Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 1
Články
Mechanika paměti filmového média (a paměť ve filmu)
The Mechanics of Memory in the Film Medium (and memory in Film)
Petr Marek
Iluminace 2000, 12(1):5-27
Paměť jako fenomén nejcharakterističtější pro film. Zachycení skutečnosti a okamžiku. Pravda ve filmu. Vnímání zachycené skutečnosti. Film jako zrcadlo. Filmový dokument. Kino - pravda. Film jako svědek. Dokumenty v hraném filmu. Zachycení zobrazované skutečnosti - paměť místa, paměť předmětů.
Boží opozice (materiál k eseji)
Divine Opposition (Notes to an Essay)
Milan D. Klepikov
Iluminace 2000, 12(1):29-43
Rozbor díla Luise Buñuela, charakteristiky jeho jednotlivých filmů a tvůrčích období a srovnání jeho děl z počátku tvorby se snímky z pozdější doby.
Skutečnost bez možností. Luis Buňuel jako dokumentarista světa
Reality Without Possibilities. Luis Buñuel as a Documentarist of the World
Karel Thein
Iluminace 2000, 12(1):45-55
Rozbor díla Luise Buñuela a význam dokumentárních prvků v jednotlivých tvůrčích obdobích.
Nálada v šedé: Vampyr
Ambience in Grey: Vampyr
Jiří Cieslar
Iluminace 2000, 12(1):57-70
Rozbor filmu Carla Theodora Dreyera Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye. Obrazová a výrazová stránka filmu.
Věčný Odysseus na prahu třetího milénia
Eternal Odysseus at the Threshold of Third Millenium
Peter Michalovič, Vlastimil Zuska
Iluminace 2000, 12(1):71-80
Na příkladu filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea charakterizují autoři specifičnost žánru vědecko-fantastických filmů, zejména subžánrů tzv. explanační sci-fi, extrapolační sci-fi a spekulativní sci-fi. Definice pojmů a příklady filmů těchto subžánrů. Zobrazování budoucnosti ve filmu. Rozbor filmu 2001: Vesmírná odysea.
Poznámka k Bressonovi
A Note on Bresson
Steven Shaviro
Iluminace 2000, 12(1):81-88
Estetika ve filmech francouzského režiséra Roberta Bressona. Srovnání s dílem Andyho Warhola - styčné a rozdílné body. Upřednostnění akce, pohybu a reakce těla před niterností a pocitovostí v Bressonově díle. Zaměření na tělo, realistické vnímání a doslovné obrazy.
Edice a materiály
K dopisům Alexandra Hammida
Towards the Letters of Alexander Hammid
Michal Bregant
Iluminace 2000, 12(1):103-106
Úvod k dopisům Alexandra Hammida, které následují, představuje tohoto filmaře a jeho dílo.
Dopisy z cest
Letters from the Journeys
Alexander Hackenschmied
Iluminace 2000, 12(1):107-131
Dopisy česko-amerického filmaře Alexandra Hammida (Hackenschmieda) jeho matce jsou z let 1932-1941 a jsou doplněny jeho vlastními fotografiemi z USA a z Indie.
Rozhovory
O Bressonovi. Rozhovor s Françoisem Truffautem
About R. Bresson. Interview with François Truffaut
Mireille Latil-Le Dantec
Iluminace 2000, 12(1):89-102
Režisér François Truffaut hovoří o díle Roberta Bressona a rozebírá jeho způsob tvorby na konkrétních příkladech.
Obzor
Zjevení fotografie
The Apparition of Photograph
Josef Moucha
Iluminace 2000, 12(1):141-143
Autor ve své filosofické úvaze na téma teoretické reflexe fotografie a filmu a konfrontace vyjádření fotografie, filmu či jiného umění polemizuje se statí P. Michaloviče Písmo, ktoré píše obrazy.
Herec a moc. (Zpráva o konferenci a filmové etrospektivě)
An Actor and Power (Report of the Conference and Film Retrospective)
Tomáš Glanc
Iluminace 2000, 12(1):144-145
Zpráva o konferenci s názvem Schauspieler und Macht (Herec a moc), která se konala v Mnichově ve dnech 6. až 10. ledna 2000 a byla zaměřena na vliv totalitních politických systémů na kulturu. Součástí konference byla retrospektiva sovětského herce Nikolaje Čerkasova, s jehož životopisem a filmografií nás autor seznamuje.
Kamera: Sven Nykvist
Director of Photography: Sven Nykvist
Stanislava Přádná
Iluminace 2000, 12(1):149-154
Recenze memoárů švédského kameramana Svena Nykvista Úcta ke světlu a charakteristika a rozbor jeho díla.
Dvojpohled
Radostná apokalypsa
The Joyful Apocalypse
Miroslav Marcelli
Iluminace 2000, 12(1):133-136
Recenze jugoslávského filmu z roku 1968 Brzy bude konec světa.
Morytát čili Auretické vědomí života bez sebevědomí
Murder Ballad or Auratic Consciousness of the Life without Self-confidence
Miroslav Petříček
Iluminace 2000, 12(1):137-139
Recenze jugoslávsko-francouzského filmu z roku 1968 Brzy bude konec světa.