Iluminace 2024, 36(1):93-120 | DOI: 10.58193/ilu.1773
Přímá profesionalizace režisérů v animované tvorbě
- Masarykova Univerzita, Česká republika

Tato studie se zaměřuje na pozoruhodný fenomén československého animovaného filmu. V 70. letech 20. století došlo v Československu k unikátnímu spojení dvou odlišných světů – amatérského a animovaného filmu. Amatérští režiséři animovaných filmů mohli přejít přímo k profesionální režii, aniž by získali řádné vysokoškolské filmové vzdělání nebo museli absolvovat předchozí studiovou praxi. Pěti z nich to bylo umožněno na základě předchozích úspěchů na amatérských festivalech a jejich jedinečného výtvarného stylu. Pro tyto účely text definuje pojem "přímá profesionalizace" a vysvětluje její aspekty. Studie sleduje vstup režisérů do profesionální sféry, jejich kontinuitu či diskontinuitu s amatérskou prací a změnu jejich tvůrčího stylu, kterou si vyžádalo působení ve státních filmových studiích. Kromě samotných režisérů se studie zaměřuje na osobnost, která jejich profesionalizaci zásadním způsobem umožnila - Jana Poše, dramaturga Krátkého filmu, který udržoval úzké kontakty s amatérským filmovým světem, lze podle terminologie teorie hereckých sítí považovat za zprostředkovatele. Jak je popsáno v této práci, proces tzv. přímé profesionalizace neprobíhal pouze v Čechách, ale také na Slovensku. Přibližně ve stejné době zde působil jako zprostředkovatel Rudolf Urc, rovněž dramaturg. Jeho pozice je zhruba srovnatelná s pozicí Jana Poše a je možné, že tyto profesionalizační procesy probíhaly i v dalších zemích se státněsocialistickým způsobem filmové produkce.
Klíčová slova: Jan Poš, profesionalizace, amatérský film, animovaný film, Krátký film
Direct Professionalisation of Directors in Animation
The presented study focuses on a remarkable phenomenon of Czechoslovak animated cinema. In the 1970s, Czechoslovakia witnessed a unique combination of two different worlds — amateur and animated film. Amateur directors of animated films could proceed directly to professional directing without obtaining a proper university film education or the need to undergo previous studio practice. This was made possible for five of them on the basis of their previous successes at amateur festivals and their unique artistic style. For these purposes, the text defines the term „direct professionalisation“ and explains its aspects. The study traces the directors’ entry into the professional sphere, their continuity or discontinuity with amateur work and the change in their creative styles necessitated by their work in state film studios. Besides the directors themselves, the study focuses on the figure who fundamentally made their professionalisation possible — Jan Poš, dramaturge of Krátký film, who maintained close contacts with the amateur cinema world, can be considered a broker according to the terminology of actor network theory. As described in this thesis, the process of so-called direct professionalisation did not only occur in Bohemia, but also in Slovakia. Around the same time, Rudolf Urc, also a dramaturg, was a broker there. His position is roughly comparable to that of Jan Poš, and it is possible that these professionalisation processes also occurred in other countries with state-socialist modes of film production.
Keywords: professionalisation, amateur film, animated film, Short Film, Jan Poš
Vloženo: 26. únor 2024; Přijato: 14. květen 2024; Zveřejněno: 17. červen 2024 Zobrazit citaci
Reference
- Bednář, Vojtěch. "Český amatérský film po roce 1989" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2007).
- Bourdieu, Pierre. Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole (Brno: Host, 2010).
- Bourdieu, Pierre. "The Forms of Capital", in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, ed. John Richardson (New York: Greenwood, 1986), 241-258.
- Creton, Laurent. "Ekonomika a trhy amatérského filmu: dynamika vývoje", Iluminace 16, č. 3 (2004), 35-52.
- Česálková, Lucie. Atomy věčnosti: Český krátký film 30. až 50. let (Praha: Národní filmový archiv, 2014).
- Česálková, Lucie. "Zboží především: Československá animace a reklama na počátku 60. let 20. století", Iluminace 32, č. 4 (2020), 29-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dutka, Edgar. "Nástin dějin českého animovaného filmu v paralelním pohledu", in Animace a doba: Sborník textů z časopisu Film a doba 1955-2000, ed. Stanislav Ulver (Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku - Národní filmový archiv - Krátký film Praha, 2001), 5-24.
- Hanáková, Veronika. "Animace na periferii" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2019).
