Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 1


Články

Mechanika paměti filmového média (a paměť ve filmu)

The Mechanics of Memory in the Film Medium (and memory in Film)

Petr Marek

Iluminace 2000, 12(1):5-27  

Paměť jako fenomén nejcharakterističtější pro film. Zachycení skutečnosti a okamžiku. Pravda ve filmu. Vnímání zachycené skutečnosti. Film jako zrcadlo. Filmový dokument. Kino - pravda. Film jako svědek. Dokumenty v hraném filmu. Zachycení zobrazované skutečnosti - paměť místa, paměť předmětů.

Boží opozice (materiál k eseji)

Divine Opposition (Notes to an Essay)

Milan D. Klepikov

Iluminace 2000, 12(1):29-43  

Rozbor díla Luise Buñuela, charakteristiky jeho jednotlivých filmů a tvůrčích období a srovnání jeho děl z počátku tvorby se snímky z pozdější doby.

Skutečnost bez možností. Luis Buňuel jako dokumentarista světa

Reality Without Possibilities. Luis Buñuel as a Documentarist of the World

Karel Thein

Iluminace 2000, 12(1):45-55  

Rozbor díla Luise Buñuela a význam dokumentárních prvků v jednotlivých tvůrčích obdobích.

Nálada v šedé: Vampyr

Ambience in Grey: Vampyr

Jiří Cieslar

Iluminace 2000, 12(1):57-70  

Rozbor filmu Carla Theodora Dreyera Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye. Obrazová a výrazová stránka filmu.

Věčný Odysseus na prahu třetího milénia

Eternal Odysseus at the Threshold of Third Millenium

Peter Michalovič, Vlastimil Zuska

Iluminace 2000, 12(1):71-80  

Na příkladu filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea charakterizují autoři specifičnost žánru vědecko-fantastických filmů, zejména subžánrů tzv. explanační sci-fi, extrapolační sci-fi a spekulativní sci-fi. Definice pojmů a příklady filmů těchto subžánrů. Zobrazování budoucnosti ve filmu. Rozbor filmu 2001: Vesmírná odysea.

Poznámka k Bressonovi

A Note on Bresson

Steven Shaviro

Iluminace 2000, 12(1):81-88  

Estetika ve filmech francouzského režiséra Roberta Bressona. Srovnání s dílem Andyho Warhola - styčné a rozdílné body. Upřednostnění akce, pohybu a reakce těla před niterností a pocitovostí v Bressonově díle. Zaměření na tělo, realistické vnímání a doslovné obrazy.

Edice a materiály

K dopisům Alexandra Hammida

Towards the Letters of Alexander Hammid

Michal Bregant

Iluminace 2000, 12(1):103-106  

Úvod k dopisům Alexandra Hammida, které následují, představuje tohoto filmaře a jeho dílo.

Dopisy z cest

Letters from the Journeys

Alexander Hackenschmied

Iluminace 2000, 12(1):107-131  

Dopisy česko-amerického filmaře Alexandra Hammida (Hackenschmieda) jeho matce jsou z let 1932-1941 a jsou doplněny jeho vlastními fotografiemi z USA a z Indie.

Rozhovory

O Bressonovi. Rozhovor s Françoisem Truffautem

About R. Bresson. Interview with François Truffaut

Mireille Latil-Le Dantec

Iluminace 2000, 12(1):89-102  

Režisér François Truffaut hovoří o díle Roberta Bressona a rozebírá jeho způsob tvorby na konkrétních příkladech.

Obzor

Zjevení fotografie

The Apparition of Photograph

Josef Moucha

Iluminace 2000, 12(1):141-143  

Autor ve své filosofické úvaze na téma teoretické reflexe fotografie a filmu a konfrontace vyjádření fotografie, filmu či jiného umění polemizuje se statí P. Michaloviče Písmo, ktoré píše obrazy.

Herec a moc. (Zpráva o konferenci a filmové etrospektivě)

An Actor and Power (Report of the Conference and Film Retrospective)

Tomáš Glanc

Iluminace 2000, 12(1):144-145  

Zpráva o konferenci s názvem Schauspieler und Macht (Herec a moc), která se konala v Mnichově ve dnech 6. až 10. ledna 2000 a byla zaměřena na vliv totalitních politických systémů na kulturu. Součástí konference byla retrospektiva sovětského herce Nikolaje Čerkasova, s jehož životopisem a filmografií nás autor seznamuje.

Kamera: Sven Nykvist

Director of Photography: Sven Nykvist

Stanislava Přádná

Iluminace 2000, 12(1):149-154  

Recenze memoárů švédského kameramana Svena Nykvista Úcta ke světlu a charakteristika a rozbor jeho díla.

Dvojpohled

Radostná apokalypsa

The Joyful Apocalypse

Miroslav Marcelli

Iluminace 2000, 12(1):133-136  

Recenze jugoslávského filmu z roku 1968 Brzy bude konec světa.

Morytát čili Auretické vědomí života bez sebevědomí

Murder Ballad or Auratic Consciousness of the Life without Self-confidence

Miroslav Petříček

Iluminace 2000, 12(1):137-139  

Recenze jugoslávsko-francouzského filmu z roku 1968 Brzy bude konec světa.