Iluminace, 2011 (roč. 23), číslo 3


Několik úvah o filmovém studiu Buftea

Some thoughts on the Buftea Film Studio

Dan Mircea Duta

Iluminace 2011, 23(3):143-145  

Autor mapuje historii rumunských filmových studií Buftea, jejich technické vybavení, produkci i význam pro tehdejší mezinárodní spolupráci, osud a činnost komplexu Buftea po roce 1998 a jejich současné využití. Současně otevírá etický problém: nakolik nám znalost politického pozadí brání přiznat hodnotu filmům, které vznikly na objednávku minulého režimu a dodnes jsou oblíbeny a uváděny.

Editorial

Žánrová produkce v socialistických kinematografiích

Genre production in socialist cinemas

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2011, 23(3):5-9  

Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému tématu Žánrové produkce v socialistických kinematografiích. Základní seznámení s pojmy, problematikou a hlavními myšlenkami jednotlivých příspěvků.

Články k tématu

Smiech ako zbraň. Imaginácia satiry a slovenský film 50. rokov

Laugther as a Weapon. Imagination in Satire and Slovak Film in the 1950s

Martin Kaňuch

Iluminace 2011, 23(3):11-27  

Příspěvek zavádí čtenáře do jedné z diskusí, které se v 50. letech 20. stol. vedly o poslání satiry v socialistické společnosti. Odhaluje rétoriku a paradoxy doby, uvádí konkrétní příklady filmové a televizní produkce veseloherního, komediálního a satirického žánru.

Na tenkém ledě koprodukční spolupráce. Srovnání žánrové produkce studií Barrandov a DEFA v polovině 60. let na příkladu snímku STRAŠNÁ ŽENA (1965)

On the Thin Ice of Co-productions. A Comparative Study of Generic Production at the Barrandov and DEFA Studios in the Mid-1960s - the Case of the Movie STRAŠNÁ ŽENA (1965)

Pavel Skopal

Iluminace 2011, 23(3):29-51  

Autor analyzuje jeden z případů mezinárodní spolupráce československého studia Barrandov a východoněmeckého studia DEFA při natáčení muzikálové lední revue Strašná žena. Na tomto konkrétním příkladě a s využitím archivních materiálů odkrývá motivy a cíle koprodukcí, jakož i zákulisí studia DEFA v sezóně 1965-1966 v kontextu tehdejšího politického vývoje.

Fantasticko-dobrodružný nebo utopistický? "Sci-fi" v domácím filmovém tisku šedesátých let

Fantasy-adventure or Utopian? "Sci-fi" in Czechoslovak Cinema Magazines of the 1960s

Anna Batistová

Iluminace 2011, 23(3):53-70  

Cílem studie je zjistit, jak a za jakých podmínek byl v 60. letech 20. stol. používán pojem "sci-fi" v psaní o domácí filmové tvorbě. Autorka se soustřeďuje na analýzu kritických ohlasů vybraných filmů ze sledovaného období a ve vybraných československých periodikách.

Teoretizování o žánrové povaze a fikčních světech českých sci-fi komedií

Theorizing Genre Constitution and Fictional Worlds of Czech Sci-fi Comedies

Radomír D. Kokeš

Iluminace 2011, 23(3):71-92  

Autor ve svém textu dokazuje, že čtyři populární barrandovské sci-fi komedie, natočené podle Miloše Macourka, vykazují specifické strukturní rysy, které je dovolují považovat za exempláře zvláštního žánru, jehož rysy se neshodují s jinými snímky jmenovaného autora ani s dalšími českými filmy z období 1948-1989, jež obsahují "prvek, který není v aktuálním reálném světě považován za fyzikálně možný".

Horory v horách. Poznámka k překladu

Horrors in the mountains. Note on translation

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2011, 23(3):93-95  

Úvod k následujícímu článku Dejana Ognjanoviće Horory v horách: Srbský film hrůzy.

Horory v horách. Srbský film hrůzy

In the Hills, the Horrors. Serbian Horror Films

Dejan Ognjanović

Iluminace 2011, 23(3):97-111  

Několik úryvků z knihy srbského filmového kritika Dejana Ognjanoviće U hrdima, horori čtenáře seznamují se způsobem, jak se psalo a přemýšlelo o žánrových filmech v bývalé Jugoslávii.

Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů ve znárodněných kinematografiích

Borrowed Imagination. Tracing the Distribution of Genre Movies in Nationalized Film Industries

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2011, 23(3):113-135  

Studie je zaměřená na žánrové filmy vyráběné v socialistických kinematografiích v letech 1960-1989 a jejich oblibu v ostatních zemích socialistického bloku. Autor zjišťuje výměnu filmů mezi socialistickými zeměmi, jejich místo v repertoáru, způsob distribuce i divácký ohlas.

Rozhovory

Z žánrových filmů jsme nadšení nebyli. Rozhovor s Vioricou Bucurovou

We Were Not Excited about Genre Film. Interview with Viorica Bucur

Dan Mircea Duta

Iluminace 2011, 23(3):137-142  

Rozhovor s rumunskou filmovou kritičkou Vioricou Bucurovou o produkci žánrových filmů v socialistickém Rumunsku.

Ad fontes

Kartel filmových dovozců (1935-1938)

Cartel of Film Importers (1935-1938)

Jarmila Petrová

Iluminace 2011, 23(3):146-148  

Článek informuje o změnách při dovozu filmů do Československa po vydání vyhlášky ministerstva průmyslu, obchodu a živností ze dne 11. listopadu 1931, vzniku Kartelu filmových dovozců (KFD) v roce 1935 a jeho dalšímu vývoji do r. 1938.

Příloha

Česká kinematografie a cenzura v letech 1962-1970. Případ Filmového studia Barrandov

Czech Cinema and Censorship 1962-1970. The Case of Barrandov Studio

Lukáš Skupa

Iluminace 2011, 23(3):149-152  

Autor informuje o předmětu, zaměření a jednotlivých bodech své disertační práce na téma: Česká kinematografie a cenzura v letech 1962-1970: případ Filmového studia Barrandov.