Iluminace, 2007 (roč. 19), číslo 1
Články
Evropský filmový průmysl
European Film Industries
Anne Jäckel
Iluminace 2007, 19(1):5-51
Výňatek ze studie se zabývá vývojem a výrobním zázemím filmové produkce, výrobními postupy filmového průmyslu, zaměstnaností, odborným vzděláváním a výcvikem, konsolidací evropské výroby, financováním a jejich zdroji, státními podporami a pobídkami v oblasti filmu a televize, koprodukcemi a kofinancováním. Své závěry autorka ukazuje na výsledcích několika případových studiích.
Česká filmová distribuce po roce 1989
Czech Film Distribution after 1989
Aleš Danielis
Iluminace 2007, 19(1):53-104
Studie obšírně mapuje vývoj české filmové distribuce od r. 1989 do současnosti, věnuje se nabídce filmů, návštěvnosti, tržbám a provozování kin.
Technické vymoženosti, americké trháky a nezbytný popcorn. Konstrukce kulturní zkušenosti z multikina v českém denním tisku
Technological Developments, American Blockbusters and the Indispensable Popcorn: The Construction of the Multiplex Cultural Experience in the Czech Daily Press
Jan Hanzlík, Karel Čada
Iluminace 2007, 19(1):105-123
Autoři se v analýze zaměřili na ohlasy novinářů v českém denním tisku na rozvoj multikin v ČR. Údaje v analýze jsou zpracovány v historickém, teoretickém a metodologickém kontextu a zabývají se roky 1996, 1997, 2001 a 2006.
Český film v Severní Americe
Czech Films in North America
Irena Kovářová
Iluminace 2007, 19(1):125-136
Studie mapuje situaci v oblasti vývozu evropských a českých filmů do Spojených států amerických a jejich úspěšnost v americké distribuci. Uvádění českých filmů v síti artových kin, v tzv. etnických či krajanských kin v meziválečném období. Blíže se autorka věnuje uvádění českých filmů na amerických plátnech a na větších festivalech v letech 1966-2006. Přehled a příklady distribuce českých filmů na videu, DVD a v televizi.
Nákup audiovizuálních děl na televizním trhu v Česku a jejich cesta k divákovi
Acquisition of Audio-Visual Works on the Television Market in the Czech Republic and Their Journey to Viewers
Martina Šantavá
Iluminace 2007, 19(1):137-152
Praxe nákupu zahraničních pořadů pro Českou televizi před rokem 1989 a v současnosti. Jednotlivé fáze akviziční činnosti, dramaturgický výběr, profesní organizace, distributoři, programové nasazení převzatého pořadu.
Rozhovory
Transformace Filmového studia Barrandov po roce 1989. Úvod k bloku rozhovorů
Post-1989 Transformation of Barrandov Studios. Introduction to the Set of Interviews
Pavel Strnad
Iluminace 2007, 19(1):153-154
Úvodník podrobně mapuje organizační změny, kterými prošlo Filmové studio Barrandov od r. 1989 do současnosti.
Chtěl jsem z Barrandova udělat krásnou a bohatou nevěstu. Rozhovor s Václavem Marhoulem
I Wanted To Make a Rich and Beautiful Bride Out of Barrandov. An Interview with Václav Marhoul
Martin Švoma
Iluminace 2007, 19(1):155-166
Václav Marhoul odpovídá na otázky týkající se filmového studia Barrandov v letech 1991-1997 a jeho působení ve funkci ředitele Barrandova.
Byl jsem hlavním strůjcem "puče". Rozhovor s Petrem Prejdou
I Was the Chief Engineer of the "Putsch". An Interview with Petr Prejda
Martin Švoma
Iluminace 2007, 19(1):167-174
Bývalý vedoucí produkce ve Filmovém studiu Barrandov a člen barrandovského vedení v letech 1991-1994 Petr Prejda hovoří o situaci ve filmovém studiu Barrandov v té době.
Filmový byznys se navenek jeví jako realitní. Rozhovor s Radomírem Dočekalem
From the Outside, the Film Business Looks Like Real-Estate Business. An Interview with Radomír Dočekal
Martin Švoma
Iluminace 2007, 19(1):175-184
O situaci ve FS Barrandov v letech 1990-2000, o svém působení ve vedení studia, o Václavu Marhoulovi a privatizaci hovoří manažer a bývalý ředitel společnosti AB Barrandov Radomír Dočekal.
Takové převraty se dělají. Rozhovor s Miroslavem Ondříčkem
Takeovers Like That Happen. An Interview with Miroslav Ondříček
Martin Švoma
Iluminace 2007, 19(1):185-190
Miroslav Ondříček, jeden z několika posledních původních akcionářů Barrandova, komentuje události kolem jeho reorganizace, privatizace a působení Václava Marhoula ve vedení.
Obzor
Simone Signoretová - monstre sacré francouzského filmu 20. století (Susan Hayward: Simone Signoret, the Star as Cultural Sign)
Simone Signoret - monstre sacré of French Cinema
Briana Čechová
Iluminace 2007, 19(1):191-198
Recenze publikace Susan Haywardové: Simone Signoret, the Star as Cultural Sign a podrobná analýza osobnosti této významné francouzské herečky.
Odpověď Milanu Klepikovovi
Answer to Milan Klepikov
Miloš Fryš
Iluminace 2007, 19(1):206
Polemika s recenzí Milana Klepikova, která hodnotí publikaci Jean-Luca Godarda: Příběh(y) filmu.
Komentář k Odpovědi Miloše Fryše
To the Answer of Miloš Fryš
Milan D. Klepikov
Iluminace 2007, 19(1):207
Polemika s odpovědí Miloše Fryše na recenzi Milana Klepikova, která hodnotí publikaci Jean-Luca Godarda: Příběh(y) filmu.
Příloha
Počátky institucionalizace školního filmu v Československu (1919-1936)
Beginning of the Institutionalisation of School Film in Czechoslovakia (1919-1936)
Lucie Česálková
Iluminace 2007, 19(1):209-213
Základní myšlenky a trendy disertační práce na téma: Počátky institucionalizace školního filmu v Československu (1919-1936).
Tough Job for Donald Duck: Czechoslovakia and Hollywood 1945-1969
Jindřiška Bláhová
Iluminace 2007, 19(1):215-218
Účelem disertační práce je zkoumat vztahy mezi československým a americkým filmovým průmyslem v letech 1945-1969. Tento vztah byl analyzován z různých perpektiv, které odrážely dva hlavní pohledy: ekonomický a kulturní. Historický a kulturní průzkum je založen hlavně na archivní práci v českých i amerických filmových archivech.