Iluminace, 2021 (roč. 33), číslo 2


Články

The Peripheralization of East-Central European Film Cultures on VOD Platforms

Constantin Parvulescu, Jan Hanzlík

Iluminace 2021, 33(2):5-25 | DOI: 10.58193/ilu.1700  

Tento článek vychází z předchozího výzkumu evropských digitálních periferií a zkoumá způsob, jakým jsou vytvářeny na rozhraních katalogů VOD (video-on-demand). Naše analýza rozlišuje mezi kvantitativní a kvalitativní periférií a zohledňuje jak evropské poskytovatele, kteří obdrželi dotace od EU, tak globální služby, jako je Netflix. Zaměřuje se na evropské filmové kultury a kriticky se zabývá zastřešujícím pojmem „evropský film“. Článek tvrdí, že platformy VOD financované EU mají tendenci upřednostňovat větší evropské filmové kultury, jako je Francie, a znevýhodňovat menší, jako jsou ty ze středovýchodní Evropy (Česko, Rumunsko, Maďarsko...

Eldorádem zrádců. Nerealizovaný produkční cyklus a kulturněpolitické kolize poválečné československé kinematografie

El Dorado of Traitors. Unrealized Production Cycle and Cultural-Political Collisions of Post-War Czechoslovak Cinema

Martin Mišúr

Iluminace 2021, 33(2):27-57 | DOI: 10.58193/ilu.1701  

Tento článek poskytuje pohled na žánrové jevy z atypické perspektivy: pokouší se zachytit a funkčně vysvětlit produkční cykly v jejich nerealizované podobě. Článek sleduje tematicky soudržnou skupinu filmů během konkrétního omezeného období, které byly zvažovány, ale nakonec nebyly realizovány a u nichž se zachovaly určité hmotné stopy. Existence a analytické vytěžení těchto dochovaných stop – provedené na příkladu podnětů genetické kritiky – umožní nahlédnout do historie v její neviditelné a nesouvislé podobě. Myšlenka uvedená na začátku studie je, že skutečnost, že se něco nakonec nestalo – bylo to buď neaktivní, zakázané nebo narazilo...

Symbióza fikčních a non-fikčních postupů v nerealizovaných scénářích Karla Vachka

Symbiosis of Fiction and Non-Fiction Methods in Karel Vachek's Unrealized Screenplays

Miloš Kameník

Iluminace 2021, 33(2):59-75 | DOI: 10.58193/ilu.1702  

Tato studie se zaměřuje na nerealizované scénáře režiséra Karla Váchy. Zabývá se devíti dochovanými texty scénářů: Hero Bohemia, Kdo bude hlídat hlídače?, Létající neidentifikovatelné české objekty, Česká regurgitace a Romany, napsané v 60. letech, Bohemia Docta, napsaná v druhé polovině 70. let, Co dělat? a Via Lucis, napsané v exilu na počátku 80. let, a Členové hnutí Obroda a Obrodáři a Communisum, napsané po roce 2000. Scénáře jsou v článku stručně představeny a je popsána postupná proměna jejich funkce. Od 70. let Vachek nekladl důraz na utilitární funkci scénářů, tj. přímý popis obrazů, které mají být natočeny. Místo toho vytvářel, jak sám říkal,...

Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl na dokumentaci restaurování filmu

Possibilities of Application of the Principles of Documentation of Conservation-restoration of Arts and Crafts to the Documentation of Film Restoration

Zuzana Bauerová, Tereza Frodlová

Iluminace 2021, 33(2):77-96 | DOI: 10.58193/ilu.1703  

Konzervace děl výtvarného a užitého umění vychází ze stávajícího legislativního a metodického rámce v oblasti dokumentace, zatímco dokumentace zásahů při restaurování filmů často vychází pouze z částečných doporučení nebo postupů jednotlivých filmových archivů. To může být způsobeno skutečností, že restaurování filmů jako akreditovaná vědecká disciplína se etablovalo teprve v posledních desetiletích, ale také tím, že filmové médium je tak specifické, že zavedené postupy a přístupy k konzervaci kulturního dědictví na něj nelze vždy jednoduše aplikovat. Kromě toho prochází filmová restaurátorská činnost významnou transformací v důsledku nástupu digitálních...

Digitální hranice: setkání s nejistotou (recenzní studie)

Digital Frontiers: Meeting Uncertainty (A Review Study)

Benjamin Slavík

Iluminace 2021, 33(2):97-114 | DOI: 10.58193/ilu.1704  

Cílem prezentované studie je popsat vztah mezi myšlením současného vizuálního teoretika Daniela Strutta a francouzského poststrukturalistického filozofa Gillese Deleuze; napětí mezi myšlením a obrazem je v této studii analyzováno především. Daniel Strutt ve své knize Digitální obraz a realita: Affect, Metafyzika a postkinematografie představil koncept digitální hranice (vlastní digitální obrazová ontologie), která je silně ovlivněna Deleuzeho myšlením (na jedné straně ontologickým v díle Difference and Repetition, na druhé straně tím, které se věnuje obrazu moderní kinematografie v knize Cinema 2: The Time-Image). Oba autory spojuje snaha identifikovat...

Dokumenty a materiály

Budulínek a Labyrint

Budulínek and Labyrinth

Jan Bernard

Iluminace 2021, 33(2):115-146 | DOI: 10.58193/ilu.1705  

Výtvarník, fotograf, spisovatel a teoretik Václav Zykmund (18. června 1914 – 10. května 1984) byl jedním z mladších představitelů předválečného a poválečného českého surrealismu. Je zakladatelem dvou významných uměleckých skupin Ra (1944) a Parabola (1963). Jeho tvorbu ovlivnili Josef Šíma, Salvator Dalí, Man Ray a André Breton. Jeho blízkým přítelem byl přední teoretik Karel Teige, který ho přivedl k surrealismu. Zykmund byl komunista, ale v období socialistického realismu bránil moderní umění před ideologickou kritikou. Dvakrát v životě se uchýlil k filmařině. Během politických procesů a dalších represí v letech 1949-1953 se stal výtvarníkem...

Recenze

Bez dialógu, bez spoluautorstva (Eva Filová - Eva Vženteková, Slovenský štát vo filme: Dokumentárna a hraná tvorba po roku 1945)

Without Dialogue, Without Co-authorship (Eva Filová - Eva Vženteková, Slovenský štát vo filme: Dokumentárna a hraná tvorba po roku 1945)

Václav Macek

Iluminace 2021, 33(2):147-153 | DOI: 10.58193/ilu.1706  

recenze knihy Eva Filová - Eva Vženteková, Slovenský štát vo filme: Dokumentárna a hraná tvorba po roku 1945

Vertikální komplexnost analýzy a interpretace (Zdeněk Hudec, Paul Verhoeven a jeho filmy)

Vertical Complexity of Analysis and Interpretation (Zdeněk Hudec, Paul Verhoeven a jeho filmy)

Luboš Ptáček

Iluminace 2021, 33(2):154-157 | DOI: 10.58193/ilu.1707  

recenze knihy Zdeněk Hudec, Paul Verhoeven a jeho filmy