Iluminace, 2011 (roč. 23), číslo 4
Editorial
Film a neuroestetika
Editorial
Tereza Hadravová
Iluminace 2011, 23(4):39-41
Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému vztahu filmu a neuroestetiky. Základní seznámení s problematikou a hlavními myšlenkami jednotlivých příspěvků.
Články k tématu
Film a vnímání iluzí. Zkusmé poznámky o filmové teorii a neurovědě
Illusionary Perception and Cinema. Experimental Thoughts on Film Theory and Neuroscience
Patricia Pisters
Iluminace 2011, 23(4):43-58
Autorka se ve své studii zabývá působením filmu na diváka, zejména jakým způsobem vstupují významy filmového díla do vědomí. Využívá vymezení a pozornosti k revizi M´nsterbergovy analýzy filmového detailu jako ztělesnění pozornosti. Jako konkrétní příklady analyzuje filmy Iluzionista a Dokonalý trik. V souladu s M´nsterbergem považuje autorka film - jeho formální prostředky i chování jednotlivých postav - za zrcadlo divákových mentálních pochodů. Na rozdíl od M´nstenberga však tyto operace popisuje nástroji současné vědy, nikoli psychologie.
"The Pit of Naturalism". Neuroscience and the Naturalized Aesthetics of Film
Murray Smith
Iluminace 2011, 23(4):59-79
Studie v angličtině se věnuje přímému vlivu filmu na diváka: např. úleku a bezprostřední empatii. Právě v takových afektivních reakcích diváků, které se spouštějí automaticky a bezprostředně, identifikuje autor možný průnik neurovědeckého výzkumu a filmových teorií.
On Icarus' Wings. The Cinematic Experience of Falling Bodies
Adriano D'Aloia
Iluminace 2011, 23(4):81-97
Studie v angličtině se zabývá zdánlivým paradoxem divákova prožitku filmové reprezentace těla ve volném pádu: třebaže dopad těla není téměř nikdy ve filmu ukázán, divák emociálně zakouší pád, jako by dokončen byl. Divákově reakci lze podle autora porozumět na pozadí psychologického a neurovědeckého výzkumu vnímání na cíl zaměřeného jednání.
Články
Kariéry skriptek. Trh práce, pracovní proces a konstrukce genderu v české filmové a televizní výrobě
Careers of Script Supervisors. The Labor Market, Labor Process and Construction of Gender in the Czech Film and Television Industry
Jan Hanzlík
Iluminace 2011, 23(4):5-37
Článek předkládá výsledky etnometodologického výzkumu zaměřeného na profesi skriptky v procesu filmové a televizní výroby. Práce se snaží ukázat, jak se liší zaměstnávání skriptek ve studiovém a projektovém systému výroby, v čem je práce skriptek specifická a jak jsou ve filmovém a televizním průmyslu konstruovány genderové distinkce. Kromě historického a teoretického kontextu stať informuje o metodologii, výběru vzorku, sběru dat, o způsobu, jakým se respondentky dostaly k práci u filmu a v televizi i jak získávaly další pracovní příležitosti, o pracovní náplni skriptky i o konstrukci genderových rolí. Současný stav je srovnáván se situací před r....
Edice a materiály
Planeta Cinemateca. Otisk filmového archiváře
Planeta Cinemateca. Print of Film Archivist
Ivan Klimeš
Iluminace 2011, 23(4):108-111
Životopis filmového archiváře, dlouholetého ředitele Národního filmového archivu a vícepresidenta FIAFu Vladimíra Opěly s podrobnou analýzou všech jeho odborných aktivit.
Dossier zahraničních ohlasů
Dossier of Foreign Responses
Patrick Loughney, Christian Dimitriu, Jan-Christopher Horak, Claudia Dillmann, Nikolaus Wostry, David Francis
Iluminace 2011, 23(4):112-120
Reakce předních zástupců zahraniční filmově-archivářské komunity na kontroverzní odvolání Vladimíra Opěly z funkce ředitele Národního filmového archivu. Texty dokládají různé aspekty vnímání Opělova odkazu mezinárodní archivářskou obcí a zároveň ilustrují profesní hodnoty této specifické komunity.
Rozhovory
Technologie žádné problémy nevyřeší. Rozhovor s Józsefem Fiserem a Donaldem Katzem
Technology Will Not Solve Any Problems. Interview with József Fiser and Donald Katz
Tereza Hadravová
Iluminace 2011, 23(4):99-107
Rozhovor s americkými vědci Józsefem Fiserem a Donaldem Katzem o neurovědeckých výzkumech, výzkumu lidského vnímání v laboratorních podmínkách, experimenty se zrakem a čichem, používání pohyblivých obrazů a jeho vliv na změny ve vizuální vědě.
Obzor
Anatomie filmového diváctví (Torben Grodal, Embodied Visions. Evolution, Emotion, Culture, and Film)
Anatomy of Film Spectatorship (Torben Grodal, Embodied Visions. Evolution, Emotion, Culture, and Film)
Antonín Policar
Iluminace 2011, 23(4):129-134
Recenze publikace Torbena Grodala Embodied Visions. Evolution, Emotion, Culture, and Film.
Touha napsat biografii (Jiří Horníček, Gustav Machatý. Touha dělat film. Osobnost režiséra na pozadí dějin kinematografie)
Desire to Write a Biography (Jiří Horníček, Gustav Machatý. Touha dělat film. Osobnost režiséra na pozadí dějin kinematografie)
Anna Batistová
Iluminace 2011, 23(4):135-139
Recenze publikace Jiřího Horníčka s názvem: Gustav Machatý. Touha dělat film. Osobnost režiséra na pozadí dějin kinematografie.
Strengths, Limitations, Opportunities and Threats of New Research Agenda (Screen Industries in East-Central Europe Conference, Brno 2011)
Balázs Varga
Iluminace 2011, 23(4):140-143
Informace v angličtině o průběhu a obsahu konference Screen Industries in East-Central Europe Conference, která se konala v r. 2011 v Brně.
Ad fontes
Střední průmyslová škola filmová v Čimelicích (1950-1982)
Film Technical College in Čimelice (1950-1982)
Kateřina Lachmanová
Iluminace 2011, 23(4):121-125
Vznik a historie Střední průmyslové školy filmové, resp. do roku 1959 Vyšší filmové školy v Čimelicích. Studium, jeho skladba, metodika, pedagogové, život v podmínkách internátu, vnímání doby atd. ve vzpomínkách tehdejších studentů. Informace o projektu sběru strukturovaných rozhovorů s absolventy této školy. V rámci první etapy bylo zaznamenáno 21 rozhovorů s absolventy z let 1950-1960.
Filmová skupina Praha (1929-1943)
Marcela Týfová
Iluminace 2011, 23(4):126-128
Historie společnosti Filmová skupina Praha v letech 1929-1943, její produkční činnost a spolupráce s Ocean-Filmem.
Příloha
cinapses: thinking|film - Film, Philosophy and Neuroscience
Bernd Herzogenrath
Iluminace 2011, 23(4):144-148
Informace o projektu: cinapses: thinking|film - Film, Philosophy and Neuroscience, který probíhá na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem.