Iluminace, 2024 (roč. 36), číslo 1


Články

Negotiating Organizational Cultures
The Evolution of the VOD Platform Implementation in Czech Public Service Television

Lukáš Slavík, Klára Smejkal

Iluminace 2024, 36(1):5-28 | DOI: 10.58193/ilu.1775  

In response to the digital transformation and the surge of commercial video-on-demand (VOD) platforms like Netflix, public service media (PSM) face the challenge of adapting while preserving their core values. While current studies predominantly focus on the adaptation process of the Western European PSMs, this research contributes a novel perspective by investigating the case of Central and Eastern European countries, specifically the Czech public service broadcaster Česká televize (Czech Television, CT). The emphasis on the role of the organizational culture within this institution shows the social nature of digital innovation. It complements the...

Sadismus vůči diváctvu filmového díla
Liminální zkušenost a modulace percepce při performanci Náš očistec (Martin Ježek, 2021)

Sadism Against the Film Spectator
Liminal Experience and Modulation of Perception in the Performance Our Purgatory (Martin Ježek, 2021)

Kryštof Kočtář

Iluminace 2024, 36(1):29-70 | DOI: 10.58193/ilu.1772  

Někteří filmoví tvůrci si zvolili, že divákům svých děl nezprostředkují příběh, nýbrž přímo zaútočí na jejich smysly. V této studii se budeme zabývat expanded cinema performancí experimentálního filmaře Martina Ježka Náš očistec (2021), která pomocí různých technik usiluje právě o tento typ tělesného a afektivního diváctví. Je určena pro tři projektory a trojici pláten, přičemž se s ní lze setkat pouze ve formě události. Z tohoto důvodu budeme vycházet z textů teatroložky Eriky Fischer-Lichte, která vypracovala koncept estetiky performativity, jenž nabízí vhodný teoretický rámec pro výzkum uměleckých děl v událostní podobě. Nejprve však musíme...

Kritické Dědictví
Exkomunikace a blahořečení prvního porevolučního filmu Věry Chytilové.

Critical Inheritance
The Excommunication and Beatification of Věra Chytilová’s First Post-Revolutionary Film

Ondřej Zach

Iluminace 2024, 36(1):71-92 | DOI: 10.58193/ilu.1771  

Na základě částečně autobiografické perspektivy se článek zabývá případem heteronomního kritického hodnocení filmu Dědictví aneb Kurvahošigutentag (Věra Chytilová, 1992) ve světle transformace českého filmového průmyslu v 90. letech 20. století. První postsocialistický film emblematické režisérky československé nové vlny byl zprvu považován za zradu kulturního dědictví, které jeho autorka reprezentovala. V roce 2020 byl však tentýž film českou kritikou označen za třetí nejvýznamnější dílo postsametové éry. Text konstatuje, že rétorické využití téhož kulturního kánonu československé nové vlny použité při estetickém hodnocení téhož filmu v různých...

Přímá profesionalizace režisérů v animované tvorbě

Direct Professionalisation of Directors in Animation

Tomáš Hubáček

Iluminace 2024, 36(1):93-120 | DOI: 10.58193/ilu.1773  

Tato studie se zaměřuje na pozoruhodný fenomén československého animovaného filmu. V 70. letech 20. století došlo v Československu k unikátnímu spojení dvou odlišných světů – amatérského a animovaného filmu. Amatérští režiséři animovaných filmů mohli přejít přímo k profesionální režii, aniž by získali řádné vysokoškolské filmové vzdělání nebo museli absolvovat předchozí studiovou praxi. Pěti z nich to bylo umožněno na základě předchozích úspěchů na amatérských festivalech a jejich jedinečného výtvarného stylu. Pro tyto účely text definuje pojem "přímá profesionalizace" a vysvětluje její aspekty. Studie sleduje vstup režisérů do profesionální...

Sokol kinematografický

Cinematographic Sokol

Ivan Klimeš

Iluminace 2024, 36(1):121-168 | DOI: 10.58193/ilu.1774  

Tělovýchovný spolek Sokol s masovou členskou základnou, s kořeny hluboko v 19. století a vysokým společenským kreditem díky nacionálnímu obsahu svého programu se stal v meziválečném Československu největším provozovatelem a budovatelem kin. Z přibližně 1 850 kin v republice jich patřilo Sokolu zhruba 40 %, což znamená, že z více než 3 000 sokolských poboček jich provozovala kino asi čtvrtina. Šlo většinou o kina venkovská a 80 % z nich hrálo jen jednou nebo dvakrát týdně. Článek sleduje, jak se pražská centrála Sokola snažila ve 20. letech sjednotit sokolská kina do jednoho gigantického sdružení, jehož členové by získávali od půjčoven filmy výlučně...

Recenze

Peripheral Vision-Makers

Jonathan Owen

Iluminace 2024, 36(1):169-174 | DOI: 10.58193/ilu.1778  

Recenze knihy: Petr Szczepanik, Screen Industries in East-Central Europe (London: BFI and Bloomsbury Publishing, 2021).

Reframing Postsocialist Legacy and Imagery

Tanya Silverman

Iluminace 2024, 36(1):175-180 | DOI: 10.58193/ilu.1776  

Recenze knihy: Veronika Pehe, Velvet Retro: Postsocialist Nostalgia and the Politics of Heroism in Czech Popular Culture (New York: Berghahn Books, 2020).

Mnohohlas monologů o experimentálním filmu

Many Monologues about Experimental Film

Kryštof Kočtář

Iluminace 2024, 36(1):181-186 | DOI: 10.58193/ilu.1777  

Recenze knihy: Ksenya Gurshtein – Sonja Simonyi, eds., Experimental Cinemas in State-Socialist Eastern Europe (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2022).