Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 3
Články
"It's Alive!" Gilles Deleuze a evoluce filmového obrazu
"It's Alive!" Giles Deleuze and the Evolution of the Film Image
Karel Thein
Iluminace 2000, 12(3):5-19
Studie je věnována dvěma svazkům Gillese Deleuze, které se zaobírají otázkou filmového obrazu a osvětluje přímé spojení filmu a filosofie.
Název jako jiné
Title As the Other
Helena Bendová, Karla Hyánková
Iluminace 2000, 12(3):21-32
Studie vymezuje estetickou funkci názvu, jeho mimoumělecké a normativní fungování. Uměleckou působivost názvu zkoumá autorka jak v rovině obecné (specifičnost jeho postavení), tak se zaměřuje i na ovlivňování díla divákem.
Mezi obrazy
Between Images
Josef Moucha, Karolina Vočadlo
Iluminace 2000, 12(3):33-40
Studie o estetickém pojetí obrazu ve výtvarném umění, fotografii i ve filmu. Kreativní využití vydělení obrazu autor demonstruje na příkladu uměleckého snímku Homo sapiens z roku 1981 připomínajícím multivizi na základě polyekranu.
Filmy, které vidí vlastní vidění
Films Which Can See Their Own Seeing
Petr Szczepanik
Iluminace 2000, 12(3):41-63
Analýza reflexe intermediality technických obrazů a intertextové problematiky ve filmu. Procesy sebereflexivního zrcadlení s využitím nových médií.
Bezprostřední historie. Zásahy videopásky a narativní film
Immediate History. Videotape Interventions and Narrative Film
Timothy Corrigan
Iluminace 2000, 12(3):65-77
Videopáska jako komerční a průmyslový prostředek. Umělecké video. Začlenění technologie videopásky do soudobého narativního filmu a vliv videopásky na tvůrčí výraz a naraci filmu. Krátká historie technické textuální intervence v narativním filmu.
Edice a materiály
Ejzenštejnův kanibalismus
Eisentein's Cannibalism
Tomáš Glanc
Iluminace 2000, 12(3):99-100
Úvodník k následující stati Sergeje Ejzenštejna Nápodoba jako ovládnutí rozebírá základní myšlenky textu i samotnou Ejzenštenovu filmovou tvorbu.
Nápodoba jako ovládnutí
Imitation As Mastery
Sergej Michajlovič Ejzenštejn, Tomáš Glanc
Iluminace 2000, 12(3):101-105
Ve své stati autor vychází z teze, že nápodoba jako základní princip umělecké tvorby je cestou k ovládnutí. Tuto výchozí myšlenku dokladuje magickými ideologiemi nejstarších kultur.
Rozhovory
Nezávislost ve filmu. Stuart Klawans, Annette Michelsonová, Richard Pena, James Schamus, Malcolm Turvey
Independence in Film
Michal Bregant
Iluminace 2000, 12(3):79-98
O nezávislosti ve filmu hovořili filmoví teoretici a publicisté: Michelson, Annette; Klawans, Stuart; Peña, Richard; Schamus, James a Turvey, Malcolm. Tématy k diskusi byly podstata nezávislého filmu, faktory, jež předurčují a usměrňují jeho výrobu a distribuci a jeho vývoj za poslední období.
Obzor
Nonstop (Několik reminiscencí nad stejnojmenným novým ce ovečerním.filmem Jana Gogoly ml.)
Non-stop. (A few reminiscences over the new film of the same name by Jan Gogola Jr.)
Vít Janeček
Iluminace 2000, 12(3):115-117
Recenze českého filmu Jana Gogoly ml. Nonstop.
Alexander Hammid
Josef Moucha
Iluminace 2000, 12(3):117-119
Recenze monografie Jaroslava Anděla Alexandr Hackenschmied.
Nová mapa ríše ikonických znakov
New Map of the Empire of Iconic Signs
Peter Michalovič
Iluminace 2000, 12(3):120-125
Recenze publikace Jána Bakoše Štyri trasy metodológie dejín umenia.
Sborník o počátcích filmových žánrů
The Reader About the Beginnings of Film Genres
Petr Mareš
Iluminace 2000, 12(3):125-127
Recenze sborníku z konference v Udine: La nascita dei generi cinematografici. Atti del V Convegno Internazionale di Studi sul Cinama. The Birth of Film Genres. V International Film Studies Conference. Udine, 26-28 marzo 1998.
Několik technických poznámek
Some Technical Remarks
Milan D. Klepikov
Iluminace 2000, 12(3):127-136
Komentář k některým sporným místům publikace Gilese Deleuzeho: Film 1. Obraz-pohyb.
Dvojpohled
Čechy mykofilské
Mycophilia in Bohemia
Miroslav Marcelli
Iluminace 2000, 12(3):107-110
Recenze českého filmu Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie).
Skutečnost kontaminovaná Karlem Vachkem
The Reality Contaminated by Karel Vachek
Miroslav Petříček
Iluminace 2000, 12(3):111-113
Recenze českého filmu Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie).