Iluminace, 2008 (roč. 20), číslo 3


Editorial

Populárně-vědecký film jako žánr mezi vědou a uměním

Popular science film as a genre between science and art

Veronika Klusáková

Iluminace 2008, 20(3):37-38  

Renesance populárně-vědeckého filmu v poslední době, jeho reflexe v českém prostoru, snaha po jeho redefinici a tím posílení role filmu a vizuality v procesu vzdělávání. Nové způsoby vizuální prezentace vědeckého poznání. Stručný úvod do problematiky jednotlivých příspěvků věnovanému této problematice.

Články k tématu

Etiologie neurologického pohledu

Etiology of the Neurological Gaze

Lisa Cartwright, přeložila Barbora Rozkošná

Iluminace 2008, 20(3):39-67  

Tématem textu přední medioložky Lisy Cartwrightové je rozrušování ostré diference mezi přírodními a humanitními vědami, přičemž se tělo pro autorku stává prostorem foucaultovského vpisování významů a lékařská diagnostika střetem konceptů povrchu a nitra. Výňatek z její studie se zabývá historickým vývojem, jenž předcházel současným metodám snímání těla v oblasti neurologie, a to na základě zhodnocení některých způsobů využití filmových pohybových studií v neurologii.

"Pohyblivé obrazy nebes." Pohroužení do vesmírného divadla planetária

"Moving Picture of Heavens." Immersion in the Planetarium Space Show

Alison Griffiths

Iluminace 2008, 20(3):68-106  

Text dokumentuje proměnu pouhého "dívání" na požadavek imerzivního prožitku na příkladu historie instituce planetaria ve 20. století. Autorka vyjadřuje obavu z přílišné populárnosti filmu, která však jde ruku v ruce s úsilím o legitimizaci filmu a vizuality v oblasti poznávání.

Dokumentární film

Documentary

Robert A. Rosenstone, přeložila Veronika Klusáková

Iluminace 2008, 20(3):107-122  

Překlad kapitoly z knihy amerického historika Roberta Rosenstona, podle nějž objektivní historie založená na nezpochybnitelných faktech neexistuje a dokumentární film představuje prostor nejmodernějšího pohledu na dějiny.

Kinematograf z fyzikálního ústavu: Československá společnost pro vědeckou kinematografii aneb Popularizace vědy kinematografií a kinematografie vědou

Cinematograph from the Institute of Physics: The Czechoslovak Scientific Film Association, or the Popularisation of Science through the Cinema and the Cinema through Science

Lucie Česálková

Iluminace 2008, 20(3):123-147  

Článek mapuje jednu z nejzajímavějších kapitol českého populárně-vědeckého filmu, období 20.-30. let 20. stol. a činnosti Společnosti pro vědeckou kinematografii.

Články

Visconti a Proust

Visconti and Proust

Petr Málek

Iluminace 2008, 20(3):5-35  

Studie rozebírá vztah Luchina Viscontiho k dílu Marcela Prousta, na konkrétních příkladech z Viscontiho filmů Gepard a Hvězdy Velkého vozu demonstruje autor Viscontiho fascinaci proustovskými tématy dekadence, řádu upadání, zmaru a smrti a reflexe těchto témat ve Viscontiho díle.

Edice a materiály

K organizaci vědecké kinematografie za druhé světové války a bezprostředně po ní

Czechoslovak Scientific Film Association during the World War II and immediately after the War

Lucie Česálková

Iluminace 2008, 20(3):155-158  

Úvod k edici pramenů týkajících se Československé společnosti pro vědeckou kinematografii před r. 1945.

Činnost Československé společnosti pro vědeckou kinematografii za okupace

Activity of the Czechoslovak Scientific Film Association during the Occupation

.

Iluminace 2008, 20(3):159-173  

Autentické zprávy a zápisy ze schůzí z března - září 1946 mapují činnost Československé společnosti pro vědeckou kinematografii za druhé světové války a po ní.

