Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 4


Editorial

Současné myšlení o animovaném filmu

Contemporary thinking about animated film

Kateřina Surmanová

Iluminace 2009, 21(4):39-40  

Úvod k bloku článků věnovaných současnému vnímání animovanému filmu vymezuje témata jednotlivých teoretických statí a stručně je charakterizuje.

Články k tématu

Několik úvah o vztahu teorie a praxe v oboru animačních studií

Some Thoughts on Theory-Practice Relationships a Cartoon Charakter

Paul Ward

Iluminace 2009, 21(4):41-54  

Stať o vztahu teorie a praxe v oboru animačních studií se nejprve zaměřuje na pojem legitimní periferní účasti, potom se zmiňuje o kritické tvorbě podle Mikea Waynea a nakonec definuje animaci jako rekontextualizovaný diskurz. Autor obhajuje interdisciplinární přístup v animačních studiích, který je příznakem tzv. slabé klasifikace. Animaci pomýšlí vzhledem k teorii mediality a zajímá ho jako pohyblivá kategorie, kterou je třeba nahlížet v dialektickém vztahu s různými kontexty, s vědomím rekontextualizace, kterou fenomén animace v různých diskurzech prochází. Náplň pojmu animace těla by měla vyplynout ze styčných ploch a odlišností mezi různými typy...

Performativita, post-animace a jak jsem se stala animovanou postavou

Performativity, Post-animation and How I Became a Cartoon Charakter

Birgitta Hosea

Iluminace 2009, 21(4):55-69  

Text se zabývá výzkumem, který si klade za cíl zpochybnit tradiční chápání animace. Nejprve shrnuje ontologické debaty o povaze animace, které byly iniciovány potřebou vymezit hranice animace v souvislosti s technologickými změnami a s potřebou legitimizovat animaci jako uměleckou formu. Studie odmítá definici animace coby kresleného filmu a navrhuje přistupovat k ní jako k performanci. Autorka zkoumá vztah mezi animovaným a animujícím, mezi jevem a pozorovatelem, přičemž tuto hranici narušuje a překračuje a dokazuje postuláty na svém vlastním těle (je současně animujícím i animovaným).

Animace filmu

Animation of Film

Martin Mazanec

Iluminace 2009, 21(4):71-81  

Text se zamýšlí nad povahou definice animace a animovaného filmu v linii kubelkovského diskursu, který uvažuje animaci buď jako svrchovanou filmovou technologii, tj. vytváření dojmu pohybu mezi sérií statických fotogramů, nebo ji ze stejného důvodu odsuzuje jako prázdný pojem, protože kinematografie funguje na principu zanimování série fotogramů, je označení animace redundatní. Autor rozšiřuje diskursivní pole animace o intermediální průniky a specifické kontexty použití, pojímá ji jako posuvný znak, nabývající významu až v kontextu konkrétního sdělení, čímž termín současně kultivuje i rozmlžuje, a dokládá tak velký teoreticko- i prakticko-metodologický...

Animovaný film: figury a hybridizace

Animation Film: Figures and Hybridizations

Inés Jerray

Iluminace 2009, 21(4):83-97  

Autorka zkoumá animaci z hlediska divácké recepce a response. Zajímá se o procesy, jimiž animace zpracovává a oslovuje tělesnost diváka a znázorňuje tělesnost animovaného objektu. Oboje je pojímáno jako předmět animace, podléhá podobným manipulacím. Autorka pojmenovává oblast zkoumání mezi kinematografií a animací, která v současné době prochází živým rozvojem: zájem o tělo a tělesnost jako stěžejní charakteristiku média. Skrze zdůrazňování tělesnosti se střetávají animační studia s antropologickými zájmy a ohledávají oblast z hlediska ritualizovaného chování. Je-li senzomotorický zážitek příznačný pro recepci animace, vyvstává tím paradox, kdy animovaná...

