Iluminace, 2012 (roč. 24), číslo 1


Editorial

České filmové hvězdy

Czech film stars

Šárka Gmiterková

Iluminace 2012, 24(1):25-29  

Úvod k následujícímu bloku článků věnovanému vztahu českým filmovým hvězdám, jak prvorepublikovým, tak současným. Představuje teorii hvězd a hvězdnosti (star studies) ve snaze o její ukotvení v současném filmovém bádání a stručně seznamuje s problematikou a hlavními myšlenkami jednotlivých příspěvků.

Články k tématu

Hvězdný systém ve výmarské kinematografii

The star system in Weimar Cinematography

Joseph Garncarz

Iluminace 2012, 24(1):31-43  

Studie poukazuje na existenci německého hvězdného systému, jehož hvězdy sice v mezinárodním měřítku příliš nerezonovaly, ale v rámci národního kulturně-společenského života představovaly důležitý element. Autor se vymezuje vůči nekoncepčnímu používání americké terminologie a poukazuje na nevhodnost některých termínů pro evropské prostředí. Evropské hvězdné systémy totiž vyrůstají z jiných kulturních specifik a tradic.

Filmová ctnost je blond: Jiřina Štěpničková (1930-1945)

Cinema Virtue is Blond: Jiřina Štěpničková (1930-1945)

Šárka Gmiterková

Iluminace 2012, 24(1):45-68  

Studie se na příkladu herecké kariéry Jiřiny Štěpničkové v letech 1930-1945 snaží podat důkladnější analýzu podmínek českých hereckých hvězd a jejich profesionální existence. Autorka poukazuje na nutnost selekce vhodných termínů (obraz hvězdy, osobnost hvězdy, star vehicle) a interdisciplinárního výzkumu, který v rámci teorie hvězd propojí divadelní a filmovou sféru.

Zde není místa pro podněcovatele míru. Charlie Chaplin, MONSIEUR VERDOUX (1947) a československá komunistická propaganda

No Place for Peace-Mongers. Charlie Chaplin, Monsieur Verdoux (1947), and Czechoslovak Communist Propaganda

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2012, 24(1):69-86  

Tematická studie ukazuje, jak hvězdná osobnost a dílo Charlieho Chaplina v sobě nesly jisté znaky, které systém v poválečném Československu využil pro ideologickou propagandu. Chaplin byl jako humanista v nehumánním prostředí Hollywoodu vnímán jako potenciálně podvratná osoba, a proto byl oceňován v komunistickém režimu jako pokrokový individualista. Jeho film Mensieur Verdoux z r. 1947 byl v dobovém československém tisku velmi kladně hodnocen.

Olga Schoberová, filmová hvězda v kontextu československé kinematografie 60. let

Olga Schoberová, a Film Star in the Context of Czechoslovak Cinema of the 1960s

Vladimíra Chytilová

Iluminace 2012, 24(1):87-112  

Studie se zabývá hvězdným obrazem herečky Olgy Schoberové ve specifických poměrech socialistického Československa v rozmezí let 1963 - 1970. Schoberová představovala jedinečný typ hvězdy kombinující typické znaky západní filmové hvězdnosti se specifickými českými rysy v kontextu politických a společenských změn v Československu koncem 60. let 20. století.

Články

Pojďte k filmu! Role zábavních periodik při formování (obrazu) českého (mezi)válečného filmového publika

Come to the film! The role of entertainment periodicals in shaping the (image of) the Czech (inter)war film audience

Kateřina Svatoňová, Markéta Lošťáková

Iluminace 2012, 24(1):5-23  

Již od začátku 20. století hrály populární a filmové časopisy důležitou roli ve formování vkusu a názorů diváků. Studie přibližuje způsob, jakým zábavní periodika, která byla vydávána na našem území v období 1920-1939, komunikovala se čtenáři, jaké využívala strategie, aby je aktivizovala nejen k nákupu časopisu, ale i k přímé účasti na dění v popkulturním světě, jakých společensko-kulturních procesů byla součástí a co tyto informace dnes vypovídají o dobovém mediálním systému.

