Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 1


Články

Čas plynutí filmového smyslu

The Time and Passage of Film Sense. Four "long" Films

Helena Bendová, Naďa Abdallaová

Iluminace 1999, 11(1):5-24  

Čas ve filmu nejen jako kvantita, ale i kvalita filmu. Na příkladech čtyř extrémně dlouhých filmů, dokladuje autorka trvání filmu jako významotvorný prvek, který ovlivňuje i jeho kvalitu. Mezi specifické prodlužovací techniky patří např. zpomalené záběry, opakování, dlouhé záběry, strnutí nebo rozvolnění narativní struktury.

Negativ – Pozitiv

Negative – Positive

Radovan Suk, Naďa Abdallaová

Iluminace 1999, 11(1):41-60  

Text si podrobně všímá tří filmů Akiry Kurosawy, z nichž každý vznikl v odlišné fázi jeho tvorby: Toulavý pes, Nebe a peklo a Kagemuša. Na základě rozboru těchto děl vzniká analýza vztahu podobnosti, příbuznosti ("bratr") a opačné, kontrastní různosti (negativ - pozitiv) v Kurosawově díle. Dvojnictví v literatuře a ve filmu, motiv zrcadla, spjatost dvojníka a zrcadla v Kurosawově díle.

Kinematograf očima Richarda Weinera

The Cinematograph as Seen Through the Eyes of Richard Weiner

Martin Gaži, Naďa Abdallaová

Iluminace 1999, 11(1):61-73  

Autor článku se pokusil ve své studii shrnout názory českého básníka, spisovatele, překladatele a filmového kritika Richarda Weinera na tehdy nové médium - film. Od jeho prvního seznámení s filmem při pobytu v Paříži v letech 1912-1914 a jeho přehlíživého stanoviska, přes oválečné úvahy o vztahu divadla a filmu, až po jeho nadšení pro Chaplinovy filmy.

Edice a materiály

Stát a filmová propaganda ve třicátých letech

The State and Film Propaganda in the Thirties

Pavel Zeman, Milan D. Klepikov

Iluminace 1999, 11(1):85-88  

Rozbor politické situace a jejího dopadu na kinematografii v Československu 30. let. Nový model podpory československé kinematografie. Využití dokumentárního a zpravodajského filmu pro státněpolitické účely. Filmový týdeník Aktualita.

Dokumenty k československému filmovému zpravodajství 1935–1937

The Documents on the Czechoslovak Film News 1935–1937

Pavel Zeman, Milan D. Klepikov

Iluminace 1999, 11(1):89-121  

Plné znění dokumentů o zřízení československého zvukového týdeníku a o založení společnosti Aktualita a jejím financování z let 1935–1937.

Rozhovory

O Ejzenštejnovi. Rozhovor s Naumem Klejmanem

About Eisenstein. Interview with Naum Klejman

Milan D. Klepikov

Iluminace 1999, 11(1):75-83  

Ředitel moskevského Muzea S. M. Ejzenštejna Klejman, Naum hovoří o Ejzenštějnově díle, o publikacích, filmech a konferencích, které mu byly věnovány, o jeho činnosti v Hollywoodu i o politických názorech a střetech s komunistickou mocí.

Recenze

Kinematograf v rakouském císařství

The Cinematograph in the Austrian Empire (Srďan Kneževič: Lebende Photographien kommen...)

Ivan Klimeš

Iluminace 1999, 11(1):123-125  

Recenze brožury srbského filmového historika S. Kneževiče: Lebende Photographien kommen..., která podává obraz počátků kinematografie na celém území rakouského císařství.

Historický dialóg dvoch kultúr

Historical Dialogue of Two Cultures (Vladimír Godár: Kacírske quodlibety)

Peter Michalovič

Iluminace 1999, 11(1):125-128  

Recenze knihy slovenského skladatele filmové hudby a filmového teoretika Vladimíra Godára: Kacírske quodlibety, ve které autor seznamuje čtenáře se svými teoretickými názory z oblasti muzikologie, rétoriky a umění všeobecně.

Zrod kinematografických žánrů

The Birth of the Cinematographic Genres

Přemysl Maydl

Iluminace 1999, 11(1):129-130  

Informace o programové náplni a průběhu 5. mezinárodní filmologické konference, konané v Udine v březnu 1998, na které se účastníci zabývali různými aspekty kategorizace a diferenciace filmových žánrů, žánrových proměn a vzniku žánrů v nehraných filmech.

Až přijde kocour

That Cat

Jan Jaroš

Iluminace 1999, 11(1):151-153  

Obsah, technické údaje, recenze a bibliografie k filmu Vojtěcha Jasného Až přijde kocour.