Iluminace 2024, 36(1):71-92 | DOI: 10.58193/ilu.1771

Kritické Dědictví
Exkomunikace a blahořečení prvního porevolučního filmu Věry Chytilové.

Ondřej Zach
Univerzita Palackého

Na základě částečně autobiografické perspektivy se článek zabývá případem heteronomního kritického hodnocení filmu Dědictví aneb Kurvahošigutentag (Věra Chytilová, 1992) ve světle transformace českého filmového průmyslu v 90. letech 20. století. První postsocialistický film emblematické režisérky československé nové vlny byl zprvu považován za zradu kulturního dědictví, které jeho autorka reprezentovala. V roce 2020 byl však tentýž film českou kritikou označen za třetí nejvýznamnější dílo postsametové éry. Text konstatuje, že rétorické využití téhož kulturního kánonu československé nové vlny použité při estetickém hodnocení téhož filmu v různých dobách dvěma různými hodnotícími komisemi vedlo ke dvěma protichůdným estetickým soudům. Z toho vyvozuje tezi, že jádrem této heteronomie posuzování může být rozdílnost kritického diskurzu vyplývající z různých "forem života" členů hodnotících komisí. Tvrdí, že spíše než změny v estetických hodnotách filmu nebo ve vkusu publika odhalují změny v hodnocení performativní tendence (v austinovském i butlerovském smyslu) filmové kritiky, objevující se v tomto případě jako "dědictví" procesů transformace české kinematografie v 90. letech. Na základě tohoto pojetí navrhuje filmovou kritiku chápat jako médium specifického sociokulturního kontextu a její aktuální texty studovat jako sociálně podmíněnou diskurzivní praxi.

Klíčová slova: filmová kritika, heteronomie, transformace, post-socialistický film, performativita, Věra Chytilová

Critical Inheritance
The Excommunication and Beatification of Věra Chytilová’s First Post-Revolutionary Film

The article explores the case of the heteronomous critical evaluation of the film The Inheritance or Fuckoffguysgoodday (Věra Chytilová, 1992) in light of the transition of the Czech film industry in the 1990s. The first post-socialist film by Czechoslovak New Wave's emblematic director was at first regarded as a betrayal of the cultural heritage its author has represented. In 2020, though, the same film was marked by Czech critics as the third most important work of the post-velvet era. The text notes that the rhetorical use of the same cultural canon of the Czechoslovak New Wave used in the aesthetic evaluation of the same film at different times by two different evaluation panels resulted in two contradictory aesthetic judgments. From this, it draws the thesis that lying in the core of such heteronomy of the judgment may be the difference in critical discourse resulting from the different "forms of life" of the members of the evaluation panels. It argues that rather than the change in the aesthetic values of the film or in public taste, the changes in the evaluation reveal the performative tendencies (in both Austinian and Butlerian sense) of the film criticism, emerging in this case as the "inheritance" of the processes of the transition of the Czech cinema in the 1990s. Based on that notion, it proposes for the film critique to be understood as a medium of the specific socio-cultural context and for its actual texts to be studied as a socially contingent discursive practice.

Keywords: film criticism, heteronomy, transition, post-socialist cinema, performativity, Věra Chytilová