- Horáček, Pavel. "Totální animace: Definování termínu v kontextu československého a světového animovaného filmu" (Magisterská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2009).
- Hubáček, Tomáš. "Československý amatérský animovaný film" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017).
- Hulík, Štěpán. Kinematografie zapomnění (Praha: Academia, 2012), 100-101.
- Chalupa, Štěpán. "Přerovský amatérský film v letech 1969-1990" (Bakalářská diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2021).
- Jablonská, Vlasta. "Od amatérství k profesionalitě", Amatérský film, č. 6 (1985), 130-131.
- Jablonský, Jaroslav - Jiří Langer - Václav Šefrna. Filmové právo (Praha: Ústřední půjčovna filmů, 1959).
- Jančová, Veronika. "Poloprofesionál nebo ,profesionální amatér'? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem", Iluminace 28, č. 2 (2016), 45-60.
- Kameník, Karel. Úzký film od A do Zet (Praha: Orbis, 1953).
- Knapík, Jiří - Martin Franc. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948- 1967: II. svazek [P-Ž] (Praha: Academia, 2011).
- Kopecký, Václav. Soběslavský plán kulturně osvětové činnosti (Praha: Ministerstvo informací a osvěty, 1950).
- Krekovič, Miloš. "Režisér - animátor František Jurišič: Okom vidíme menej ako mucha", SME Kultúra, 7. 10. 2010, cit. 18. 2. 2023, https://kultura.sme.sk/c/5577313/reziser-animator-frantisek- -jurisic-okom-vidime-menej-ako-mucha.html.
- Kubíček, Jiří. "Poslední…, aneb Varovné ekologické poselství", Video + film: Měsíčník pro audiovizuální tvorbu a techniku, č. 3 (1994), 57.
- Kučera, Jan. Filmová tvorba amatéra (Praha: Orbis, 1961).
- Kučera, Josef. "Precizní ve všem", in Igor Ševčík 1951-2003 (Praha: VIVO, 2004), nestr.
- Kučerová, Alena. "Symposium amatérské tvorby", Amatérský film, č. 3 (1970), 41-43.
- Mička, Ladislav. Kulturní tvář Rakovnicka: I. část (Rakovník: Okresní muzeum a galerie, 1976).
- Odin, Roger. "Otázka amatéra v trojím prostoru natáčení a šíření", Iluminace 16, č. 3 (2004), 5-33.
- Pikalík, Vladimír. Z histórie amatérskeho filmu na Slovensku: Zo spomienok autora (Bratislava: Národné osvetové centrum, 1992).
- Poš, Jan. "Amatrik - Kladno 1967", Filmovým objektivem, č. 7 (1967), 121-123.
- Poš, Jan. "Igor Ševčík: Filmová grafika", Film a doba 27, č. 8 (1981), 476-479.
Přejít k původnímu zdroji...
- Poš, Jan. "Lidé, filmy, události", Zpravodaj československého filmu 13, č. 19-20 (1987), 59-60.
- Poš, Jan. Výtvarníci animovaného filmu (Praha: Odeon, 1990).
- Ptáček, Jiří, a kol. 30 let střední průmyslové školy filmové v Čimelicích (Čimelice: Střední průmyslová škola v Čimelicích, 1982).
- Rath, Jindřich. "Kreslíme na průhledné fólie umafán", Amatérský film, č. 8-9 (1983), 210.
- Rejžek, Jan. "Filmová loučení 1996", Filmový přehled 49, č. 4 (1996), 41. Řehořek, Jiří. Nová škola amatérského filmu (Praha: Orbis, 1961).
- Smetanová, Věra. "Kreslený a ploškový film", Amatérský film, č. 10 (1976), 238.
- Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc 1945-1970 (Praha: Národní filmový archiv, 2016), 31-63.
- Tydlitát, Jan - Jindřich Roubíček. Jaroslav Cita: Kreslený film a humor (Rychnov nad Kněžnou: Rychnovská osmička, 1989).
- Ulver, Stanislav. "Animace - pátá láska Pavla Koutského", in Animace a doba: Sborník textů z časopisu Film a doba 1955-2000, ed. Stanislav Ulver (Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku - Národní filmový archiv - Krátký film Praha, 2001), 364-370.
- Urc, Rudolf. "Kto prevezme štafetu?", Amatérský film, č. 8-9 (1980), 179-181.
- Urc, Rudolf - Marián Veselý. Slovenský animovaný film (Bratislava: Nadácia FOTOFO, 1994).
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.