Iluminace, 2007 (roč. 19), číslo 3


Editorial

Populární hudba, nahrávací průmysl a film

Popular music, recording industry and film

Petr Szczepanik

Iluminace 2007, 19(3):33-34  

Úvod k bloku článků věnovaných populární hudbě ve filmu formuluje hlavní myšlenku tématu a přibližuje hlediska jednotlivých příspěvků i obsah rubrik.

Články k tématu

Film a populární píseň: Ztracená tradice

Cinema and Popular Song: The Lost Tradition

Rick Altman

Iluminace 2007, 19(3):35-44  

Překlad studie předního světového historika filmového zvuku Ricka Altmana osvětluje strukturní a recepční odlišnosti mezi populární písní ve filmovém představení a "klasickou" filmovou hudbou.

Zvuky obchodu. Marketing populární filmové hudby

Sounds of Commerce: Marketing Popular Film Music

Jeff Smith

Iluminace 2007, 19(3):45-94  

Autor zasazuje zkoumané téma vztahu mezi populární písní, filmem a nahrávacím průmyslem do kontextu ekonomických vztahů. Současně se vymezuje proti tradičním koncepcím "neslyšitelné" filmové hudby a charakterizuje populární píseň jako hlavní obsahovou spojnici mezi filmem a konkurečními médii. Zabývá se vznikem zvukových nahrávek, soundtracků a gramofonovými pobočkami filmových studií.

Film a nahrávací průmysl: Případ Ultraphonu

Film and Recording Industry: The Case of Ultraphon

Petr Szczepanik

Iluminace 2007, 19(3):95-151  

Studie o synergii mezi českým filmem a nahrávacím průmyslem 30. let 20. století. Autor využívá pramenů z fondu Andrease Struveho, podílníka K´chenmeisterova koncernu, do nějž původně patřil i český Ultraphon, a z archivu jeho nástupnické firmy Supraphon Music. Autor zkoumá vztahy mezi gramofonem, rozhlasem, filmem a filmovou písní a lokální projevy globální koncentrace mediálního průmyslu 30. let 20. století.

K roli populární hudby v předválečné dramaturgii Radiojournalu

Role of Popular Music in the Pre-War Dramaturgy of Radiojournal

Petr Macek

Iluminace 2007, 19(3):153-161  

Studie pojednává o diskuzích kolem tzv. lehké hudby v předválečné dramaturgii v Radiojournalu vnáší do zkoumané problematiky hledisko třetího klíčového média, které na rozdíl od filmu a gramofonu vycházelo ze státem zaštítěné pozice šiřitele národní kultury. Článek obsahuje rozbor specifické odborné terminologie.

Pýthagorův závoj

Pythagoras's Veil

Tomáš Dvořák

Iluminace 2007, 19(3):163-176  

Autor se zamýšlí nad obecnějšími otázkami auditivních metafor v dějinách západního myšlení a teorií filmového zvuku.

Články

Tartuská škola. Od modelujících systémů k uměleckým textům

Tartu School: From Modelling Systems to Artistic Texts

Peter Michalovič

Iluminace 2007, 19(3):5-32  

Tartuská škola představuje významnou etapu ve vývoji strukturně-sémiotických výzkumů. Autoři se věnují především jejímu zakladateli Juriji Michajloviči Lotmanovi a u vybraných problémů citují jeho spolupracovníky.

Edice a materiály

Diskografie filmové hudby na nahrávkách českého Ultraphonu (1929-1946)

Discography of Film Music on the Records of Czech Ultraphon (1929-1946)

Gabriel Gössel

Iluminace 2007, 19(3):177-210  

Podrobná diskografie zahrnuje melodie z českých filmů z let 1930-1946, melodie ze zahraničních filmů z produkce českého Ultraphonu v rozmezí let 1929-1945 a přehled písní z nerealizovaných filmů v letech 1930-1939.

Obzor

Digitální filmová knihovna NFA

Digital Library of National Film Archive

Pavla Janásková

Iluminace 2007, 19(3):217-224  

Podrobná informace o projektu knihovny Národního filmového archivu (NFA) na ochranu ohrožených dokumentů, jejich zpřístupnění na nových nosičích a o digitální knihovně NFA, doplněná názornými ukázkami dokumentů a přehledem reformátovaných titulů periodik. Jednotlivé části příspěvku jsou věnovány postupům a realizaci při záchraně dokumentů, jejímu financování, obsahu digitální knihovny a jejímu zpřístupnění.

Ad fontes

Ad Fontes čili Z nově zpřístupněných fondů

Ad Fontes or From Newly Released Records

Tomáš Lachman

Iluminace 2007, 19(3):211-212  

Přiblížení obsahu nové rubriky Ad Fontes a její cíle. Obsah fondu filmových archiválií Národního filmového archivu. Možnosti využití těchto primárních dokumentů při studiu a výzkumu.

Koruna-film, spol. s r. o. (1929/1935-1950)

Tomáš Lachman

Iluminace 2007, 19(3):213-214  

Popis dokumentace firmy pro půjčování a prodej filmů Koruna-film a její činnosti v letech 1929 a 1935-1950.

Moldavia-Film a. s. (1937-1948)

Tomáš Lachman

Iluminace 2007, 19(3):215-216  

Popis založení firmy Moldavia-Film a. s. v r. 1937, její předchůdkyně i následné společnosti, předmět činnosti, majitelé a podílníci, zachovené dokumenty o společnosti.

Příloha

Gustav Machatý v kontextu české a světové kinematografie

Gustav Machatý in the Context of Czech and International Cinema

Jiří Horníček

Iluminace 2007, 19(3):227-229  

Význam Gustava Machatého pro českou a světovou kinematografii, přehled prací z posledních let, které se zabývaly jeho dílem. Přiblížení obsahu plánované publikace o Machatého tvorbě. Prameny základního výzkumu, výsledná struktura studie.

Obzory a ruiny. Viditelné a neviditelné v raně moderní vizuální kultuře

Horizons and Ruins. Visible and Invisible in the Early Modern Visual Culture

Václav Hájek

Iluminace 2007, 19(3):230-234  

Podrobný popis disertační práce, zabývající se jedním specifickým obrazovým motivem z počátku 19. století, který reprezentuje a problematizuje otázku raně moderní vizuální kultury. Rozbor obrazového materiálu je reprezentován skupinou děl Caspara Davida Friedricha metodou ikonografie či ikonologie. Jsou sledány i některé tradiční literární motivy (např. motiv ruiny a horizontu).