Iluminace, 2000 (roč. 12), číslo 3


Články

"It's Alive!" Gilles Deleuze a evoluce filmového obrazu

"It's Alive!" Giles Deleuze and the Evolution of the Film Image

Karel Thein

Iluminace 2000, 12(3):5-19  

Studie je věnována dvěma svazkům Gillese Deleuze, které se zaobírají otázkou filmového obrazu a osvětluje přímé spojení filmu a filosofie.

Název jako jiné

Title As the Other

Helena Bendová, Karla Hyánková

Iluminace 2000, 12(3):21-32  

Studie vymezuje estetickou funkci názvu, jeho mimoumělecké a normativní fungování. Uměleckou působivost názvu zkoumá autorka jak v rovině obecné (specifičnost jeho postavení), tak se zaměřuje i na ovlivňování díla divákem.

Mezi obrazy

Between Images

Josef Moucha, Karolina Vočadlo

Iluminace 2000, 12(3):33-40  

Studie o estetickém pojetí obrazu ve výtvarném umění, fotografii i ve filmu. Kreativní využití vydělení obrazu autor demonstruje na příkladu uměleckého snímku Homo sapiens z roku 1981 připomínajícím multivizi na základě polyekranu.

Filmy, které vidí vlastní vidění

Films Which Can See Their Own Seeing

Petr Szczepanik

Iluminace 2000, 12(3):41-63  

Analýza reflexe intermediality technických obrazů a intertextové problematiky ve filmu. Procesy sebereflexivního zrcadlení s využitím nových médií.

Bezprostřední historie. Zásahy videopásky a narativní film

Immediate History. Videotape Interventions and Narrative Film

Timothy Corrigan

Iluminace 2000, 12(3):65-77  

Videopáska jako komerční a průmyslový prostředek. Umělecké video. Začlenění technologie videopásky do soudobého narativního filmu a vliv videopásky na tvůrčí výraz a naraci filmu. Krátká historie technické textuální intervence v narativním filmu.

Edice a materiály

Ejzenštejnův kanibalismus

Eisentein's Cannibalism

Tomáš Glanc

Iluminace 2000, 12(3):99-100  

Úvodník k následující stati Sergeje Ejzenštejna Nápodoba jako ovládnutí rozebírá základní myšlenky textu i samotnou Ejzenštenovu filmovou tvorbu.

Nápodoba jako ovládnutí

Imitation As Mastery

Sergej Michajlovič Ejzenštejn, Tomáš Glanc

Iluminace 2000, 12(3):101-105  

Ve své stati autor vychází z teze, že nápodoba jako základní princip umělecké tvorby je cestou k ovládnutí. Tuto výchozí myšlenku dokladuje magickými ideologiemi nejstarších kultur.

Rozhovory

Nezávislost ve filmu. Stuart Klawans, Annette Michelsonová, Richard Pena, James Schamus, Malcolm Turvey

Independence in Film

Michal Bregant

Iluminace 2000, 12(3):79-98  

O nezávislosti ve filmu hovořili filmoví teoretici a publicisté: Michelson, Annette; Klawans, Stuart; Peña, Richard; Schamus, James a Turvey, Malcolm. Tématy k diskusi byly podstata nezávislého filmu, faktory, jež předurčují a usměrňují jeho výrobu a distribuci a jeho vývoj za poslední období.

Obzor

Nonstop (Několik reminiscencí nad stejnojmenným novým ce ovečerním.filmem Jana Gogoly ml.)

Non-stop. (A few reminiscences over the new film of the same name by Jan Gogola Jr.)

Vít Janeček

Iluminace 2000, 12(3):115-117  

Recenze českého filmu Jana Gogoly ml. Nonstop.

Alexander Hammid

Josef Moucha

Iluminace 2000, 12(3):117-119  

Recenze monografie Jaroslava Anděla Alexandr Hackenschmied.

Nová mapa ríše ikonických znakov

New Map of the Empire of Iconic Signs

Peter Michalovič

Iluminace 2000, 12(3):120-125  

Recenze publikace Jána Bakoše Štyri trasy metodológie dejín umenia.

Sborník o počátcích filmových žánrů

The Reader About the Beginnings of Film Genres

Petr Mareš

Iluminace 2000, 12(3):125-127  

Recenze sborníku z konference v Udine: La nascita dei generi cinematografici. Atti del V Convegno Internazionale di Studi sul Cinama. The Birth of Film Genres. V International Film Studies Conference. Udine, 26-28 marzo 1998.

Několik technických poznámek

Some Technical Remarks

Milan D. Klepikov

Iluminace 2000, 12(3):127-136  

Komentář k některým sporným místům publikace Gilese Deleuzeho: Film 1. Obraz-pohyb.

Dvojpohled

Čechy mykofilské

Mycophilia in Bohemia

Miroslav Marcelli

Iluminace 2000, 12(3):107-110  

Recenze českého filmu Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie).

Skutečnost kontaminovaná Karlem Vachkem

The Reality Contaminated by Karel Vachek

Miroslav Petříček

Iluminace 2000, 12(3):111-113  

Recenze českého filmu Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie).