Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 4
Editorial
Současné myšlení o animovaném filmu
Contemporary thinking about animated film
Kateřina Surmanová
Iluminace 2009, 21(4):39-40
Úvod k bloku článků věnovaných současnému vnímání animovanému filmu vymezuje témata jednotlivých teoretických statí a stručně je charakterizuje.
Články k tématu
Několik úvah o vztahu teorie a praxe v oboru animačních studií
Some Thoughts on Theory-Practice Relationships a Cartoon Charakter
Paul Ward
Iluminace 2009, 21(4):41-54
Stať o vztahu teorie a praxe v oboru animačních studií se nejprve zaměřuje na pojem legitimní periferní účasti, potom se zmiňuje o kritické tvorbě podle Mikea Waynea a nakonec definuje animaci jako rekontextualizovaný diskurz. Autor obhajuje interdisciplinární přístup v animačních studiích, který je příznakem tzv. slabé klasifikace. Animaci pomýšlí vzhledem k teorii mediality a zajímá ho jako pohyblivá kategorie, kterou je třeba nahlížet v dialektickém vztahu s různými kontexty, s vědomím rekontextualizace, kterou fenomén animace v různých diskurzech prochází. Náplň pojmu animace těla by měla vyplynout ze styčných ploch a odlišností mezi různými typy...
Performativita, post-animace a jak jsem se stala animovanou postavou
Performativity, Post-animation and How I Became a Cartoon Charakter
Birgitta Hosea
Iluminace 2009, 21(4):55-69
Text se zabývá výzkumem, který si klade za cíl zpochybnit tradiční chápání animace. Nejprve shrnuje ontologické debaty o povaze animace, které byly iniciovány potřebou vymezit hranice animace v souvislosti s technologickými změnami a s potřebou legitimizovat animaci jako uměleckou formu. Studie odmítá definici animace coby kresleného filmu a navrhuje přistupovat k ní jako k performanci. Autorka zkoumá vztah mezi animovaným a animujícím, mezi jevem a pozorovatelem, přičemž tuto hranici narušuje a překračuje a dokazuje postuláty na svém vlastním těle (je současně animujícím i animovaným).
Animace filmu
Animation of Film
Martin Mazanec
Iluminace 2009, 21(4):71-81
Text se zamýšlí nad povahou definice animace a animovaného filmu v linii kubelkovského diskursu, který uvažuje animaci buď jako svrchovanou filmovou technologii, tj. vytváření dojmu pohybu mezi sérií statických fotogramů, nebo ji ze stejného důvodu odsuzuje jako prázdný pojem, protože kinematografie funguje na principu zanimování série fotogramů, je označení animace redundatní. Autor rozšiřuje diskursivní pole animace o intermediální průniky a specifické kontexty použití, pojímá ji jako posuvný znak, nabývající významu až v kontextu konkrétního sdělení, čímž termín současně kultivuje i rozmlžuje, a dokládá tak velký teoreticko- i prakticko-metodologický...
Animovaný film: figury a hybridizace
Animation Film: Figures and Hybridizations
Inés Jerray
Iluminace 2009, 21(4):83-97
Autorka zkoumá animaci z hlediska divácké recepce a response. Zajímá se o procesy, jimiž animace zpracovává a oslovuje tělesnost diváka a znázorňuje tělesnost animovaného objektu. Oboje je pojímáno jako předmět animace, podléhá podobným manipulacím. Autorka pojmenovává oblast zkoumání mezi kinematografií a animací, která v současné době prochází živým rozvojem: zájem o tělo a tělesnost jako stěžejní charakteristiku média. Skrze zdůrazňování tělesnosti se střetávají animační studia s antropologickými zájmy a ohledávají oblast z hlediska ritualizovaného chování. Je-li senzomotorický zážitek příznačný pro recepci animace, vyvstává tím paradox, kdy animovaná...
