Iluminace, 1998 (roč. 10), číslo 3


Les Cahiers du cinéma

Les Cahiers du cinéma. The History of Journal

Antoine de Baeque, Xenie Klepikovová

Iluminace 1998, 10(3):5-32  

Rozbor situace v oblasti francouzské filmové kritiky v letech 1945-1951 a celkový pohled na odborné francouzské filmové časopisy té doby. Počátek vydávání časopisu Cathiers du cinéma, obsah jeho prvních čísel, jeho tvůrci. Časopis Revue du cinéma a kritik Auriol, Jean George a jeho význam. Představitelé francouzských filmových teoretiků a kritiků a jejich názorové spory.

Manierizmus a ako sa ho zbaviť

Mannerism and How To Eliminate It

Miroslav Marcelli

Iluminace 1998, 10(3):33-41  

Charakteristika "intelektuální revoluce", která proběhla ve Francii v polovině 60. let na stránkách časopisu Cahiers du cinéma. Teoretickou základnu má pro příště tvořit formalismus a lingvistika. Redaktoři se tak distancují od méně vědecké koncepce "autorského filmu" a předchozího vysokého hodnocení hollywoodských režisérů. Článek upozorňuje na významné body a stránky tohoto procesu a jeho význam pro další filmové tvůrce.

Optimismus, pesimismus a cesta. List Sergovi Daneyovi

Optimism, Pessimism, and a Way. Letter to Serge Daney

Gilles Deleuze

Iluminace 1998, 10(3):43-50  

Studie nazvaná Optimisme, Pésimisme et Voyage vyšla původně jako předmluva ke knize: Daney, Serge: Ciné-Journal 1981-1986. Autor studie polemizuje s Daneyem a jeho názory a mapuje jeho činnost filmového teoretika a kritika a jeho umělecký vývoj.

Skutečnost obrazu

The Reality of the Image

Josef Moucha, Alena Fidlerová

Iluminace 1998, 10(3):51-64  

Účelem eseje je demonstrovat, jak se individuální fotografické záběry přetváří na symbolické výpovědi. Fotografické snímky jako stavební jednotky kinetického záběru. Intence principu fotografického znaku na prostředky z fotografie odvozené. Digitalizace obrazu a kvalitativní jinakost.

Estetika diskrepance: Pravidla hry

An Aesthetic of Discrepancy: The Rules of the Game

Kristin Thompson

Iluminace 1998, 10(3):65-91  

Autorka polemizuje s André Bazinem a jeho kritikou francouzského filmu Pravidla hry a ilustruje silná i slabá místa Bazinovy analýzy.

Stavební historie pražských kinosálů. Část III – od dvacátých do sklonku třicátých let

The History of the Construction of Prague Movie Houses. Part III – From Twenties to the Late Thirties

Jiří Hilmera, Alena Fidlerová

Iluminace 1998, 10(3):93-128  

Třetí část studie je věnována stavební historii pražských kin, které byly budovány ve dvacátých a třicátých letech ve vnějších pražských obvodech v nových prostorách nebo renovací sklepních místností. Několik základních schémat, která se ustálila v prostorovém řešení kinosálů. Článek doplňují kromě fotografií interiérů plány a projekty např. kina Flora, Zvon, Oko, Arbes a dalších.

Prostorová umění. Rozhovor s Jacquesem Derridou

The Spatial Arts. An Interview with jacques Derrida

Peter Brunette, David Wills

Iluminace 1998, 10(3):129-150  

Rozhovor s Jacquesem Derridou o vizuálních uměních, o oblasti vztahů mezi myšlením, komunikací a vyjádřením a o aplikaci dekonstrukce na vizuální umění.

Dominique Païni o muzeografickém horizontu filmoték

Dominique Païni About Museographical Horizon of the Cinematheque

Přemysl Maydl

Iluminace 1998, 10(3):151-156  

Rozhovor s ředitelem Francouzské filmotéky Dominiquem Païnim o činnosti Cinémathèque française a Musée du cinéma, o činnosti a významu FIAF a jeho členech, o vlivu rozvoje společenských věd ve druhé polovině tohoto století na francouzskou teorii a historii filmu, o problémech filmoték a zkoumání a uchovávání filmů.

Od mramoru k celuloidu

From Marble to Celluloid

Dominique Païni

Iluminace 1998, 10(3):157-170  

Ředitel Francouzské filmotéky Dominique Païni informuje o činnosti Cinémathèque française a Musée du cinéma, o problémech filmoték a zkoumání a uchovávání filmů od počátečního stadia nalezení, přes verifikaci materiálu, chemický přenos, redigování a výrobu mezititulků a střih až po konečné promítání. Nepopisuje jednotlivé etapy, ale uvádí konkrétní příklady některých restaurovaných filmů a jejich poškození. V závěru se zamýšlí nad vlastnostmi a nebezpečím nových technologií v restaurování filmů.

Majitelé kin a rakouská státní správa 1912-1918

Cinema Owners and Austrian State Administration 1912-1918

Ivan Klimeš

Iluminace 1998, 10(3):171-179  

Zrod prvního "kinozákona" v českých zemích v rámci Rakouska-Uherska v roce 1912, dialog majitelů kin se státní správou a otázka zkoncesování kinematografické živnosti. Legislativní vývoj v oblasti kinematografie do roku 1918.

Rezoluce a memoranda majitelů kin v Rakousku 1912–1918

The Resolutions and Memoranda of a Cinema Owners in Austria 1912–1918

Ivan Klimeš

Iluminace 1998, 10(3):180-202  

Rezoluce ze shromáždění majitelů a zaměstnanců kin z roku 1912, memorandum Spolku českých majitelů kinematografů a jejich moravské a slezské sekce, rezoluce proti vydávání nových licencí a o filmové cenzuře, dopis Spolku českých majitelů kinematografů s návrhem zákona z roku 1918 a další dokumenty, které mapují vývoj legislativy v oblasti kinematografie v českých zemích Rakouska-Uherska v letech 1912-1918.

Výlučný kinematograf Roberta Bressona

An Exclusive Cinematograph of Robert Bresson

Radovan Suk, Jiří Horníček

Iluminace 1998, 10(3):203-206  

Recenze publikace francouzského režiséra Roberta Bressona: Poznámky o kinematografu.

Individualizmus podľa Lipovetského

Individualism by Lipovetsky

Peter Michalovič

Iluminace 1998, 10(3):206-210  

Recenze publikace francouzského filosofa, profesora a publicisty Gillese Lipovetskyho Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu.