Iluminace 2019, 31(2):7-24 | DOI: 10.58193/ilu.1617
Ekosystém institucí českého dokumentárního filmu. Vzorce spolupráce a využití
- Univerzita Karlova
Cílem této práce je odhalit systém aktérů, kteří utvářeli prostředí českého dokumentárního filmu a jeho proměny v posledních deseti letech. Jedná se o významné instituce, jako jsou televize, Státní fond kinematografie, festivaly a instituce věnující se vzdělávání filmových profesionálů. Ekologická perspektiva umožňuje nahlédnout jednotlivé aspekty i celkový systém. Z této perspektivy vyvstávají různé paralely se životem, vztahy a udržitelností v přírodě, které se stávají nástrojem pro analýzu vztahů v mediálním světě. Studium ekosystému institucí dokumentárního filmu se opírá o výzkum prostředí prostřednictvím jednotlivých aktérů, kteří v systému působí, jsou zapojeni do sítě vztahů spolupráce a využívání, poskytují přímý vhled do prostředí a mohou určit jeho specifika a zachytit proměny (režiséři, producenti, televize nebo vzdělávací platformy). Metodou orální historie jsme zkoumali, jaký vztah mají respondenti k jednotlivým institucím, zda a jak je vnímají, jak s nimi (společně) komunikují, co tvoří jejich zkušenost s nimi a jak se vyvíjí a mění, jaké jsou důvody a nástroje změn. Obraz prostředí dokumentárního filmu byl konstruován na základě rozhovorů s aktéry a analýzy systému vzájemných vztahů.
Klíčová slova: dokumentární film, instituce, mediální ekologie, Česká televize, Státní fond kinematografie, filmové festivaly
Ecosystem of Czech Documentary Film Institutions. Patterns of Cooperation and Usage
The aim of this paper is to uncover the system of actors who have shaped the environment of Czech documentary film and its transformation over the last ten years. These are major institutions such as television, The Czech Film Fund, festivals and institutions dedicated to the education of film professionals. The ecological perspective gives insight into individual aspects as well as the overall system. From this perspective, different parallels with life, relationships and sustainability in nature are emerging, which are becoming a tool for analyzing relationships in the media world. The ecosystem study of documentary film institutions relies on research into the environment through individual actors that are active in the system, are involved in a network of collaborative and exploitation relationships, provide direct insight into the environment and can determine its specificities and capture transformations (directors, producers, television or educational platforms). Through the method of oral history, we examined the relationship of respondents to individual institutions, whether and how they perceive them, how they (together) communicate, what constitutes their experience with them, and how it develops and changes, what are the reasons and tools of change. The picture of the environment of documentary film was constructed from interviews with actors and an analysis of a system of mutual relations.
Keywords: documentary cinema, institutions, media ecology, Czech Television, The Czech Film Fund, film festivals
Zveřejněno: 1. červen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- David Thorburn - Henry Jenkins (eds.), Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition. Cambridge - London: MIT Press 2003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Matthew Fuller, Media Ecologies. Boston: MIT Press 2005.
- Kate Nash - Craig Hight - Catherine Summerhayes (eds.), New Documentary Ecologies. Emerging Platforms, Practices and Discourses. New York: Palgrave Macmillan 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- What Is Media Ecology? Three definitions. Dostupné online:, [cit. 10. 9. 2019].
- Helena Třeštíková, Sběrná kniha. Praha: Paseka 2017.
- Apolena Rychlíková, Dokument s. r. o.: když si dokumentaristé zakládají filmové produkce. Praha: FAMU 2018.
- Pavel Krumpár, Česká televize jako filmový producent 1992-2002 (1. část). Iluminace 22, 2010, č. 4, s. 21.
- Jadwiga Hučková - Jan Křipač - Iwona Łyko (eds.), Český a polský dokumentární film v éře evropeizace. Praha: Národní filmový archiv 2015.
- Martin Štoll, Jan Špáta. Malá Skála: Praha 2007.
- Lucie Česálková (ed.), Generace Jihlava. Brno: Větrné mlýny 2014.
- Petr Szczepanik - Patrik Vonderau (eds.), Behind the Screen: Insides European Production Cultures. New York: Palgrave Macmillan 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Michal Procházka, Closer Look: Documentary Film and Funding Policies in the Visegrad Region: a Basic Overview. Praha: Institut dokumentárního filmu 2012.
- Lucie Králová, "Head and Stomach". Formát masterclass jako východisko pro zkoumání představ o dokumentárním filmu v systému televize veřejné služby: Současné trendy v oblasti dokumentárního filmu v Evropě v podání decision makerů z televizí veřejné služby z Dánska, Švédska a České republiky. Iluminace 28, 2016, č. 4, s. 61-95.
- Marijke De Valck, Film Festivals. From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press 2007.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.