Iluminace, 2008 (roč. 20), číslo 3
Editorial
Populárně-vědecký film jako žánr mezi vědou a uměním
Popular science film as a genre between science and art
Veronika Klusáková
Iluminace 2008, 20(3):37-38
Renesance populárně-vědeckého filmu v poslední době, jeho reflexe v českém prostoru, snaha po jeho redefinici a tím posílení role filmu a vizuality v procesu vzdělávání. Nové způsoby vizuální prezentace vědeckého poznání. Stručný úvod do problematiky jednotlivých příspěvků věnovanému této problematice.
Články k tématu
Etiologie neurologického pohledu
Etiology of the Neurological Gaze
Lisa Cartwright, přeložila Barbora Rozkošná
Iluminace 2008, 20(3):39-67
Tématem textu přední medioložky Lisy Cartwrightové je rozrušování ostré diference mezi přírodními a humanitními vědami, přičemž se tělo pro autorku stává prostorem foucaultovského vpisování významů a lékařská diagnostika střetem konceptů povrchu a nitra. Výňatek z její studie se zabývá historickým vývojem, jenž předcházel současným metodám snímání těla v oblasti neurologie, a to na základě zhodnocení některých způsobů využití filmových pohybových studií v neurologii.
"Pohyblivé obrazy nebes." Pohroužení do vesmírného divadla planetária
"Moving Picture of Heavens." Immersion in the Planetarium Space Show
Alison Griffiths
Iluminace 2008, 20(3):68-106
Text dokumentuje proměnu pouhého "dívání" na požadavek imerzivního prožitku na příkladu historie instituce planetaria ve 20. století. Autorka vyjadřuje obavu z přílišné populárnosti filmu, která však jde ruku v ruce s úsilím o legitimizaci filmu a vizuality v oblasti poznávání.
Dokumentární film
Documentary
Robert A. Rosenstone, přeložila Veronika Klusáková
Iluminace 2008, 20(3):107-122
Překlad kapitoly z knihy amerického historika Roberta Rosenstona, podle nějž objektivní historie založená na nezpochybnitelných faktech neexistuje a dokumentární film představuje prostor nejmodernějšího pohledu na dějiny.
Kinematograf z fyzikálního ústavu: Československá společnost pro vědeckou kinematografii aneb Popularizace vědy kinematografií a kinematografie vědou
Cinematograph from the Institute of Physics: The Czechoslovak Scientific Film Association, or the Popularisation of Science through the Cinema and the Cinema through Science
Lucie Česálková
Iluminace 2008, 20(3):123-147
Článek mapuje jednu z nejzajímavějších kapitol českého populárně-vědeckého filmu, období 20.-30. let 20. stol. a činnosti Společnosti pro vědeckou kinematografii.
Články
Visconti a Proust
Visconti and Proust
Petr Málek
Iluminace 2008, 20(3):5-35
Studie rozebírá vztah Luchina Viscontiho k dílu Marcela Prousta, na konkrétních příkladech z Viscontiho filmů Gepard a Hvězdy Velkého vozu demonstruje autor Viscontiho fascinaci proustovskými tématy dekadence, řádu upadání, zmaru a smrti a reflexe těchto témat ve Viscontiho díle.
Edice a materiály
K organizaci vědecké kinematografie za druhé světové války a bezprostředně po ní
Czechoslovak Scientific Film Association during the World War II and immediately after the War
Lucie Česálková
Iluminace 2008, 20(3):155-158
Úvod k edici pramenů týkajících se Československé společnosti pro vědeckou kinematografii před r. 1945.
Činnost Československé společnosti pro vědeckou kinematografii za okupace
Activity of the Czechoslovak Scientific Film Association during the Occupation
.
Iluminace 2008, 20(3):159-173
Autentické zprávy a zápisy ze schůzí z března - září 1946 mapují činnost Československé společnosti pro vědeckou kinematografii za druhé světové války a po ní.