Filmy pana velvyslance. Československé filmové publikum a americký Státní department (1945-1960)

Movies of the Ambassador. The Czechoslovak Film Audience and the American State Department (1945-1960)

Pavel Skopal

Iluminace 2008, 20(3):175-188  

Úvod k následující korespondenci velvyslanectví USA v Praze se Státním Departmentem ve Washingtonu. Autor úvodníku se zamýšlí nad otázkami, které nad dokumenty vyvstávají: jaký byl obraz filmového publika v USA a jak tento vykonstruovaný model ovlivňoval postoj departmentu k filmovému exportu do tehdejšího Československa.

Korespondence velvyslanectví USA v Praze se Státním Departmentem

Correspondence between the American Embassy in Prague and the State Department

.

Iluminace 2008, 20(3):189-197  

Šest autentických dokumentů skýtá informace o vyjednávání hollywoodských studií a zestátněného československého průmyslu, resp. umožňují pohled na toto jednání z hlediska americké strany, na kulturně-propagační praxe departmentu v socialistickém státě, na projekce pořádané pro české pracovníky amerického velvyslanectví a na represe, kterými české diváky těchto představení stíhala tajná česká policie. Dokumenty pocházejí z amerického Národního archivu ve Washingtonu.

Rozhovory

Historik je ve filmu spíše kosmetickým opatřením. Rozhovor s Robertem Rosenstonem

Historian in Film is more of a cosmetic measure. An Interview with Robert Rosenstone

Veronika Klusáková

Iluminace 2008, 20(3):148-154  

Rozhovor s profesorem historie a publicistou Robertem A. Rosenstonem při příležitosti jeho účasti na Academia Film Olomouc v r. 2008 je věnován vztahu filmu a historie a dokumentárnímu filmu.

Obzor

Předzvěst bilance. (Architectures of the Moving Image; 49. ročník Society for Cinema and Media Studies Conference)

A harbinger of the Evaluation. (Architectures of the Moving Image; 49. ročník Society for Cinema and Media Studies Conference)

Patrik Vacek

Iluminace 2008, 20(3):207-209  

Zpráva o konání 49. ročníku Society for Cinema and Media Studies Conference ve Filadelfii v Pensylvánii.

Tvořivé období. K DVD edici Slovenský film 70. rokov

Period of Creativness. The DVD Edition of Slovak Cinema of the 70's

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2008, 20(3):210-217  

Informace o badatelské a ediční činnosti Slovenského filmového ústavu se zaměřením na DVD edici Slovenský film 70. rokov. Srovnání s dokumentací socialistického audiovizuálního dědictví v Německu (studio DEFA), Maďarsku, Rumunsku a Česku. Podrobný obsah a rozbor zpracování edice Slovenský film 70. rokov.

Příběh fotografie

Polyekran na Světové výstavě v Bruselu Expo 58

Polyekran on Expo 1958 in Brussels

Eva Strusková

Iluminace 2008, 20(3):205-206  

Vznik a tvůrci hudebně obrazové kompozice s názvem Pražské jaro, vytvořené pro předvedení na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu. Technická realizace Polyekranu a jeho ohlasy.

Ad fontes

Stella a.s. (La Tricolore) (1926-1955)

Marcela Týfová

Iluminace 2008, 20(3):198-200  

Informace o činnosti filmové a distribuční společnosti Stella a.s. (s původním názvem La Tricolore) v letech 1926-1955.

Nationalfilm s.r.o. (1933-1954/1964/)

Marcela Týfová

Iluminace 2008, 20(3):201-203  

Informace o činnosti filmové společnosti Nationalfilm s.r.o. v letech 1933-1950. Společnost zanikla později kvůli nevyřízeným pohledávkám.

Příloha

Licencované zahraniční databáze z oboru filmu

Licensed International Film Database

Pavla Janásková

Iluminace 2008, 20(3):218-230  

Podrobná informace i s názornými příklady a ukázkami představuje zahraniční licencované faktografické a bibliografické filmové databáze, které jsou v současnosti dostupné v České republice na pěti filmologických pracovištích.