Vloženo: 2. listopad 2023; Přijato: 12. březen 2024; Zveřejněno: 17. červen 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zach, O. (2024). Kritické Dědictví
Exkomunikace a blahořečení prvního porevolučního filmu Věry Chytilové. Iluminace36(1), 71-92. doi: 10.58193/ilu.1771
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aristotelés. Etika Níkomachova (Praha: P. Rezek, 1996).
  2. Austin, John L. Jak udělat něco slovy (Praha: Filosofia, 2000).
  3. Barthes, Roland. Mytologie (Praha: Dokořán, 2018).
  4. Barthes, Roland. S/Z (Praha: Garamond, 2007).
  5. Bergl, Jan. "Dědictví nové vlny aneb proměna autorského filmu v devadesátých letech", Revue Filmového přehledu, 2016, cit. 17. 10. 2023, https://www.filmovyprehled.cz/cs/revue/detail/dedictvi-nove-vlny-aneb-promena-autorskeho-filmu-v-devadesatych-letech.
  6. Bergl, Jan. "Exploatace aneb intermezzo v dějinách návštěvnosti českého porevolučního filmu", Revue Filmového přehledu, 2021, cit. 17. 10. 2023, https://www.filmovyprehled.cz/cs/revue/detail/exploatace-aneb-intermezzo-v-dejinach-navstevnosti-ceskeho-porevolucniho-filmu.
  7. Bilík, Petr. Financování filmu jako aspekt kulturní politiky (Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2021).
  8. Bláhová, Jindřiška. "Ateistická mše: Kouř či Dědictví aneb Kurvahošigutntág: Jak se rodí kultovní film", Respekt 31, č. 29 (2020), 54-57.
  9. Bláhová, Jindřiška. "'Before I fought ideology, not money': Věra Chytilová and the 1990s transformation of Czech cinema culture", Studies in Eastern European Cinema 10, č. 1 (2019), 39-54. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bláhová, Jindřiška. "Ven z trezoru: Přehodnocování a uvolňování zakázaných československých filmů z 60. let", Iluminace 22, č. 3 (2010), 83-113.
  11. Blažek, Jiří. "Pivo, sex a privatizace: České restituční komedie", A2 13, č. 2 (2017), 10.
  12. Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (Cambridge: Harvard University Press, 1984).
  13. Buchar, Robert. Sametová kocovina: Rozhovory s filmaři české Nové vlny (Brno: Host, 2001).
  14. Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity (New York: Routledge, 1990).
  15. Butler, Judith. Závažná těla (Praha: Karolinum, 2016).
  16. Caldwell, John Thorton. Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television (Durham: Duke University Press, 2008). Přejít k původnímu zdroji...
  17. Coufalová, Pavlína. "Štěstí a smutek Obecné školy", Cinemapur 1, č. 2 (1991), 1-3.
  18. Culler, Jonathan D. "The Fortunes of the Performative in Literary and Cultural Theory", Literature and Psychology 45, č. 1-2 (1999), 7-28.
  19. Doinel, Milan [Milan Klepikov]. "Jan Svěrák - auteur", Cinemapur 2, č. 6 (1993), 8-9.
  20. Doinel, Milan [Milan Klepikov]. "Proto…", Cinemapur 1, č. 1 (1991), 2.
  21. Drápela, Jiří - František Kačenka. "Parlamentní boje Moravanů o obnovu zemské samosprávy Moravy a Slezska v ČR", in Moravský historický sborník: Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001 (Brno: Moravský národní kongres, 2001), 556-558.
  22. Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction (Minneapolis: Minnesota University Press, 2008).
  23. Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé (Praha: Svoboda, 1995).
  24. English, James F. The Economy of Prestige (Cambridge: Harward University Press, 2009).
  25. Fila, Kamil. "Privatizační, restituční a prostituční komedie devadesátých let", Cinepur 27, č. 127 (2020), 71-77.
  26. Flígl, Jiří. "New Yorku a Libni zdaleka se vyhni: Exploatační tendence v české porevoluční kinematografii", Cinepur 17, č. 68 (2010), cit. 17. 10. 2023, http://cinepur.cz/article.php?article=1831.
