Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 1


Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod

Neoformalist Film Analysis: One Approach, many Methods

Kristin Thompson

Iluminace 1998, 10(1):5-36  

Neoformalismus jako jeden z přístupů k estetické analýze. Cíle filmové analýzy. Povaha uměleckého díla. Film v historii. Role diváka. Základní nástroje analýzy. Analýza narativního filmu.

Ako písať o filme alebo o (nad)interpretácii

How to Write About Film or About (Over)Interpretation

Peter Michalovič

Iluminace 1998, 10(1):37-49  

Studie ukazuje význam interpretace uměleckého díla. Autor demonstruje nadinterpretaci na díle Rašomon, které nechápe jako jeden celek, ale jako čtyři samostatná vyprávění. Na tomto příkladě autor dokazuje, jak různé interpretační rámce působí na samotné čtení textu.

Hitchcockovy obrazy choré mysli

Hitchcock's Images of Insane Mind

Ivo Pondělíček

Iluminace 1998, 10(1):51-78  

Studie ukazuje vztah mezi psychopatologickým symptomem, jeho psychoanalytickým pojetím a jejich vyjádřením v uměleckém filmu. Autor se v příkladech soustřeďuje na dílo Alfreda Hitchcocka, který ztvárnil psychoanalytická témata nejméně v osmi svých filmech, ať už se jednalo o různé posedlosti, schizofrenii, frigiditu, kleptomanii, fixaci na matku, sadismus, sexuální posedlost, paranoiu ve spojení s homosexualitou nebo fetišismus.

Bláznivé ako iné

The Mad as the Other

Martin Kaňuch

Iluminace 1998, 10(1):79-99  

Analýza filmu Juraje Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni soustřeďuje pozornost na fenomén bláznovství, jednoduchosti a odlišnosti, který je příznačný pro slovenskou kinematografii přelomu 60. a 70. let.

Král komedie v říši dobra a zla. John Woo: Face/Off

King of Comedy in the Realm of Good and Evil. John Woo: Face/Off

Karel Thein

Iluminace 1998, 10(1):101-118  

Analýza posledního filmu Johna Woo Tváří v tvář, který reprezentuje zvláštní nové pojetí akčního filmu, který je obohacen o muzikálovou a komediální formu v rámci žánru hrdinského akčního filmu nikoli v rámci jeho parodie.

Stavební historie pražských kinosálů. Část I – do vzniku Československé republiky

The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part I – Before the Formation of the Czechoslovak Republic

Jiří Hilmera

Iluminace 1998, 10(1):119-164  

Chronologický přehled stavební historie pražských kinosálů do roku 1917 v českých zemích Rakouska-Uherska. Článek je doplněn reprodukcemi dobových architektonických plánů a půdorysů interiérů kin.

Český kinematograf v Královské oboře 1898

The Czech Cinematograph in the Royal Park 1898

Ivan Klimeš

Iluminace 1998, 10(1):165-176  

Kinematograf na Výstavě architektury a inženýrství v Praze roku 1898. Podrobné informace o výstavě, plánek a fotografie výstaviště z té doby. Promítací pavilon, frekvence promítání, vstupné, repertoár. Hlavní i vedlejší postavy kinematografu: Gýra, Ferdinand, Kříženecký, Jan, Pokorný, Josef František, Pokorný, Vincenc, Šváb Malostranský, Josef.

Z počátků českého filmu. Dokumenty, ohlasy, vzpomínky

From the Begining of Czech Cinema. Documents, Reception, Memories

Ivan Klimeš

Iluminace 1998, 10(1):177-207  

Články z dobového tisku dokladují počátky české kinematografie, první české filmy i první filmová představení. Kromě ohlasů na český kinematograf na výstavě architektů a inženýrů v Praze jsou přetištěny např. vzpomínky Josefa Švába Malostranského na první filmování v Praze.

Film: Pohyb v blízkosti ducha

A Film: Motion near by Spirit

Martin Kaňuch

Iluminace 1998, 10(1):209-211  

Recenze knihy Jeana Epsteina Poetika obrazů.

Nový slovenský časopis pro vědu o filmu a "pohyblivém obrazu". (Kino-ikon č. 1 a 2)

New Slovak Journal on Science About the Film and "Motion Picture" (Kino-ikon, č. 1 a 2)

Petr Mareš

Iluminace 1998, 10(1):211-213  

Zhodnocení nového slovenského odborného časopisu zaměřeného na výzkum filmu i dalších forem "pohyblivého obrazu" Kino-ikon. Podrobnější zmínka o některých textech a materiálech, uveřejněných v č. 1 a 2.

Jiskra avantgardy

Spark of the Avant-Garde

Josef Moucha

Iluminace 1998, 10(1):213-216  

Recenze publikace Antonína Dufka: Jaromír Funke (1896-1945). Průkopník fotografické avantgardy, která vyšla ke stému výročí narození této osobnosti. Funke se výrazně podílel na utváření progresivních proudů v české vizuální kultuře mezi světovými válkami.

Intimní osvětlení

Intimate Lighting

Jiří Voráč

Iluminace 1998, 10(1):225-227  

Recenze, technické údaje, obsah a bibliografie českého filmu Intimní osvětlení. Přehled získaných cen.