Iluminace, 1993 (roč. 5), číslo 2
Slovenský hraný film 1946–1969
Slovak feature film 1946-1969
Ivan Klimeš
Iluminace 1993, 5(2):109-111
Recenze sborníku o dějinách slovenské kinematografie 50. a 60. let.
František Cvrk – Hana Slavíčková: Historie kin na Děčínsku
Frantisek Cvrk - Hana Slavickova: History of cinemas in the Děčín region
Jiří Rak
Iluminace 1993, 5(2):111-113
Recenze sondy do počátků kin v českých zemích od regionálních historiků ze severních Čech.
Joseph Goebbels: Deníky 1938
Joseph Goebbels: Diaries 1938
Pavel Zeman
Iluminace 1993, 5(2):113-114
Recenze českého vydání deníků Josepha Goebbelse z roku 1938.
Obraz vojenského prostředí v kinematografii meziválečného Československa I.–II.
The Image of the Military Environment in the Cinema of Interwar Czechoslovakia I.-II.
Martin Nechvátal
Iluminace 1993, 5(2):115
Recenze sborníku ze společné konference vojenských a filmovýc historiků konané v květnu 1992.
Články
Teorie intertextu a literární kontexty filmu I.
Intertext Theory and Literary Contexts of Film I.
Petr Málek
Iluminace 1993, 5(2):7-31
Studie zabývající se nově vzniklými vztahy a kontakty mezi literaturou a filmem, ukazuje nutnost modifikace klasického modelu vztahů obou sémiotických systémů.
Trojí kontext Sladkých her minulého léta
The triple context of the Sweet Games of Last Summer
Marie Mravcová
Iluminace 1993, 5(2):33-51
Analýza filmu Juraje Herze na motivy Maupassantovy Mušky Sladké hry minulého léta v literárních a kunsthistorických kontextech.
Od obrazu k pohledu
From image to view
Petr Král
Iluminace 1993, 5(2):53-68
Studie o vztazích malířského surrealismu a filmu od jeho počátku až po současnost.
Úvodem k článku Stephena Lowryho
Introduction to Stephen Lowry's article
Petr Mareš
Iluminace 1993, 5(2):69-70
O odborných německých filmových periodikách, podrobněji pak o časopisu Montage/av a jeho německy píšícím britském přispěvateli Stephenu Lowrym.
Film - vnímání - subjekt: Teorie filmového diváka
Film - perception - subject: A Theory of the Film Spectator
Stephen Lowry
Iluminace 1993, 5(2):71-82
Článek zabývající se dvěma směry filmové teorie (neoformalistické, kognitivní teorie a strukturalisticko-psychoanalytické teorie), které přinášejí dva výrazně rozdílné způsoby přístupu k filmovému divákovi. Přeložil Petr Mareš.
Myšlenka filmového archivu (K článku B. Matuszewského)
The idea of a film archive (About the article by B. Matuszewski)
Jiří Rak
Iluminace 1993, 5(2):83-85
Článek připomíná klasickou stať Boleslase Matuszewského "Nový historický pramen" (1898) z prehistorie filmového archivnictví a stopuje zrání této myšlenky v českém prostředí až ke zřízení filmového archivu v roce 1943.
Nový historický pramen (Zřízení depozitáře historické kinematografie)
New Historical Source (Establishment of the Historical Cinema Depository)
Bolesław Matuszewski
Iluminace 1993, 5(2):87-91
Článek z roku 1898 je výzvou k založení filmového archivu v Paříži - Depozitáře historické kinematografie.
Edice
Československá meziválečná kinematografie ve fondech Vojenského historického archivu
Czechoslovak Interwar Cinema in the Military Historical Archive
Petr Hofman
Iluminace 1993, 5(2):93-108
O sbírkách a fondech Vojenského historického archivu (VHA), které se vztahují k československé meziválečné kinematografii. Přílohy článku obsahují mj. seznam scénářů ve sbírkách VHA či soupis branných a kulturních filmů z první republiky.