Iluminace, 1993 (roč. 5), číslo 2


Slovenský hraný film 1946–1969

Slovak feature film 1946-1969

Ivan Klimeš

Iluminace 1993, 5(2):109-111  

Recenze sborníku o dějinách slovenské kinematografie 50. a 60. let.

František Cvrk – Hana Slavíčková: Historie kin na Děčínsku

Frantisek Cvrk - Hana Slavickova: History of cinemas in the Děčín region

Jiří Rak

Iluminace 1993, 5(2):111-113  

Recenze sondy do počátků kin v českých zemích od regionálních historiků ze severních Čech.

Joseph Goebbels: Deníky 1938

Joseph Goebbels: Diaries 1938

Pavel Zeman

Iluminace 1993, 5(2):113-114  

Recenze českého vydání deníků Josepha Goebbelse z roku 1938.

Obraz vojenského prostředí v kinematografii meziválečného Československa I.–II.

The Image of the Military Environment in the Cinema of Interwar Czechoslovakia I.-II.

Martin Nechvátal

Iluminace 1993, 5(2):115  

Recenze sborníku ze společné konference vojenských a filmovýc historiků konané v květnu 1992.

Články

Teorie intertextu a literární kontexty filmu I.

Intertext Theory and Literary Contexts of Film I.

Petr Málek

Iluminace 1993, 5(2):7-31  

Studie zabývající se nově vzniklými vztahy a kontakty mezi literaturou a filmem, ukazuje nutnost modifikace klasického modelu vztahů obou sémiotických systémů.

Trojí kontext Sladkých her minulého léta

The triple context of the Sweet Games of Last Summer

Marie Mravcová

Iluminace 1993, 5(2):33-51  

Analýza filmu Juraje Herze na motivy Maupassantovy Mušky Sladké hry minulého léta v literárních a kunsthistorických kontextech.

Od obrazu k pohledu

From image to view

Petr Král

Iluminace 1993, 5(2):53-68  

Studie o vztazích malířského surrealismu a filmu od jeho počátku až po současnost.

Úvodem k článku Stephena Lowryho

Introduction to Stephen Lowry's article

Petr Mareš

Iluminace 1993, 5(2):69-70  

O odborných německých filmových periodikách, podrobněji pak o časopisu Montage/av a jeho německy píšícím britském přispěvateli Stephenu Lowrym.

Film - vnímání - subjekt: Teorie filmového diváka

Film - perception - subject: A Theory of the Film Spectator

Stephen Lowry

Iluminace 1993, 5(2):71-82  

Článek zabývající se dvěma směry filmové teorie (neoformalistické, kognitivní teorie a strukturalisticko-psychoanalytické teorie), které přinášejí dva výrazně rozdílné způsoby přístupu k filmovému divákovi. Přeložil Petr Mareš.

Myšlenka filmového archivu (K článku B. Matuszewského)

The idea of a film archive (About the article by B. Matuszewski)

Jiří Rak

Iluminace 1993, 5(2):83-85  

Článek připomíná klasickou stať Boleslase Matuszewského "Nový historický pramen" (1898) z prehistorie filmového archivnictví a stopuje zrání této myšlenky v českém prostředí až ke zřízení filmového archivu v roce 1943.

Nový historický pramen (Zřízení depozitáře historické kinematografie)

New Historical Source (Establishment of the Historical Cinema Depository)

Bolesław Matuszewski

Iluminace 1993, 5(2):87-91  

Článek z roku 1898 je výzvou k založení filmového archivu v Paříži - Depozitáře historické kinematografie.

Edice

Československá meziválečná kinematografie ve fondech Vojenského historického archivu

Czechoslovak Interwar Cinema in the Military Historical Archive

Petr Hofman

Iluminace 1993, 5(2):93-108  

O sbírkách a fondech Vojenského historického archivu (VHA), které se vztahují k československé meziválečné kinematografii. Přílohy článku obsahují mj. seznam scénářů ve sbírkách VHA či soupis branných a kulturních filmů z první republiky.