Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 1
Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod
Neoformalist Film Analysis: One Approach, many Methods
Kristin Thompson
Iluminace 1998, 10(1):5-36
Neoformalismus jako jeden z přístupů k estetické analýze. Cíle filmové analýzy. Povaha uměleckého díla. Film v historii. Role diváka. Základní nástroje analýzy. Analýza narativního filmu.
Ako písať o filme alebo o (nad)interpretácii
How to Write About Film or About (Over)Interpretation
Peter Michalovič
Iluminace 1998, 10(1):37-49
Studie ukazuje význam interpretace uměleckého díla. Autor demonstruje nadinterpretaci na díle Rašomon, které nechápe jako jeden celek, ale jako čtyři samostatná vyprávění. Na tomto příkladě autor dokazuje, jak různé interpretační rámce působí na samotné čtení textu.
Hitchcockovy obrazy choré mysli
Hitchcock's Images of Insane Mind
Ivo Pondělíček
Iluminace 1998, 10(1):51-78
Studie ukazuje vztah mezi psychopatologickým symptomem, jeho psychoanalytickým pojetím a jejich vyjádřením v uměleckém filmu. Autor se v příkladech soustřeďuje na dílo Alfreda Hitchcocka, který ztvárnil psychoanalytická témata nejméně v osmi svých filmech, ať už se jednalo o různé posedlosti, schizofrenii, frigiditu, kleptomanii, fixaci na matku, sadismus, sexuální posedlost, paranoiu ve spojení s homosexualitou nebo fetišismus.
Bláznivé ako iné
The Mad as the Other
Martin Kaňuch
Iluminace 1998, 10(1):79-99
Analýza filmu Juraje Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni soustřeďuje pozornost na fenomén bláznovství, jednoduchosti a odlišnosti, který je příznačný pro slovenskou kinematografii přelomu 60. a 70. let.
Král komedie v říši dobra a zla. John Woo: Face/Off
King of Comedy in the Realm of Good and Evil. John Woo: Face/Off
Karel Thein
Iluminace 1998, 10(1):101-118
Analýza posledního filmu Johna Woo Tváří v tvář, který reprezentuje zvláštní nové pojetí akčního filmu, který je obohacen o muzikálovou a komediální formu v rámci žánru hrdinského akčního filmu nikoli v rámci jeho parodie.
Stavební historie pražských kinosálů. Část I – do vzniku Československé republiky
The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part I – Before the Formation of the Czechoslovak Republic
Jiří Hilmera
Iluminace 1998, 10(1):119-164
Chronologický přehled stavební historie pražských kinosálů do roku 1917 v českých zemích Rakouska-Uherska. Článek je doplněn reprodukcemi dobových architektonických plánů a půdorysů interiérů kin.
Český kinematograf v Královské oboře 1898
The Czech Cinematograph in the Royal Park 1898
Ivan Klimeš
Iluminace 1998, 10(1):165-176
Kinematograf na Výstavě architektury a inženýrství v Praze roku 1898. Podrobné informace o výstavě, plánek a fotografie výstaviště z té doby. Promítací pavilon, frekvence promítání, vstupné, repertoár. Hlavní i vedlejší postavy kinematografu: Gýra, Ferdinand, Kříženecký, Jan, Pokorný, Josef František, Pokorný, Vincenc, Šváb Malostranský, Josef.
Z počátků českého filmu. Dokumenty, ohlasy, vzpomínky
From the Begining of Czech Cinema. Documents, Reception, Memories
Ivan Klimeš
Iluminace 1998, 10(1):177-207
Články z dobového tisku dokladují počátky české kinematografie, první české filmy i první filmová představení. Kromě ohlasů na český kinematograf na výstavě architektů a inženýrů v Praze jsou přetištěny např. vzpomínky Josefa Švába Malostranského na první filmování v Praze.
Film: Pohyb v blízkosti ducha
A Film: Motion near by Spirit
Martin Kaňuch
Iluminace 1998, 10(1):209-211
Recenze knihy Jeana Epsteina Poetika obrazů.
Nový slovenský časopis pro vědu o filmu a "pohyblivém obrazu". (Kino-ikon č. 1 a 2)
New Slovak Journal on Science About the Film and "Motion Picture" (Kino-ikon, č. 1 a 2)
Petr Mareš
Iluminace 1998, 10(1):211-213
Zhodnocení nového slovenského odborného časopisu zaměřeného na výzkum filmu i dalších forem "pohyblivého obrazu" Kino-ikon. Podrobnější zmínka o některých textech a materiálech, uveřejněných v č. 1 a 2.
Jiskra avantgardy
Spark of the Avant-Garde
Josef Moucha
Iluminace 1998, 10(1):213-216
Recenze publikace Antonína Dufka: Jaromír Funke (1896-1945). Průkopník fotografické avantgardy, která vyšla ke stému výročí narození této osobnosti. Funke se výrazně podílel na utváření progresivních proudů v české vizuální kultuře mezi světovými válkami.
Intimní osvětlení
Intimate Lighting
Jiří Voráč
Iluminace 1998, 10(1):225-227
Recenze, technické údaje, obsah a bibliografie českého filmu Intimní osvětlení. Přehled získaných cen.