Iluminace 2021, 33(2):59-75 | DOI: 10.58193/ilu.1702
Symbióza fikčních a non-fikčních postupů v nerealizovaných scénářích Karla Vachka
Tato studie se zaměřuje na nerealizované scénáře režiséra Karla Váchy. Zabývá se devíti dochovanými texty scénářů: Hero Bohemia, Kdo bude hlídat hlídače?, Létající neidentifikovatelné české objekty, Česká regurgitace a Romany, napsané v 60. letech, Bohemia Docta, napsaná v druhé polovině 70. let, Co dělat? a Via Lucis, napsané v exilu na počátku 80. let, a Členové hnutí Obroda a Obrodáři a Communisum, napsané po roce 2000. Scénáře jsou v článku stručně představeny a je popsána postupná proměna jejich funkce. Od 70. let Vachek nekladl důraz na utilitární funkci scénářů, tj. přímý popis obrazů, které mají být natočeny. Místo toho vytvářel, jak sám říkal, spíše „nadtexty“, často složené z úryvků, které mu sloužily jako prostor pro reflexi a přemýšlení o vybraných tématech. Hlavní část studie se zaměřuje na významnou formální jedinečnost Vachekových scénářů: propojení prvků typických pro hraný a dokumentární film. Jsou zkoumány metody této symbiózy, což umožňuje rozšířit výzkum Vachekovy autorské poetiky.
Klíčová slova: Karel Vachek, nerealizovaný scénář, fikční kinematografie, non-fikční kinematografie, dokumentární film
Symbiosis of Fiction and Non-Fiction Methods in Karel Vachek's Unrealized Screenplays
This study is focused on unrealized screenplays written by the director Karel Vachek. It deals with nine extant texts of the screenplays: Hero Bohemia, Who Will Watch the Watchman?, Flying Unidentifiable Czech Objects, Czech Regurgitation and Romany, written in the 1960s, Bohemia Docta, written in the second half of the 1970s, What to Do? and Via Lucis, written in exile in the early 1980s, and the Members of the Revival movement and the Revival Movers and Communisum, written after the year 2000. The scripts are briefly introduced and the gradual transformation of their function is described in the article. Since the 1970s, Vachek had not emphasized the utilitarian function of screenplays, i. e. a direct description of images to be filmed. Instead, he was creating, as he himself called it, rather "over-texts", often composed of excerpts that served him as a space for reflection and thinking about selected topics. The main part of the study is focused on the significant formal uniqueness of Vachek's scripts: the interweaving of elements typical for fiction and non-fiction cinema. The methods of this symbiosis are explored, which allows to broaden research of Vachek's authorial poetics.
Keywords: Karel Vachek, unrealized screenplay, fiction film, non-fiction film, documentary film
Zveřejněno: 1. červen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Aaltonen, Jouko. "Script as a hypothesis: Scriptiwriting for documentary film", Journal of Screenwriting 8, č. 1 (2017), 57.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carroll, Noël. "From Real to Reel: Entangled in the Nonfiction Film", Philosophy Exchange 14, č. 1 (1983), 5-45.
- Dooley, Kath. "Digital 'underwriting': A script development in the age of media convergence", Journal of Screenwriting 8, č. 3 (2017), 289.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janoušek, Jiří. 3 1/2 podruhé (Praha: Orbis, 1969).
- Nicholls, Bill. Úvod do dokumentárního filmu (Praha: NAMU, 2010).
- Odin, Roger. "Sémio-pragmatický přístup k dokumentárnímu filmu", in DO: revue pro dokumentární film, 2/2004 (Praha - Jihlava: JSAF, 2004), 189-195.
- Plantinga, Carl. "Dva přístupy k pohyblivým obrazům a rétorice dokumentu", in DO: revue pro dokumentární film, 5/2007 (Praha - Jihlava: JSAF, 2007), 126-127.
- Price, Steven. The Screenplay: Authorship, theory and criticism (Houndmills - Basingstoke - Hampshire: Palgrave Macmillan, 2010).
- Švoma, Martin. Karel Vachek etc. (Praha: NAMU, 2008).
- Vachek, Karel. "Česká regurgitace", Film a doba 67, č. 1 (2021), 68-75.
- Vachek, Karel. "Kdo bude hlídat hlídače?", Film a doba 12, č. 6 (1968), 294-305.
- Vachek, Karel. Teorie hmoty (Praha: Herrmann a synové, 2004).
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.