Iluminace, 2007 (roč. 19), číslo 1


Články

Evropský filmový průmysl

European Film Industries

Anne Jäckel

Iluminace 2007, 19(1):5-51  

Výňatek ze studie se zabývá vývojem a výrobním zázemím filmové produkce, výrobními postupy filmového průmyslu, zaměstnaností, odborným vzděláváním a výcvikem, konsolidací evropské výroby, financováním a jejich zdroji, státními podporami a pobídkami v oblasti filmu a televize, koprodukcemi a kofinancováním. Své závěry autorka ukazuje na výsledcích několika případových studiích.

Česká filmová distribuce po roce 1989

Czech Film Distribution after 1989

Aleš Danielis

Iluminace 2007, 19(1):53-104  

Studie obšírně mapuje vývoj české filmové distribuce od r. 1989 do současnosti, věnuje se nabídce filmů, návštěvnosti, tržbám a provozování kin.

Technické vymoženosti, americké trháky a nezbytný popcorn. Konstrukce kulturní zkušenosti z multikina v českém denním tisku

Technological Developments, American Blockbusters and the Indispensable Popcorn: The Construction of the Multiplex Cultural Experience in the Czech Daily Press

Jan Hanzlík, Karel Čada

Iluminace 2007, 19(1):105-123  

Autoři se v analýze zaměřili na ohlasy novinářů v českém denním tisku na rozvoj multikin v ČR. Údaje v analýze jsou zpracovány v historickém, teoretickém a metodologickém kontextu a zabývají se roky 1996, 1997, 2001 a 2006.

Český film v Severní Americe

Czech Films in North America

Irena Kovářová

Iluminace 2007, 19(1):125-136  

Studie mapuje situaci v oblasti vývozu evropských a českých filmů do Spojených států amerických a jejich úspěšnost v americké distribuci. Uvádění českých filmů v síti artových kin, v tzv. etnických či krajanských kin v meziválečném období. Blíže se autorka věnuje uvádění českých filmů na amerických plátnech a na větších festivalech v letech 1966-2006. Přehled a příklady distribuce českých filmů na videu, DVD a v televizi.

Nákup audiovizuálních děl na televizním trhu v Česku a jejich cesta k divákovi

Acquisition of Audio-Visual Works on the Television Market in the Czech Republic and Their Journey to Viewers

Martina Šantavá

Iluminace 2007, 19(1):137-152  

Praxe nákupu zahraničních pořadů pro Českou televizi před rokem 1989 a v současnosti. Jednotlivé fáze akviziční činnosti, dramaturgický výběr, profesní organizace, distributoři, programové nasazení převzatého pořadu.

Rozhovory

Transformace Filmového studia Barrandov po roce 1989. Úvod k bloku rozhovorů

Post-1989 Transformation of Barrandov Studios. Introduction to the Set of Interviews

Pavel Strnad

Iluminace 2007, 19(1):153-154  

Úvodník podrobně mapuje organizační změny, kterými prošlo Filmové studio Barrandov od r. 1989 do současnosti.

Chtěl jsem z Barrandova udělat krásnou a bohatou nevěstu. Rozhovor s Václavem Marhoulem

I Wanted To Make a Rich and Beautiful Bride Out of Barrandov. An Interview with Václav Marhoul

Martin Švoma

Iluminace 2007, 19(1):155-166  

Václav Marhoul odpovídá na otázky týkající se filmového studia Barrandov v letech 1991-1997 a jeho působení ve funkci ředitele Barrandova.

Byl jsem hlavním strůjcem "puče". Rozhovor s Petrem Prejdou

I Was the Chief Engineer of the "Putsch". An Interview with Petr Prejda

Martin Švoma

Iluminace 2007, 19(1):167-174  

Bývalý vedoucí produkce ve Filmovém studiu Barrandov a člen barrandovského vedení v letech 1991-1994 Petr Prejda hovoří o situaci ve filmovém studiu Barrandov v té době.

Filmový byznys se navenek jeví jako realitní. Rozhovor s Radomírem Dočekalem

From the Outside, the Film Business Looks Like Real-Estate Business. An Interview with Radomír Dočekal

Martin Švoma

Iluminace 2007, 19(1):175-184  

O situaci ve FS Barrandov v letech 1990-2000, o svém působení ve vedení studia, o Václavu Marhoulovi a privatizaci hovoří manažer a bývalý ředitel společnosti AB Barrandov Radomír Dočekal.

Takové převraty se dělají. Rozhovor s Miroslavem Ondříčkem

Takeovers Like That Happen. An Interview with Miroslav Ondříček

Martin Švoma

Iluminace 2007, 19(1):185-190  

Miroslav Ondříček, jeden z několika posledních původních akcionářů Barrandova, komentuje události kolem jeho reorganizace, privatizace a působení Václava Marhoula ve vedení.

Obzor

Simone Signoretová - monstre sacré francouzského filmu 20. století (Susan Hayward: Simone Signoret, the Star as Cultural Sign)

Simone Signoret - monstre sacré of French Cinema

Briana Čechová

Iluminace 2007, 19(1):191-198  

Recenze publikace Susan Haywardové: Simone Signoret, the Star as Cultural Sign a podrobná analýza osobnosti této významné francouzské herečky.

Odpověď Milanu Klepikovovi

Answer to Milan Klepikov

Miloš Fryš

Iluminace 2007, 19(1):206  

Polemika s recenzí Milana Klepikova, která hodnotí publikaci Jean-Luca Godarda: Příběh(y) filmu.

Komentář k Odpovědi Miloše Fryše

To the Answer of Miloš Fryš

Milan D. Klepikov

Iluminace 2007, 19(1):207  

Polemika s odpovědí Miloše Fryše na recenzi Milana Klepikova, která hodnotí publikaci Jean-Luca Godarda: Příběh(y) filmu.

Příloha

Počátky institucionalizace školního filmu v Československu (1919-1936)

Beginning of the Institutionalisation of School Film in Czechoslovakia (1919-1936)

Lucie Česálková

Iluminace 2007, 19(1):209-213  

Základní myšlenky a trendy disertační práce na téma: Počátky institucionalizace školního filmu v Československu (1919-1936).

Tough Job for Donald Duck: Czechoslovakia and Hollywood 1945-1969

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2007, 19(1):215-218  

Účelem disertační práce je zkoumat vztahy mezi československým a americkým filmovým průmyslem v letech 1945-1969. Tento vztah byl analyzován z různých perpektiv, které odrážely dva hlavní pohledy: ekonomický a kulturní. Historický a kulturní průzkum je založen hlavně na archivní práci v českých i amerických filmových archivech.