Iluminace, 1999 (roč. 11), číslo 1
Články
Čas plynutí filmového smyslu
The Time and Passage of Film Sense. Four "long" Films
Helena Bendová, Naďa Abdallaová
Iluminace 1999, 11(1):5-24
Čas ve filmu nejen jako kvantita, ale i kvalita filmu. Na příkladech čtyř extrémně dlouhých filmů, dokladuje autorka trvání filmu jako významotvorný prvek, který ovlivňuje i jeho kvalitu. Mezi specifické prodlužovací techniky patří např. zpomalené záběry, opakování, dlouhé záběry, strnutí nebo rozvolnění narativní struktury.
Negativ – Pozitiv
Negative – Positive
Radovan Suk, Naďa Abdallaová
Iluminace 1999, 11(1):41-60
Text si podrobně všímá tří filmů Akiry Kurosawy, z nichž každý vznikl v odlišné fázi jeho tvorby: Toulavý pes, Nebe a peklo a Kagemuša. Na základě rozboru těchto děl vzniká analýza vztahu podobnosti, příbuznosti ("bratr") a opačné, kontrastní různosti (negativ - pozitiv) v Kurosawově díle. Dvojnictví v literatuře a ve filmu, motiv zrcadla, spjatost dvojníka a zrcadla v Kurosawově díle.
Kinematograf očima Richarda Weinera
The Cinematograph as Seen Through the Eyes of Richard Weiner
Martin Gaži, Naďa Abdallaová
Iluminace 1999, 11(1):61-73
Autor článku se pokusil ve své studii shrnout názory českého básníka, spisovatele, překladatele a filmového kritika Richarda Weinera na tehdy nové médium - film. Od jeho prvního seznámení s filmem při pobytu v Paříži v letech 1912-1914 a jeho přehlíživého stanoviska, přes oválečné úvahy o vztahu divadla a filmu, až po jeho nadšení pro Chaplinovy filmy.
Edice a materiály
Stát a filmová propaganda ve třicátých letech
The State and Film Propaganda in the Thirties
Pavel Zeman, Milan D. Klepikov
Iluminace 1999, 11(1):85-88
Rozbor politické situace a jejího dopadu na kinematografii v Československu 30. let. Nový model podpory československé kinematografie. Využití dokumentárního a zpravodajského filmu pro státněpolitické účely. Filmový týdeník Aktualita.
Dokumenty k československému filmovému zpravodajství 1935–1937
The Documents on the Czechoslovak Film News 1935–1937
Pavel Zeman, Milan D. Klepikov
Iluminace 1999, 11(1):89-121
Plné znění dokumentů o zřízení československého zvukového týdeníku a o založení společnosti Aktualita a jejím financování z let 1935–1937.
Rozhovory
O Ejzenštejnovi. Rozhovor s Naumem Klejmanem
About Eisenstein. Interview with Naum Klejman
Milan D. Klepikov
Iluminace 1999, 11(1):75-83
Ředitel moskevského Muzea S. M. Ejzenštejna Klejman, Naum hovoří o Ejzenštějnově díle, o publikacích, filmech a konferencích, které mu byly věnovány, o jeho činnosti v Hollywoodu i o politických názorech a střetech s komunistickou mocí.
Recenze
Kinematograf v rakouském císařství
The Cinematograph in the Austrian Empire (Srďan Kneževič: Lebende Photographien kommen...)
Ivan Klimeš
Iluminace 1999, 11(1):123-125
Recenze brožury srbského filmového historika S. Kneževiče: Lebende Photographien kommen..., která podává obraz počátků kinematografie na celém území rakouského císařství.
Historický dialóg dvoch kultúr
Historical Dialogue of Two Cultures (Vladimír Godár: Kacírske quodlibety)
Peter Michalovič
Iluminace 1999, 11(1):125-128
Recenze knihy slovenského skladatele filmové hudby a filmového teoretika Vladimíra Godára: Kacírske quodlibety, ve které autor seznamuje čtenáře se svými teoretickými názory z oblasti muzikologie, rétoriky a umění všeobecně.
Zrod kinematografických žánrů
The Birth of the Cinematographic Genres
Přemysl Maydl
Iluminace 1999, 11(1):129-130
Informace o programové náplni a průběhu 5. mezinárodní filmologické konference, konané v Udine v březnu 1998, na které se účastníci zabývali různými aspekty kategorizace a diferenciace filmových žánrů, žánrových proměn a vzniku žánrů v nehraných filmech.
Až přijde kocour
That Cat
Jan Jaroš
Iluminace 1999, 11(1):151-153
Obsah, technické údaje, recenze a bibliografie k filmu Vojtěcha Jasného Až přijde kocour.