Vlastní animační pokoj. Současný autorský animovaný film pohledem českých režisérek
Animation Room of One's Own. Contemporary Czech Animation through the Eyes of the Women Who Make It
Eliška Děcká
Iluminace 2009, 21(4):99-111
Studie využívá specifické vlastnosti animace jako marginálního diskurzu vzhledem k oblasti kinematografie. K okrajové perspektivě přidává perspektivu ženských autorek, čímž dociluje dialogy mezi genderovými a animačními studii. V tomto případě může animace sloužit jako nástroj pro určení širších společenských procesů, jako synekdochický obraz celku. Naopak genderová problematika umožňuje detailněji poznat institucionální fungování animace jako řemeslného a obchodního odvětví.
Články
Fikční světy (kriminálního) televizního seriálu
Fictional Worlds of (Crime) Television Series
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2009, 21(4):5-37
Autor navrhuje původní model, který může vést k vytvoření komplexní naratologické teorie seriálové fikce. Vychází ze sítě vztahů mezi divákem, částmi a celkem, což činí z televizního seriálu fikční uspořádání, které je radikálně odlišné od filmu. Autor zvolil postup názorného výkladu na příkladu specifického fikčního uspořádání kriminálního seriálu.
Rozhovory
Animace je hra, která se hraje sama. Rozhovor s Giannalbertem Bendazzim
Animated Film Is a Game-that-plays-itself. Interview with Giannalberto Bendazzi
Kateřina Surmanová
Iluminace 2009, 21(4):113-119
Rozhovor s významným italským historikem animovaného filmu Giannalbertem Bendazzim, který v r. 2009 předsedal porotě na Anifestu. Rozhovor se soustřeďuje převážně na současné postavení animovaného filmu v kontextu filmové výroby, recepce a filmových studií.
Obzor
Metrický a metaforický film (Martin Mazanec /ed./: Peter Kubelka)
Metric and Metaphoric Cinema (Martin Mazanec /ed./: Peter Kubelka)
Stanislav Ulver
Iluminace 2009, 21(4):126-132
Recenze monografického sborníku Peter Kubelka a rozbor jeho díla.
Dvě genealogie filmovědného oboru (Dana Polan: Screens of Instruction: The Beginning of U. S. Study of Film. Lee Grievson - Haidee Wasson /eds./: Inventing Film Studies)
Two Genealogies of Film Studies (Dana Polan: Screens of Instruction: The Beginning of U. S. Study of Film. Lee Grievson - Haidee Wasson /eds./: Inventing Film Studies)
Lucie Česálková
Iluminace 2009, 21(4):133-138
Recenze teoretických publikací: Screens of Instruction: the Beginning of U. S. Study of Film a Inventing Film Studies .
Kontrola, efektivita, vědění - ke kontextům průmyslového filmu (Vinzenz Hediger - Patrick Vonderau /eds./: Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media)
Control, Effectiveness, Knowledge - On the Context of Industrial Film (Vinzenz Hediger - Patrick Vonderau /eds./: Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media)
Lucie Česálková
Iluminace 2009, 21(4):139-142
Recenze publikace Films that Work: Industrial Film and the Productivity of Media.
Příběh fotografie
Události a setkání z Přehlídky animovaného filmu v Olomouci 2007 a 2008
Events and Meetings at the Festival of Animation Film 2007 and 2008
Kateřina Surmanová
Iluminace 2009, 21(4):123-125
Tři příklady intermediálního využití animace v rámci olomoucké Přehlídky animovaného filmu.
Ad fontes
Organisace československého filmového herectva a zaměstnanců výroben / Československá filmová unie (1920-1938)
Organization of Czechoslovak Film Actors and Production Employees / Czechoslovak Film Union (1920-1938)
Jindřich Schwippel, Tomáš Lachman
Iluminace 2009, 21(4):120-122
Ustanovení a vývoj Sdružení československého filmového herectva, později přejmenovaného na Organisace československého filmového herectva a zaměstnanců výroben a Československá filmová unie v letech 1920-1938.
Příloha
Vzhůru do nekonečna a ještě dál! Analýza filmu Toy Story: Příběh hraček a poetika Pixar Animation Studios
To Eternity and Futher! An Analysis of Toy Story and the Poetics of Pixar Animation Studios
Lukáš Gregor
Iluminace 2009, 21(4):143-147
Recenze disertační práce studenta FF UP v Olomouci.