Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 3
Les Cahiers du cinéma
Les Cahiers du cinéma. The History of Journal
Antoine de Baeque, Xenie Klepikovová
Iluminace 1998, 10(3):5-32
Rozbor situace v oblasti francouzské filmové kritiky v letech 1945-1951 a celkový pohled na odborné francouzské filmové časopisy té doby. Počátek vydávání časopisu Cathiers du cinéma, obsah jeho prvních čísel, jeho tvůrci. Časopis Revue du cinéma a kritik Auriol, Jean George a jeho význam. Představitelé francouzských filmových teoretiků a kritiků a jejich názorové spory.
Manierizmus a ako sa ho zbaviť
Mannerism and How To Eliminate It
Miroslav Marcelli
Iluminace 1998, 10(3):33-41
Charakteristika "intelektuální revoluce", která proběhla ve Francii v polovině 60. let na stránkách časopisu Cahiers du cinéma. Teoretickou základnu má pro příště tvořit formalismus a lingvistika. Redaktoři se tak distancují od méně vědecké koncepce "autorského filmu" a předchozího vysokého hodnocení hollywoodských režisérů. Článek upozorňuje na významné body a stránky tohoto procesu a jeho význam pro další filmové tvůrce.
Optimismus, pesimismus a cesta. List Sergovi Daneyovi
Optimism, Pessimism, and a Way. Letter to Serge Daney
Gilles Deleuze
Iluminace 1998, 10(3):43-50
Studie nazvaná Optimisme, Pésimisme et Voyage vyšla původně jako předmluva ke knize: Daney, Serge: Ciné-Journal 1981-1986. Autor studie polemizuje s Daneyem a jeho názory a mapuje jeho činnost filmového teoretika a kritika a jeho umělecký vývoj.
Skutečnost obrazu
The Reality of the Image
Josef Moucha, Alena Fidlerová
Iluminace 1998, 10(3):51-64
Účelem eseje je demonstrovat, jak se individuální fotografické záběry přetváří na symbolické výpovědi. Fotografické snímky jako stavební jednotky kinetického záběru. Intence principu fotografického znaku na prostředky z fotografie odvozené. Digitalizace obrazu a kvalitativní jinakost.
Estetika diskrepance: Pravidla hry
An Aesthetic of Discrepancy: The Rules of the Game
Kristin Thompson
Iluminace 1998, 10(3):65-91
Autorka polemizuje s André Bazinem a jeho kritikou francouzského filmu Pravidla hry a ilustruje silná i slabá místa Bazinovy analýzy.
Stavební historie pražských kinosálů. Část III – od dvacátých do sklonku třicátých let
The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part III – From Twenties to the Late Thirties
Jiří Hilmera, Alena Fidlerová
Iluminace 1998, 10(3):93-128
Třetí část studie je věnována stavební historii pražských kin, které byly budovány ve dvacátých a třicátých letech ve vnějších pražských obvodech v nových prostorách nebo renovací sklepních místností. Několik základních schémat, která se ustálila v prostorovém řešení kinosálů. Článek doplňují kromě fotografií interiérů plány a projekty např. kina Flora, Zvon, Oko, Arbes a dalších.
Prostorová umění. Rozhovor s Jacquesem Derridou
The Spatial Arts. An Interview with jacques Derrida
Peter Brunette, David Wills
Iluminace 1998, 10(3):129-150
Rozhovor s Jacquesem Derridou o vizuálních uměních, o oblasti vztahů mezi myšlením, komunikací a vyjádřením a o aplikaci dekonstrukce na vizuální umění.
Dominique Païni o muzeografickém horizontu filmoték
Dominique Païni About Museographical Horizon of the Cinematheque
Přemysl Maydl
Iluminace 1998, 10(3):151-156
Rozhovor s ředitelem Francouzské filmotéky Dominiquem Païnim o činnosti Cinémathèque française a Musée du cinéma, o činnosti a významu FIAF a jeho členech, o vlivu rozvoje společenských věd ve druhé polovině tohoto století na francouzskou teorii a historii filmu, o problémech filmoték a zkoumání a uchovávání filmů.
Od mramoru k celuloidu
From Marble to Celluloid
Dominique Païni
Iluminace 1998, 10(3):157-170
Ředitel Francouzské filmotéky Dominique Païni informuje o činnosti Cinémathèque française a Musée du cinéma, o problémech filmoték a zkoumání a uchovávání filmů od počátečního stadia nalezení, přes verifikaci materiálu, chemický přenos, redigování a výrobu mezititulků a střih až po konečné promítání. Nepopisuje jednotlivé etapy, ale uvádí konkrétní příklady některých restaurovaných filmů a jejich poškození. V závěru se zamýšlí nad vlastnostmi a nebezpečím nových technologií v restaurování filmů.
Majitelé kin a rakouská státní správa 1912-1918
Cinema Owners and Austrian State Administration 1912-1918
Ivan Klimeš
Iluminace 1998, 10(3):171-179
Zrod prvního "kinozákona" v českých zemích v rámci Rakouska-Uherska v roce 1912, dialog majitelů kin se státní správou a otázka zkoncesování kinematografické živnosti. Legislativní vývoj v oblasti kinematografie do roku 1918.
Rezoluce a memoranda majitelů kin v Rakousku 1912–1918
The Resolutions and Memoranda of a Cinema Owners in Austria 1912–1918
Ivan Klimeš
Iluminace 1998, 10(3):180-202
Rezoluce ze shromáždění majitelů a zaměstnanců kin z roku 1912, memorandum Spolku českých majitelů kinematografů a jejich moravské a slezské sekce, rezoluce proti vydávání nových licencí a o filmové cenzuře, dopis Spolku českých majitelů kinematografů s návrhem zákona z roku 1918 a další dokumenty, které mapují vývoj legislativy v oblasti kinematografie v českých zemích Rakouska-Uherska v letech 1912-1918.
Výlučný kinematograf Roberta Bressona
An Exclusive Cinematograph of Robert Bresson
Radovan Suk, Jiří Horníček
Iluminace 1998, 10(3):203-206
Recenze publikace francouzského režiséra Roberta Bressona: Poznámky o kinematografu.
Individualizmus podľa Lipovetského
Individualism by Lipovetsky
Peter Michalovič
Iluminace 1998, 10(3):206-210
Recenze publikace francouzského filosofa, profesora a publicisty Gillese Lipovetskyho Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu.