Iluminace 2019, 31(4):5-26 | DOI: 10.58193/ilu.1641
Propad kvality i prestiže? České filmové recenze v digitální éře
- Univerzita Karlova
Klíčová slova: digitální komunikace, filmové recenze, hodnocení, emocionální prožitek, autor, recipient, užívání jazyka
Decline of Quality and Prestige? Czech Film Reviews in the Digital Era
The rise of digital media shook the sphere of film criticism because not only professional journalists but also fans and common users got the opportunity to write film reviews. Under these conditions, the shape of reviews changes and becomes more diverse. This article deals with the issues of structure, functions and language of contemporary Czech film reviews published on the internet in comparison with reviews in the press. The reviews posted on websites vary in many aspects, but some characteristic features and tendencies are evident. While reviews in the press often give prominence to description and interpretation of examined films, reviews on the internet accentuate the evaluation. This evaluation is mostly based on the reviewer's emotional experience with the film and uses simple oppositions as amusing (thrilling) - boring, pleasant - unpleasant. Further, the textual manifestation of communicating subjects (author, recipient) and of their mutual contact comes to the fore. The recipient is directly addressed and influenced; the author reports on his mental confrontation with the film and creates his image as a unique personality. The language used is characterized by preference for informal and emotional terms on the one hand and, on the other, for striking and unusual wording.
Keywords: digital communication, film reviews, evaluation, emotional experience, author, recipient, language use
Zveřejněno: 1. prosinec 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Maria Krauz, Kritik, Kritisieren vs. Rezensieren aus der Perspektive eines Sprachwissenschaftlers. Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs 11, 2018, s. 103-116.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavel Bednařík, Filmová kritika jako poslání. Iluminace 30, 2018, č. 4, s. 140.
- Pavel Zahrádka, Profesionální versus fanouškovská kulturní kritika. Kvalitativní výzkum sémantiky a normativity hodnocení filmových děl. Iluminace 31, 2019, č. 1, s. 5-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stéphane Debenedetti - Ghofrane Ghiarini, To Quote or not to Quote? Critics' Quotations in Film Advertisements as Indicators of the Continuing Authority of Film Criticism. Poetics. Journal of Empirical Research on Culture, the Media and the Arts 66, 2018, s. 31-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mattias Frey, The Permanent Crisis of Film Criticism: The Anxiety of Authority. Amsterdam: Amsterdam University Press 2015.
- Andrew Mc Whirter, Film Criticism and Digital Cultures: Journalism, Social Media and the Democratization of Opinion. London - New York: I. B. Tauris 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rónán McDonald, The Death of the Critic. London: Continuum 2007.
- Mattias Frey - Cecilia Sayad (eds.), Film Criticism in the Digital Age. New Brunswick, NJ - London: Rutgers University Press 2015.
- Ruud S. Jacobs et al., Everyone's a Critic: The Power of Expert and Consumer Reviews to Shape Readers' Post-viewing Motion Picture Evaluations. Poetics. Journal of Empirical Research on Culture, the Media and the Arts 52, 2015, s. 92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Laura Hubner (ed.), Valuing Films: Shifting Perceptions of Worth. London: Palgrave Macmillan 2011.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nete Nørgaard Kristensen - Unni From, From Ivory Tower to Cross-Media Personas: The Heterogeneous Cultural Critic in the Media. Journalism Practice 9, 2015, č. 6, s. 853-871.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andrew McWhirter, Film Criticism in the Twenty-First Century: Six Schools. Journalism Practice 9, 2015, č. 6, s. 890-906.
Přejít k původnímu zdroji...
- Alex Clayton - Andrew Klevan (eds.), The Language and Style of Film Criticism. London - New York: Routledge 2011.
- Ilona K. E. de Jong - Christian Burgers, Do Consumer Critics Write Differently from Professional Critics? A Genre Analysis of Online Film Reviews. Discourse, Context and Media 2, 2013, s. 75-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gernot Stegert, Filme rezensieren in Presse, Radio und Fernsehen. München: TR-Verlagsunion 1993.
- Timothy Corrigan, A Short Guide to Writing about Film. 8th ed. Boston etc.: Pearson 2012.
- Annemarie Kersten - Denise D. Bielby, Film Discourse on the Praised and Acclaimed: Reviewing Criteria in the United States and United Kingdom. Popular Communication 10, 2012, s. 183-200.
Přejít k původnímu zdroji...
- Marc Verboord, The Impact of Peer-Produced Criticism on Cultural Evaluation: A Multilevel Analysis of Discourse Employment in Online and Offline Film Reviews. New Media & Society 16, 2014, č. 6, s. 921-940.
Přejít k původnímu zdroji...
- Heiko Hausendorf (ed.), Vor dem Kunstwerk. Interdisziplinäre Aspekte des Sprechens und Schreibens über Kunst. München: Wilhelm Fink 2007.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jiřina Malá, Texte über Filme. Stilanalysen anhand von Filmrezensionen und filmbezogenen Texten. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita 2016.
- Anindita Chakravarty - Yong Liu - Tridib Mazumdar, The Differential Effects of Online Word-of-Mouth and Critics' Reviews on Pre-Release Movie Evaluation. Journal of Interactive Marketing 24, 2010, s. 185-197.
Přejít k původnímu zdroji...
- Joachim Felix-Leonhard et al. (eds.), Medienwissenschaft. Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen. 2. Teilband. Berlin - New York: Walter de Gruyter 2001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jan Igorevič Tjažlov, Aktuaľnyje formy mediatěkstov, posvjaščennych kino: Žanrovyje i jazykovyje těnděncii. Medialingvistika 3, 2016, č. 2, s. 71-80.
- Jana Hoffmannová a kol., Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.