Vlastní animační pokoj. Současný autorský animovaný film pohledem českých režisérek

Animation Room of One's Own. Contemporary Czech Animation through the Eyes of the Women Who Make It

Eliška Děcká

Iluminace 2009, 21(4):99-111  

Studie využívá specifické vlastnosti animace jako marginálního diskurzu vzhledem k oblasti kinematografie. K okrajové perspektivě přidává perspektivu ženských autorek, čímž dociluje dialogy mezi genderovými a animačními studii. V tomto případě může animace sloužit jako nástroj pro určení širších společenských procesů, jako synekdochický obraz celku. Naopak genderová problematika umožňuje detailněji poznat institucionální fungování animace jako řemeslného a obchodního odvětví.

Články

Fikční světy (kriminálního) televizního seriálu

Fictional Worlds of (Crime) Television Series

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2009, 21(4):5-37  

Autor navrhuje původní model, který může vést k vytvoření komplexní naratologické teorie seriálové fikce. Vychází ze sítě vztahů mezi divákem, částmi a celkem, což činí z televizního seriálu fikční uspořádání, které je radikálně odlišné od filmu. Autor zvolil postup názorného výkladu na příkladu specifického fikčního uspořádání kriminálního seriálu.

Rozhovory

Animace je hra, která se hraje sama. Rozhovor s Giannalbertem Bendazzim

Animated Film Is a Game-that-plays-itself. Interview with Giannalberto Bendazzi

Kateřina Surmanová

Iluminace 2009, 21(4):113-119  

Rozhovor s významným italským historikem animovaného filmu Giannalbertem Bendazzim, který v r. 2009 předsedal porotě na Anifestu. Rozhovor se soustřeďuje převážně na současné postavení animovaného filmu v kontextu filmové výroby, recepce a filmových studií.

Obzor

Metrický a metaforický film (Martin Mazanec /ed./: Peter Kubelka)

Metric and Metaphoric Cinema (Martin Mazanec /ed./: Peter Kubelka)

Stanislav Ulver

Iluminace 2009, 21(4):126-132  

Recenze monografického sborníku Peter Kubelka a rozbor jeho díla.

Dvě genealogie filmovědného oboru (Dana Polan: Screens of Instruction: The Beginning of U. S. Study of Film. Lee Grievson - Haidee Wasson /eds./: Inventing Film Studies)

Two Genealogies of Film Studies (Dana Polan: Screens of Instruction: The Beginning of U. S. Study of Film. Lee Grievson - Haidee Wasson /eds./: Inventing Film Studies)

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(4):133-138  

Recenze teoretických publikací: Screens of Instruction: the Beginning of U. S. Study of Film a Inventing Film Studies .

Kontrola, efektivita, vědění - ke kontextům průmyslového filmu (Vinzenz Hediger - Patrick Vonderau /eds./: Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media)

Control, Effectiveness, Knowledge - On the Context of Industrial Film (Vinzenz Hediger - Patrick Vonderau /eds./: Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media)

Lucie Česálková

Iluminace 2009, 21(4):139-142  

Recenze publikace Films that Work: Industrial Film and the Productivity of Media.

Příběh fotografie

Události a setkání z Přehlídky animovaného filmu v Olomouci 2007 a 2008

Events and Meetings at the Festival of Animation Film 2007 and 2008

Kateřina Surmanová

Iluminace 2009, 21(4):123-125  

Tři příklady intermediálního využití animace v rámci olomoucké Přehlídky animovaného filmu.

Ad fontes

Organisace československého filmového herectva a zaměstnanců výroben / Československá filmová unie (1920-1938)

Organization of Czechoslovak Film Actors and Production Employees / Czechoslovak Film Union (1920-1938)

Jindřich Schwippel, Tomáš Lachman

Iluminace 2009, 21(4):120-122  

Ustanovení a vývoj Sdružení československého filmového herectva, později přejmenovaného na Organisace československého filmového herectva a zaměstnanců výroben a Československá filmová unie v letech 1920-1938.

Příloha

Vzhůru do nekonečna a ještě dál! Analýza filmu Toy Story: Příběh hraček a poetika Pixar Animation Studios

To Eternity and Futher! An Analysis of Toy Story and the Poetics of Pixar Animation Studios

Lukáš Gregor

Iluminace 2009, 21(4):143-147  

Recenze disertační práce studenta FF UP v Olomouci.