Filmy pana velvyslance. Československé filmové publikum a americký Státní department (1945-1960)
Movies of the Ambassador. The Czechoslovak Film Audience and the American State Department (1945-1960)
Pavel Skopal
Iluminace 2008, 20(3):175-188
Úvod k následující korespondenci velvyslanectví USA v Praze se Státním Departmentem ve Washingtonu. Autor úvodníku se zamýšlí nad otázkami, které nad dokumenty vyvstávají: jaký byl obraz filmového publika v USA a jak tento vykonstruovaný model ovlivňoval postoj departmentu k filmovému exportu do tehdejšího Československa.
Korespondence velvyslanectví USA v Praze se Státním Departmentem
Correspondence between the American Embassy in Prague and the State Department
.
Iluminace 2008, 20(3):189-197
Šest autentických dokumentů skýtá informace o vyjednávání hollywoodských studií a zestátněného československého průmyslu, resp. umožňují pohled na toto jednání z hlediska americké strany, na kulturně-propagační praxe departmentu v socialistickém státě, na projekce pořádané pro české pracovníky amerického velvyslanectví a na represe, kterými české diváky těchto představení stíhala tajná česká policie. Dokumenty pocházejí z amerického Národního archivu ve Washingtonu.
Rozhovory
Historik je ve filmu spíše kosmetickým opatřením. Rozhovor s Robertem Rosenstonem
Historian in Film is more of a cosmetic measure. An Interview with Robert Rosenstone
Veronika Klusáková
Iluminace 2008, 20(3):148-154
Rozhovor s profesorem historie a publicistou Robertem A. Rosenstonem při příležitosti jeho účasti na Academia Film Olomouc v r. 2008 je věnován vztahu filmu a historie a dokumentárnímu filmu.
Obzor
Předzvěst bilance. (Architectures of the Moving Image; 49. ročník Society for Cinema and Media Studies Conference)
A harbinger of the Evaluation. (Architectures of the Moving Image; 49. ročník Society for Cinema and Media Studies Conference)
Patrik Vacek
Iluminace 2008, 20(3):207-209
Zpráva o konání 49. ročníku Society for Cinema and Media Studies Conference ve Filadelfii v Pensylvánii.
Tvořivé období. K DVD edici Slovenský film 70. rokov
Period of Creativness. The DVD Edition of Slovak Cinema of the 70's
Jaromír Blažejovský
Iluminace 2008, 20(3):210-217
Informace o badatelské a ediční činnosti Slovenského filmového ústavu se zaměřením na DVD edici Slovenský film 70. rokov. Srovnání s dokumentací socialistického audiovizuálního dědictví v Německu (studio DEFA), Maďarsku, Rumunsku a Česku. Podrobný obsah a rozbor zpracování edice Slovenský film 70. rokov.
Příběh fotografie
Polyekran na Světové výstavě v Bruselu Expo 58
Polyekran on Expo 1958 in Brussels
Eva Strusková
Iluminace 2008, 20(3):205-206
Vznik a tvůrci hudebně obrazové kompozice s názvem Pražské jaro, vytvořené pro předvedení na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu. Technická realizace Polyekranu a jeho ohlasy.
Ad fontes
Stella a.s. (La Tricolore) (1926-1955)
Marcela Týfová
Iluminace 2008, 20(3):198-200
Informace o činnosti filmové a distribuční společnosti Stella a.s. (s původním názvem La Tricolore) v letech 1926-1955.
Nationalfilm s.r.o. (1933-1954/1964/)
Marcela Týfová
Iluminace 2008, 20(3):201-203
Informace o činnosti filmové společnosti Nationalfilm s.r.o. v letech 1933-1950. Společnost zanikla později kvůli nevyřízeným pohledávkám.
Příloha
Licencované zahraniční databáze z oboru filmu
Licensed International Film Database
Pavla Janásková
Iluminace 2008, 20(3):218-230
Podrobná informace i s názornými příklady a ukázkami představuje zahraniční licencované faktografické a bibliografické filmové databáze, které jsou v současnosti dostupné v České republice na pěti filmologických pracovištích.