  27. Halada, Andrej. Český film devadesátých let: Od Tankového praporu ke Koljovi (Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997).
  28. Havel, Václav. "Český úděl?", Host do domu 16, č. 15 (1969), 20-23.
  29. Holý, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ: Národní identita a postkomunistická transformace společnosti (Praha: Sociologické nakladatelství, 2010).
  30. Holý, Zdeněk. "Mystická louže", Cinepur 10, č. 3 (2003), cit. 25. 1. 2023, https://www.cinepur.cz/rubriky/ 584-mysticka-louze.
  31. Jarvie, Ian. Movies and Society (New York: Basic Books, 1970).
  32. Krastev, Ivan - Stephen Holmes. Světlo, které pohaslo: Vyúčtování (Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2020).
  33. Křivánková, Darina. "Tvorba režisérů české nové vlny po roce 1989: Věra Chytilová, Jan Němec, Jiří Menzel" (Diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2006).
  34. Limberk, Václav. "Stroj času: Dědictví aneb Kurvahošigutntág slaví 30 let", Filmserver.cz, 3. 9. 2022, cit. 17. 10. 2023, https://filmserver.cz/clanek/17888/dedictvi-aneb-kurvahosigutntag/.
  35. Lukeš, Jan. Orgie střídmosti aneb Konec československé státní kinematografie: (Kritický deník 1987- 1993) (Praha: Národní filmový archiv, 1993).
  36. Míšková, Věra. "Buran v luxusním hotelu", Rudé právo, 23. 12. 1992, 7.
  37. Mukařovský, Jan. "Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty", in Studie z estetiky (Praha: Odeon, 1966).
  38. Müller, Martin. "Sametoví Bastardi: Exploatační tendence v české kinematografii po roce 1989" (Diplomová práce, Janáčkova akademie múzických umění, 2014).
  39. Otáhal, Milan. Moc, opozice a společnost 1969/1989 (Praha: Maxdorf, 1994).
  40. Petráčková, Věra, ed. Akademický slovník cizích slov (Praha: Academia, 1997).
  41. Prokopová, Alena. "Začátek kapitalismu v Čechách aneb česká restituční komedie", Alenčin blog, 9. 4. 2011, cit. 17. 10. 2023. https://alenaprokopova.blogspot.com/2011/04/zacatek-kapitalismu--v-cechach-aneb.html.
  42. Sdružení české filmové kritiky. "Ceny české filmové kritiky 2019", Filmovakritika.cz, 2020, cit. 17. 10. 2023, https://filmovakritika.cz/ceny/ceny-ceske-filmove-kritiky-2019/.
  43. Sedláček, Jaroslav. Rozmarná léta českého filmu: 1989-1998 (Praha: Česká televize, 2012).
  44. Sládeček, Petr. "Dědictví aneb Troška dynamitu", Lidové noviny, 17. 12. 1992, 4.
  45. Slouka, Tomáš, ed. Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti po 13. sjezdu KSČ (Praha: SPN, 1972).
  46. Smith, Barbara. Contingencies of Value: Alternative Perspectives for Critical Theory (Cambridge - London: Harvard University Press, 1998).
  47. Spáčilová, Mirka. "Jedna velká folklórní manéž", MF Dnes, 16. 12. 1992, 11.
  48. Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970 (Praha: Národní filmový archiv, 2016).
  49. Škopková, Andrea. "Film očima normalizace: Jan Kliment a Rudé právo 1971-1973" (Bakalářská diplomová práce, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, 2012).
  50. Šiklová, Jiřina. "The 'Gray Zone' and the Future of Dissent in Czechoslovakia", Social Research 57, č. 2 (1990), 347-363.
  51. Vlasák, Zbyněk, ed. Autorka neklidu: Věra Chytilová očima české filmové kritiky (Brno: Moravská zemská knihovna, 2021).
  52. Walmsley-Evans, Huw. Film Criticism as a Cultural Institution (New York: Routledge, 2018). Přejít k původnímu zdroji...
  53. Wohlhöffner, Vladimír. "Dědictví aneb Kurvahošigutntag!", Český deník, 7. 1. 1993, 10.
  54. Zahrádka, Pavel. Heteronomie estetické hodnoty: Sociologická kritika filozofické estetiky (Brno: Host, 2015).
  55. Zuska, Vlastimil, ed. Umění, krása, šeredno: Texty z estetiky 20. století (Praha: Karolinum, 2003).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.