers Changed Movie Storytelling)
Martin Kos
Iluminace 2018, 30(4):135-139
Filmová kritika jako poslání (Tomáš Hála (ed.), Galina Kopaněva. Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory)
Film Criticism as a Mission (Tomáš Hála (ed.), Galina Kopaněva. Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory)
Pavel Bednařík
Iluminace 2018, 30(4):140-145
Art Save the Screen (ScreenSaverGallery: Nelidské umění)
Matěj Forejt
Iluminace 2018, 30(4):146-147
Hlasy z praxe
Rovnováha mezi tvůrčím rizikem, originalitou a finanční návratností. Rozhovor s Christianem Routhem
Balance between Creative Risk, Originality and Financial Return. An Interview with Christian Routh
Eva Pjajčíková, Marek Loskot
Iluminace 2018, 30(4):97-103
Ad fontes
Ponrepo Viktor 1860-1926 (1931)
Luboš Marek
Iluminace 2018, 30(4):121-123 | DOI: 10.58193/ilu.1594
Střihový válečný dokument Neznámý vojín mluví (1934)
Compilation War Documentary Neznámý vojín mluví (1934)
Alena Šlingerová
Iluminace 2018, 30(4):124-129 | DOI: 10.58193/ilu.1595
Příloha
Z přírůstků Knihovny NFA
New Acquisitions of the NFA Library
Iluminace 2018, 30(4):148-152