Edice a materiály

Případ Hugo Haas vs. Národní divadlo (1930-1935)

The Case "Hugo Haas versus the Czech National Theater" (1930-1935)

Šárka Gmiterková (přepsala a poznámkami opatřila, Lucie Česálková)

Iluminace 2012, 24(1):117-119  

Úvod k následujícímu konvolutu korespondence mezi ředitelstvím Národního divadla a hercem Hugo Haasem v letech 1930-1935 osvětluje hercovu osobnost, jeho přístup k divadelním a filmovým příležitostem a informuje o tehdejší situaci složitého uvolňování herců k filmování při divadelním angažmá atd.

Dovolená k filmování

Holiday to filming

Karel Hugo Hilar, Hugo Haas

Iluminace 2012, 24(1):120-131  

Konvolut korespondence mezi ředitelstvím Národního divadla, hercem Hugo Haasem a Ministerstvem školství a národní osvěty o uvolňování Hugo Haase z ND k filmování.

Rozhovory

Hvězdami budou ještě chvíli hlavně lidé. Rozhovor s Ginette Vincendeau

People Still Have a Chance to Dominate Stardom for a While

Lucie Česálková

Iluminace 2012, 24(1):113-116  

Rozhovor s francouzskou filmovou historičkou Ginette Vincendeau se kromě francouzských specifik dotýká i obecnějších otázek trans-nacionálního výzkumu.

Obzor

„Cinefilové mají radši Howarda Hawkse“ (25. ročník festivalu Il Cinema Ritrovato 2011)

"Cinephiles Prefer Howard Hawks" (25th Il Cinema Ritrovato 2011)

Anna Batistová

Iluminace 2012, 24(1):135-137  

Podrobná informace o konání a průběhu filmové přehlídky Il Cinema Ritrovato 2011 v italské Bologni.

Teď na rovinu, drahá... Další pohled na Jih proti severu (Molly Haskell, Frankly, My Dear. Gone with the Wind: Revisited)

Frankly, My Dear... Another View of Gone with the Wind (Molly Haskell, Frankly, My Dear. Gone with the Wind: Revisited)

Šárka Gmiterková

Iluminace 2012, 24(1):138-142  

Recenze publikace Molly Haskellové: Frankly, My Dear: Gone with the Wind: Revisited.

Bilíkova oblaka (Petr Bilík, Ladislav Helge. Cesta za občanským filmem. Kapitoly z dějin československé kinematografie po roce 1945)

Bilík's Clouds (Petr Bilík, Ladislav Helge. Cesta za občanským filmem. Kapitoly z dějin československé kinematografie po roce 1945)

Anna Batistová

Iluminace 2012, 24(1):143-150  

Recenze publikace Ladislav Helge: cesta za občanským filmem: kapitoly z dějin československé kinematografie po roce 1945.

Ad fontes

Film-Klub (1939-1956)

Marcela Týfová

Iluminace 2012, 24(1):132-134  

Informace o založení spolku Film-Klub v r. 1943, o jeho stanovách, členství, funkci a činnosti.

Obzor - diskuse

Režisérská monografie versus habilitační práce. Replika na kritiku knihy Ladislav Helge. Cesta za autorským filmem

Director's Monograph vs. Habilitation Thesis. To the Review of the Book the journey towards a civic film

Petr Bilík

Iluminace 2012, 24(1):150-151  

Polemika Petra Bilíka s recenzí jeho publikace Ladislav Helge: cesta za občanským filmem.

Příloha

Vztahy Československé televize a Československého státního filmu v oblasti produkce v letech 1953-1972

Czechoslovak Television and Czechoslovak State Film, Relations in the Production Field (1953-1972)

Šimon Bauer

Iluminace 2012, 24(1):152-156  

Základní informace, klíčové otázky, metody a prameny disertační práce Vztahy Československé televize a Československého státního filmu v oblasti produkce v letech 1953-1972.